rozp 165_14 zmieniajace 3821_85 (wazne od 2 marzec 2014r).pdf
(
1182 KB
)
Pobierz
28.2.2014
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 60/1
I
(Akty ustawodawcze)
ROZPORZĄDZENIA
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 165/2014
z dnia 4 lutego 2014 r.
w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady
(EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie
harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
niego znaczne zmiany. W celu zapewnienia większej
przejrzystości jego główne przepisy należy uprościć
i uporządkować.
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
w szczególności jego art. 91,
(2)
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
Doświadczenie wskazuje,
że
w celu zapewnienia skutecz
ności i sprawności systemu tachografów należy wprowa
dzić poprawki do pewnych elementów technicznych
i procedur kontroli.
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom
narodowym,
(3)
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-
Społecznego (
1
),
(4)
Niektóre pojazdy zostały zwolnione z obowiązku stoso
wania przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006
Parlamentu Europejskiego i Rady (
4
). Na potrzeby zapew
nienia spójności powinna również istnieć możliwość
wyłączenia takich pojazdów z zakresu niniejszego
rozporządzenia.
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą (
2
),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1)
Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 (
3
) ustanawia
przepisy dotyczące budowy, instalacji, użytkowania oraz
sprawdzania tachografów. Kilkukrotnie wprowadzano do
(
1
) Dz.U. C 43 z 15.2.2012, s. 79.
(
2
) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 3 lipca 2012 r. (Dz.U.
C 349 E z 29.11.2013, s. 105) i stanowisko Rady w pierwszym
czytaniu z dnia 15 listopada 2013 r. (Dz.U. C 360 z 10.12.2013,
s. 66). Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 15 stycznia
2014 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(
3
) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r.
w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie
drogowym (Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8).
W pojazdach, do których ma zastosowanie rozporzą
dzenie (WE) nr 561/2006, należy instalować tachografy.
Aby zapewnić pełną elastyczność, niektóre pojazdy
powinny być wyłączone z zakresu stosowania tego
rozporządzenia, mianowicie pojazdy o dopuszczalnej
masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony używane
do przewozu materiałów, sprzętu lub urządzeń do
użytku kierowcy w trakcie pracy, które to pojazdy są
używane wyłącznie w promieniu 100 km od bazy przed
siębiorstwa oraz pod warunkiem
że
prowadzenie takich
pojazdów nie stanowi głównego zajęcia kierowcy. Celem
zapewnienia spójności pomiędzy odpowiednimi wyłącze
niami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006
oraz ograniczenia obciążeń administracyjnych dla przed
siębiorstw transportowych, przy jednoczesnym uwzględ
nieniu celów tego rozporządzenia, należy zweryfikować
niektóre określone w tych wyłączeniach maksymalne
dopuszczalne odległości.
(
4
) Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych prze
pisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz
zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE)
nr 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG)
nr 3820/85 (Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1).
L 60/2
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
28.2.2014
(5)
Komisja rozważy przedłużenie okresu ważności
adapterów dla pojazdów M1 i N1 do roku 2015,
a przed upływem tego terminu określi dalsze długoter
minowe rozwiązanie dla tych pojazdów.
Komisja powinna rozważyć instalowanie w pojazdach
ciężarowych czujników wagi; powinna też ocenić, na
ile czujniki wagi mogą się przyczynić do lepszego prze
strzegania przepisów w transporcie drogowym.
Korzystanie z tachografów połączonych z globalnym
systemem nawigacji satelitarnej stanowi właściwy
i oszczędny
środek
umożliwiający automatyczną rejest
rację położenia pojazdu w określonym miejscu podczas
dziennego okresu pracy w celu wspierania funkcjona
riuszy kontrolujących w trakcie kontroli; należy zatem
wprowadzić taki
środek.
Ponieważ w swoim wyroku w sprawie C-394/92 (
1
)
MICHELSEN i Bebel Transport Service Trybunał Spra
wiedliwości przedstawił definicję „dzienny okres pracy”,
organy kontrolne powinny interpretować przepisy niniej
szego rozporządzenia w
świetle
tej definicji. „Dzienny
okres pracy” rozpoczyna się wraz z uruchomieniem
przez kierowcę tachografu po zakończeniu tygodnio
wego lub dziennego okresu odpoczynku lub, jeżeli
dzienny odpoczynek podzielony jest na odrębne okresy,
po okresie odpoczynku trwającym co najmniej dziewięć
godzin. Jego zakończenie następuje z rozpoczęciem
dziennego okresu odpoczynku lub, jeżeli dzienny odpo
czynek podzielony jest na oddzielne okresy, z rozpoczę
ciem okresu odpoczynku obejmującego co najmniej dzie
więć kolejnych godzin.
