Kaszuba-trojpodzialuSemenenki.pdf

(673 KB) Pobierz
Ks. Tadeusz Kaszuba CR
ZASADNOŚĆ TRÓJPODZIAŁU BYTU
W FILOZOFII KSIĘDZA PIOTRA SEMENENKI CR
(próba oceny)
L u b l i n 1 9 6 3 r.
I
II
SPIS RZECZY
BIBLIOGRAFIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
WSTĘP ........................................................
Rozdz.
I. KONCEPCJA TRÓJPODZIAŁU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
IV
1
4
§ 1. Pluralizm ontologiczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
§ 2. Elementy trójpodziału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
§ 3. Trójpodział a dualizm scholastyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Rozdz. II.
KONTEKST HISTORYCZNY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
§ 1. Niewystarczalność teorii scholastycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 2. Błędność triad Hegla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdz. III. UWARUNKOWANIA SYSTEMOWE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 1. Współzależność strukturalna metody i przedmiotu . . . . . . . . .
§ 2. Filozofia języka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 3. Egzemplaryzm trynitaryczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdz. IV. ZWARTOŚĆ SYSTEMU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 1. Sposób formowania pojęcia bytu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 2. Koncepcja nauki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17
22
26
26
32
36
44
44
53
ZAKOŃCZENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
II
III
III
IV
BIBLIOGRAFIA
A. Ź r ó d ł a
Nie wydane
1
Semenenko P.
-----
-----
-----
-----
-----
-----
-----
-----
-----
-----
-----
-----
-----
-----
-----
Dziennik.
Filozofia (Wstęp).
Historiozofia. Ogólny rzut oka na całe dzieje.
2
Klucz do filozofii.
Logica
O Bogu Stworzycielu (O panteizmie).
O Bogu w samym sobie.
O dualizmie.
O drugim dziele stworzenia.
O pierwszym dziele stworzenia.
Organon scientiae humanae.
3
O trzecim warunku poznania Boga.
Jestestwo Boga i Jego Osobistość.
Principia de intellectu humano. Anthropologia.
Proemium in philosophiam.
Somatologia.
Le pape et son infaillibilité dans sa causa première
et éternelle et dans sa dernière conséquence.
1
2
3
Rękopisy znajdują się w archiwum generalnym Księży Zmartwychwstańców w Rzymie. Archiwum
prowincji polskiej w Poznaniu posiada maszynopisy, przygotowane do druku.
W pracy cytowane są strony maszynopisów.
Część „Historiozofii” ukazała się drukiem w „Przeglądzie Poznańskim”, 35 (1863) 365-394 i 36 (1863)
265-309.
Istnieje kilka wersji „Organon”. Wersję drugą i trzecią – ze względu na szczupłość rozmiarów – ujęto
razem. Stąd ciągłość paginacji. Przy cytowaniu zatem jest: Organon (I), Organon (II) i Organon (IV).
IV
V
Semenenko P.
Wydane
Semenenko P.
Biesiady filozoficzne, „Przegląd Poznański”,
27 (1859) 113-147, 28 (1859) 41-75, 257-309,
30 (1860) 137-205, 31 (1861) 131-183.
4
Credo, Lwów 1885.
Estetyka, „Przegląd Kościelny”, Poznań 1903.
O Averoesie Ernesta Renana i o wartości awero-
izmu, „Przegląd Poznański” 30 (1860)506-526.
5
Obraz słowa polskiego i jego odmian,
„Przegląd Poznański”, 14 (1852) 1-32, 243-268.
Tradycjonalizm i semiracjonalizm, „Przegląd
Poznański”, 24 (1857) 151-170.
Wyższy pogląd na historię Polski. Myśl Boża
w jej dziejach. Kraków 1892.
B. Literatura Pomocnicza
Adamczyk St.
Różnica między istotą a istnieniem
substancjalnym w nauce Arystotelesa,
„Roczniki Filozoficzne”, VII (1959), z. 1.
Różnica między istotą a istnieniem stworzeń we-
dług nauki św. Tomasza z Akwinu, Lwów 1931.
Trois conceptionis de la science, „Collectanea
Theologica”, 23 (1952).
Pozytywizm a idealizm w pojmowaniu nauki,
Warszawa 1936.
Bóg i filozofia (tłumaczenie z francuskiego),
Warszawa 1961.
Duch filozofii średniowiecznej (tłumaczenie
z francuskiego), Warszawa 1958.
Tractatus elementaris philosophiae.
-----
-----
-----
-----
-----
-----
-----
Chojnacki P.
Czeżowski T.
Gilson E.
4
5
Przy cytowaniu: Biesiada (I) – „Przegląd Poznański”, 27 (1859) 113-147, Biesiada (III) – „Przegląd
Poznański”, 28 (1859) 257-309 itd.
Jest to referat wygłoszony w Akademii religii katolickiej w Rzymie i opublikowany w 1861 r. również
w języku włoskim.
V
Zgłoś jeśli naruszono regulamin