W dyrektywie 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady (
2
) nałożono na państwa członkowskie wymóg
wykonywania minimalnej liczby kontroli drogowych.
Komunikacja na odległość pomiędzy tachografem a orga
nami kontrolnymi na potrzeby kontroli drogowych
ułatwia ukierunkowane kontrole drogowe, umożliwiając
zmniejszenie obciążeń administracyjnych powodowanych
przez kontrole losowe przedsiębiorstw transportowych
i należy ją wprowadzić.
Inteligentne systemy transportowe (ITS) mogą pomóc
w sprostaniu wyzwaniom dotyczącym europejskiej poli
tyki transportowej, takim jak zwiększający się wolumen
transportu drogowego i jego natężenie oraz zwiększające
się zużycie energii. Należy zatem wyposażyć tachografy
w znormalizowane interfejsy w celu zagwarantowania
ich interoperacyjności z aplikacjami ITS.
Priorytetowo należy traktować tworzenie aplikacji ułat
wiających kierowcom odczytywanie danych zarejestrowa
nych przez tachograf w celu ułatwienia im zachowania
zgodności z przepisami socjalnymi.
(12)
(6)
Zabezpieczenie tachografów i ich systemu jest kwestią
kluczową z punktu widzenia zapewnienia wiarygodności
wygenerowanych danych. Producenci powinni zatem
projektować, testować i poddawać ciągłym przeglądom
tachografy w okresie ich użytkowania w celu wykrywania
braków w zabezpieczeniu, zapobiegania im i ich ograni
czania.
Badania eksploatacyjne tachografów, które nie uzyskały
jeszcze homologacji typu, umożliwiają testowanie urzą
dzeń w warunkach rzeczywistych przed ich wprowadze
niem na szeroką skalę, tym samym umożliwiając szybsze
wprowadzenie usprawnień. Należy zatem zezwolić na
badania eksploatacyjne, pod warunkiem
że
udział
w takich badaniach i zgodność z przepisami rozporzą
dzenia (WE) nr 561/2006 będą skutecznie monitorowane
i kontrolowane.
Zważywszy na znaczenie zachowania jak najwyższego
stopnia bezpieczeństwa,
świadectwa
bezpieczeństwa
powinny być wydawane przez jednostkę certyfikującą
uznawaną przez Komitet Zarządzający w ramach
„Umowy o wzajemnym uznawaniu
świadectw
z oceny
bezpieczeństwa informatycznego” przyjętej przez grupę
wyższych urzędników ds. bezpieczeństwa systemów
informatycznych (SOG-IS).
W
kontekście
stosunków
międzynarodowych
z państwami trzecimi Komisja nie powinna uznawać
żadnej
jednostki certyfikującej do celów niniejszego
rozporządzenia, o ile jednostka ta nie zapewni
warunków oceny bezpieczeństwa równoważnych
warunkom przewidzianym w umowie o wzajemnym
uznawaniu
świadectw.
W takich przypadkach należy
odwołać się do opinii Komitetu Zarządzającego.
(13)
(7)
(8)
(14)
(9)
(15)
(10)
Instalatorzy i warsztaty odgrywają istotną rolę w bezpie
czeństwie tachografów. Właściwe jest zatem określenie
pewnych minimalnych wymogów dotyczących ich wiary
godności oraz ich zatwierdzania i audytowania. Ponadto
państwa członkowskie powinny przyjąć odpowiednie
środki,
aby zapobiegać konfliktom interesów między
instalatorami lub warsztatami a przedsiębiorstwami prze
wozowymi.
Żaden
z przepisów niniejszego rozporzą
dzenia nie zabrania państwom członkowskim doko
nywać kontroli i certyfikacji, przy zastosowaniu procedur
określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego
i Rady (WE) nr 765/2008 (
3
), pod warunkiem spełnienia
kryteriów minimalnych zawartych w niniejszym
rozporządzeniu.
W celu zapewnienia skuteczniejszego nadzoru nad
kartami kierowcy i ich kontroli oraz w celu ułatwienia
wykonywania zadań funkcjonariuszom kontrolującym
należy ustanowić krajowe rejestry elektroniczne oraz
przepisy dotyczące ich wzajemnego połączenia.
(11)
(16)
(
1
) Zb.Orz. 1994, I-2497.
(
2
) Dyrektywa 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania
rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 doty
czących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności
w transporcie drogowym oraz uchylająca dyrektywę Rady
88/599/EWG (Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 35).
(
3
) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008
z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiające wymagania w zakresie akredy
tacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania
produktów do obrotu i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 339/93
(Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 30).
28.2.2014
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 60/3
(17)
Przy sprawdzaniu niepowtarzalności kart kierowcy
państwa członkowskie powinny stosować procedury
zawarte w zaleceniu Komisji 2010/19/UE (
1
).
(23)
(18)
Należy wziąć pod uwagę szczególną sytuację, w której
państwo członkowskie powinno mieć możliwość
wydania kierowcy niemającemu normalnego miejsca
zamieszkania w państwie członkowskim lub państwie
będącym umawiającą się stroną Umowy europejskiej
dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących między
narodowe przewozy drogowe z dnia 1 lipca 1970 r.
(zwanej dalej „Umową AETR”) czasowej, nieodnawialnej
karty kierowcy. W takich przypadkach państwa człon
kowskie stosują w pełni odpowiednie przepisy niniej
szego rozporządzenia.
W odpowiednich przypadkach dane wymieniane
w ramach wymiany informacji z organami kontrolnymi
w państwach członkowskich powinny być zgodne
z właściwymi normami międzynarodowymi, takimi jak
zestaw norm związanych z dedykowaną
łącznością
krót
kiego zasięgu, opracowanych przez Europejski Komitet
Normalizacyjny.
(24)
Aby zapewnić uczciwą konkurencję na wewnętrznym
rynku transportu drogowego i wysłać jednoznaczny
sygnał kierowcom i przedsiębiorstwom transportowym,
państwa członkowskie powinny nakładać skuteczne,
proporcjonalne, odstraszające i niedyskryminacyjne
sankcje zgodnie z kategoriami naruszeń określonymi
w dyrektywie 2006/22/WE, bez uszczerbku dla zasady
pomocniczości.
(19)
Oprócz tego należy umożliwić wydawanie przez państwa
członkowskie kart kierowcy kierowcom mającym miejsce
zamieszkania na ich terytorium również w przypadku,
gdy traktaty nie mają zastosowania do niektórych części
terytorium takich państw członkowskich. W takich przy
padkach państwa członkowskie stosują w pełni odpo
wiednie przepisy niniejszego rozporządzenia.
(25)
Państwa członkowskie powinny zapewnić, by typowanie
pojazdów do kontroli było przeprowadzane bez dyskry
minowania ze względu na narodowość kierowcy,
państwo rejestracji lub państwo dopuszczenia do ruchu
pojazdu użytkowego.
(20)
Funkcjonariusze służb kontrolnych mają nieustannie do
czynienia z wyzwaniami, których
źródłem
są zmiany
tachografu oraz nowe techniki manipulacji. Aby
zapewnić skuteczniejsze kontrole oraz zwiększyć harmo
nizację sposobu wykonywania kontroli w całej Unii,
należy przyjąć wspólną metodologię na potrzeby szkoleń
wstępnych i ustawicznych (doszkalanie) dla funkcjona
riuszy kontrolujących.
(26)
Celem zapewnienia jasnego, skutecznego, proporcjonal
nego egzekwowania jednolitego wdrożenia przepisów
socjalnych dotyczących transportu drogowego organy
państw członkowskich powinny stosować te przepisy
w sposób jednolity.
(27)
(21)
Rejestrowanie danych za pomocą tachografu oraz
rozwijanie technologii na potrzeby rejestrowania danych
dotyczących położenia, komunikacji na odległość oraz
interfejsów z ITS będzie wymagało przetwarzania danych
osobowych. W związku z tym należy stosować odpo
wiednie przepisy Unii, w szczególności przepisy dyrek
tywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (
2
) oraz
dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady (
3
).
Każde państwo członkowskie powinno informować
Komisję o wszelkich znanych mu dostępnych urządze
niach lub instalacjach służących do manipulowania
tachografem w celu dokonywania oszustw, w tym ofero
wanych w internecie, a Komisja powinna o nich infor
mować pozostałe państwa członkowskie.
(28)
(22).
Aby umożliwić uczciwą konkurencję w zakresie
rozwijania aplikacji związanych z tachografem, należy
powszechnie udostępnić bezpłatne korzystanie z praw
autorskich patentów związanych z przesyłem danych
do lub z tachografu.
(29)
Komisja powinna w dalszym ciągu utrzymywać swój
internetowy punkt informacyjny, który umożliwia
kierowcom, przedsiębiorstwom transportowym, organom
kontrolnym i upoważnionym instalatorom, warsztatom
oraz producentom pojazdów zwrócenie się z pytaniami
i problemami związanymi z tachografem cyfrowym,
w tym dotyczącymi nowych rodzajów manipulacji lub
oszustw.
(
1
) Zalecenie Komisji 2010/19/UE z dnia 13 stycznia 2010 r. w sprawie
bezpiecznej elektronicznej wymiany danych pomiędzy państwami
członkowskimi na potrzeby kontroli niepowtarzalności wydawanych
przez nie kart kierowcy (Dz.U. L 9 z 14.1.2010, s. 10).
(
2
) Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych
w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego prze
pływu tych danych (Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31).
(
3
) Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych
i ochrony prywatności w sektorze
łączności
elektronicznej (Dz.U.
L 201 z 31.7.2002, s. 37).
W wyniku dostosowań Umowy AETR stosowanie tacho
grafu cyfrowego stało się obowiązkowe dla pojazdów
zarejestrowanych w państwach trzecich będących sygna
tariuszami Umowy AETR. Ponieważ zmiany tachografu
wprowadzane niniejszym rozporządzeniem bezpośrednio
dotyczą tych państw, powinny one mieć możliwość
udziału w dialogu dotyczącym kwestii technicznych,
w tym w odniesieniu do systemu wymiany informacji
na temat kart kierowcy oraz kart warsztatowych. Należy
zatem ustanowić forum do spraw tachografów.
L 60/4
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
28.2.2014
(30)
W celu zapewnienia jednolitych warunków wdrożenia
niniejszego rozporządzenia należy przyznać Komisji
uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do wymogów,
funkcji wyświetlania i ostrzeżeń oraz homologacji typu
tachografu, także szczegółowych przepisów dotyczących
inteligentnych tachografów; procedur, których należy
przestrzegać w celu wykonania badań eksploatacyjnych
oraz formularzy, z których należy korzystać w celu
monitorowania tych badań; standardowego formularza
pisemnego oświadczenia uzasadniającego zdjęcie plomby;
wspólnych procedur i specyfikacji koniecznych do
wzajemnego połączenia rejestrów elektronicznych oraz
metodologii określania treści szkoleń początkowych
i ustawicznych dla funkcjonariuszy kontrolujących.
Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie
z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady
(UE) nr 182/2011 (
1
).
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
ZASADY, ZAKRES STOSOWANIA I WYMOGI
Artykuł 1
Przedmiot i zasady
1.
W niniejszym rozporządzeniu określono obowiązki
i wymogi w odniesieniu do budowy, instalacji, użytkowania,
sprawdzania i kontrolowania tachografów stosowanych w trans
porcie drogowym w celu weryfikacji zgodności z rozporządze
niem (WE) nr 561/2006, dyrektywą 2002/15/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady (
4
) i dyrektywą Rady 92/6/EWG (
5
).
Tachografy muszą spełniać wymogi niniejszego rozporządzenia
pod względem budowy, instalacji, użytkowania i sprawdzania.
2.
W niniejszym rozporządzeniu określono warunki
i wymogi, po spełnieniu których informacje i dane inne niż
dane osobowe rejestrowane, przetwarzane lub przechowywane
przez tachografy mogą być wykorzystywane do celów innych
niż weryfikacja zgodności z aktami, o których mowa w ust. 1.
Artykuł 2
(31)
Akty wykonawcze przyjęte do celów niniejszego
rozporządzenia, które zastąpią przepisy załącznika IB
do rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 i inne
środki
wykonawcze, powinny zostać przyjęte do dnia 2 marca
2016 r. Jednak jeżeli z jakiejkolwiek przyczyny te akty
wykonawcze nie zostaną przyjęte w terminie, niezbędną
ciągłość prawa powinny zapewnić przepisy przejściowe.
(32)
Komisja nie powinna przyjmować aktów wykonawczych,
o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, jeżeli
komitet, o którym mowa w niniejszym rozporządzeniu,
nie wyda opinii w sprawie projektu aktu wykonawczego
przedstawionego przez Komisję.
Definicje
1.
Na użytek niniejszego rozporządzenia stosowane są defi
nicje zawarte w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 561/2006.
2.
Poza definicjami, o których mowa w ust. 1, na użytek
niniejszego rozporządzenia stosowane są następujące definicje:
a) „tachograf” lub „urządzenie rejestrujące” oznacza urządzenie
przeznaczone do instalowania w pojazdach w celu automa
tycznego lub półautomatycznego wyświetlania, rejestrowa
nia, drukowania, przechowywania i wysyłania szczegóło
wych danych dotyczących ruchu, w tym prędkości takich
pojazdów, zgodnie z art. 4 ust. 3 i o pewnych okresach
aktywności osób kierujących tymi pojazdami;
b) „przyrząd rejestrujący” oznacza tachograf bez czujnika
ruchu i przewodów do przyłączenia czujnika ruchu. Przy
rząd rejestrujący może być zarówno pojedynczą jednostką,
jak i kilkoma jednostkami rozmieszczonymi w pojeździe,
o ile tylko spełnia wymogi zabezpieczenia określone
w niniejszym rozporządzeniu; przyrząd rejestrujący składa
się między innymi z jednostki przetwarzającej, pamięci
danych, funkcji pomiaru czasu, dwóch czytników kart inte
ligentnych dla kierowcy i współkierowcy, drukarki, wyświet
lacza, złącz i urządzeń do wprowadzania danych przez
użytkownika;
(
4
) Dyrektywa 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonu
jących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (Dz.U.
L 80 z 23.3.2002, s. 35).
(
5
) Dyrektywa Rady 92/6/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. w sprawie
montowania i zastosowania urządzeń ograniczenia prędkości
w niektórych kategoriach pojazdów silnikowych we Wspólnocie
(Dz.U. L 57 z 2.3.1992, s. 27).
(33)
W kontekście stosowania Umowy AETR odesłania do
rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 należy uznać za
odesłania do niniejszego rozporządzenia. Unia rozważy,
jakie kroki należy podjąć na forum Europejskiej Komisji
Gospodarczej ONZ, aby zapewnić niezbędną spójność
między niniejszym rozporządzeniem a Umową AETR.
(34)
Zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE)
nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady (
2
) zasięg
nięto opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych,
który wydał ją dnia 5 października 2011 r. (
3
).
(35)
Rozporządzenie (EWG) nr 3821/85 powinno w związku
z tym zostać uchylone,
(
1
) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011
z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne
dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania
uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011,
s. 13).
(
2
) Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku
z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy
wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych
(Dz.U. L 8 z 12.1.2001).
(
3
) Dz.U. C 37 z 10.2.2012, s. 6.
28.2.2014
PL
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
L 60/5
c) „czujnik ruchu” oznacza część tachografu dostarczającą
sygnał odzwierciedlający prędkość pojazdu lub przebytą
drogę;
d) „karta do tachografu” oznacza inteligentną kartę przezna
czoną do użytku w tachografie umożliwiającą identyfikację
przez tachograf roli posiadacza karty oraz przesyłanie i prze
chowywanie danych;
e) „wykresówka” oznacza kartę wkładaną do tachografu analo
gowego, przeznaczoną do zapisywania i przechowywania
zarejestrowanych danych, na której urządzenia znakujące
tachografu analogowego zapisują w sposób ciągły informa
cje, które mają być rejestrowane;
f)
„karta kierowcy” oznacza kartę do tachografu, która identy
fikuje kierowcę i umożliwia gromadzenie danych dotyczą
cych czynności kierowcy, wydaną konkretnemu kierowcy
przez organ państwa członkowskiego;
pojazdu i charakterystykę pojazdu, które mają być przecho
wywane w pamięci danych, z wykorzystaniem karty warsz
tatowej;
n) „pobieranie danych” z tachografu cyfrowego oznacza kopio
wanie, wraz z podpisem cyfrowym, części lub kompletnego
zestawu pliku danych zapisanych w pamięci danych przy
rządu rejestrującego lub w pamięci karty tachografu, pod
warunkiem
że
proces ten nie zmienia ani nie usuwa
żadnych
zapisanych danych;
o) „zdarzenie” oznacza odbiegające od normy działanie
wykryte przez tachograf, które może być spowodowane
próbą oszustwa;
p) „usterka” oznacza odbiegające od normy działanie wykryte
przez tachograf cyfrowy, które może być spowodowane
wadliwą pracą lub awarią urządzeń;
q) „instalacja” oznacza montaż tachografu w pojeździe;
r) „karta nieważna” oznacza kartę wykrytą jako wadliwa lub
kartę, której wstępne uwierzytelnienie nie jest możliwe lub
której okres ważności jeszcze się nie rozpoczął lub już
upłynął;
s) „przegląd okresowy” oznacza zespół czynności wykonywa
nych w celu sprawdzenia, czy tachograf pracuje prawid
łowo,
czy jego ustawienia odpowiadają parametrom
pojazdu i czy do tachografu nie podłączono urządzeń mani
pulacyjnych;
t)
„naprawa” oznacza wszelką naprawę czujnika ruchu lub
przyrządu rejestrującego, wymagającą odłączenia zasilania
lub odłączenia od innych elementów tachografu, lub
otwarcia czujnika ruchu lub przyrządu rejestrującego;
g) „tachograf analogowy” oznacza tachograf korzystający
z wykresówki zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;
h) „tachograf cyfrowy” oznacza tachograf korzystający z karty
do tachografu zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;
i)
„karta kontrolna” oznacza kartę do tachografu wydaną
właściwemu organowi kontrolnemu przez organ państwa
członkowskiego, która identyfikuje organ kontrolny i fakul
tatywnie funkcjonariusza kontrolującego oraz umożliwia
dostęp do danych zapisanych w pamięci danych, na kartach
kierowcy i fakultatywnie na kartach warsztatowych w celu
odczytu, wydruku lub pobrania danych;
„karta przedsiębiorstwa” oznacza kartę do tachografu
wydaną przez organ państwa członkowskiego przedsiębior
stwu transportowemu używającemu pojazdów wyposażo
nych w tachografy, która identyfikuje to przedsiębiorstwo
transportowe i pozwala na wyświetlanie, pobieranie i druko
wanie danych zapisanych w tachografie, który został zabez
pieczony blokadą przez to przedsiębiorstwo transportowe;
j)
u) „homologacja typu” oznacza proces zmierzający do potwier
dzenia przez państwo członkowskie, zgodnie z art. 13,
że
tachograf, jego właściwe elementy składowe lub karta do
tachografu, które mają być wprowadzone na rynek, speł
niają wymogi niniejszego rozporządzenia;
v) „interoperacyjność” oznacza zdolność systemów oraz będą
cych ich podstawą procesów gospodarczych do wymiany
danych oraz do wymiany informacji;
w) „interfejs” oznacza połączenie między systemami, które
zapewnia mechanizmy, za których pośrednictwem systemy
te mogą się
łączyć
i wchodzić w interakcję;
x) „pomiar czasu” oznacza cyfrowy zapis uniwersalnej daty
skoordynowanej i uniwersalnego czasu skoordynowanego
(UTC);
y) „korekta czasu” oznacza automatyczną korektę bieżącego
czasu dokonywaną w regularnych odstępach i z tolerancją
maksymalnie jednej minuty lub korektę dokonaną podczas
kalibracji;
k) „karta warsztatowa” oznacza kartę do tachografu wydaną
przez organ państwa członkowskiego wyznaczonemu
personelowi producenta tachografu, instalatorowi, produ
centowi pojazdu lub warsztatowi zatwierdzonemu przez
to państwo członkowskie, która identyfikuje posiadacza
karty i umożliwia sprawdzanie, kalibrację i aktywację tacho
grafów lub pobieranie z nich danych;
l)
„aktywacja” oznacza fazę, gdy tachograf uzyskuje pełną
funkcjonalność i uruchamia wszystkie funkcje,
łącznie
z funkcjami zabezpieczającymi, z wykorzystaniem karty
warsztatowej;
m) „kalibracja” tachografu cyfrowego oznacza aktualizację lub
potwierdzenie parametrów pojazdu, w tym identyfikację
Plik z chomika:
Pracus
Inne pliki z tego folderu:
Taryfikator naruszen.pdf
(166 KB)
poradnik_kierowcy_nowy.pdf
(3520 KB)
rozp 165_14 zmieniajace 3821_85 (wazne od 2 marzec 2014r).pdf
(1182 KB)
Prawo o Ruchu Drogowym.pdf
(1073 KB)
Ustawa o Drogach Publicznych.pdf
(412 KB)
Inne foldery tego chomika:
2300 series lexmark
Aimersoft Video Studio Express(Build 1.2.0.25)
do kodi
Do telefonu
Nowy folder
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin