T 11. Ogólne wiadomości o żurawiach.doc

(651 KB) Pobierz
ZATWIERDZAM

   WYŻSZA SZKOŁA OFICERSKA WOJSK LĄDOWYCH

im. gen. Tadeusza KOŚCIUSZKI

OŚRODEK SZKOLENIA – CYKL TECHNICZNY

 

 

       ZATWIERDZAM

             /stanowisko/

 

   ………..………………

     /stopień imię i nazwisko/

data ………..………….

 

 

 

 

 

 

PLAN - KONSPEKT

 

do przeprowadzenia zajęć z przedmiotu: szkolenie specjalistyczne

z grupą kursu specjalistycznego

specjalność: Obsługa spycharki gąsienicowej szybkobieżnej.

 

 

 

TEMAT 11: OGÓLNE WIADOMOŚCI O ŻURAWIACH.

 

 

 

 

 

 

        OPRACOWAŁ

 

……...…………………

/stopień imię nazwisko/

 

 

 

 

 

WROCŁAW

     200…

TEMAT  11: OGÓLNE WIADOMOŚCI O ŻURAWIACH.

 

CELE:     Nauczyć – słuchaczy typów i cech charakteryzujących  żurawie;

                 Zapoznać –słuchaczy z klasyfikacją żurawi;

                                       – słuchaczy ze specyfiką pracy poszczególnych typów żurawi;

                 Doskonalić – znajomość zrealizowanego materiału nauczania;

                 Kształtować – właściwą kulturę techniczną.

 

ZAGADNIENIA I CZAS:

- Rozpoczęcie zajęć                                                                      10 min

1.      Definicja i podział żurawi.

2.      Parametry charakteryzujące żurawie: udźwig, wysokość podnoszenia, wysięg, prędkość podnoszenia, rodzaj napędu, sposób sterowania.

3.      Specyfika eksploatacji żurawi, wykorzystanie żurawi.

- Zakończenie zajęć                                                                      10 min

 

FORMA: zajęcia teoretyczne

 

METODA: wykład

 

CZAS: 2 x 45 min

 

MIEJSCE: sala wykładowa

 

LITERATURA:

1.      Warunki techniczne dozoru technicznego – Dźwignice i przenośniki. Wymagania ogólne DT-DE-90/WO.

2.      M. Moskwa. – Maszyny inżynieryjne, budowlane i drogowe. Cz. I – WAT wewn. 773/79

3.      Spycharka BAT-M na ciągniku ATT-405. Opis i użytkowanie. – Inż. 495/84.

 

POMOCE SZKOLENIOWE:

        foliogramy;

        rzutnik światła białego;

        film poglądowy;

        telewizor, magnetowid.

 

WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO – METODYCZNE:

     W czasie prowadzenia zajęć przekazać słuchaczom wiadomości niezbędne dla operatora żurawia hydraulicznego spycharki szybkobieżnej BAT-M. W zagadnieniu 1 podać definicję

i podział żurawi, uwzględniając przynależność żurawi do grupy dźwignic. W zagadnieniu 2 podać i omówić parametry charakteryzujące żurawie. W zagadnieniu 3 omówić specyfikę eksploatacji i wykorzystanie żurawi, uwzględniając przepisy DT.

     W trakcie prowadzenia zajęć szeroko stosować techniczne środki nauczania.

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

 

Część wstępna              10 min         

- przyjęcie meldunku;

- podanie tematu i celu zajęć;

- podanie zagadnień i literatury;

- sprawdzenie stopnia przygotowania słuchaczy do zajęć. 

Część główna        70 min                

Zagadnienie 1. Definicja i podział żurawi.

 

              Żurawie są urządzeniami transportu.

Transportem w ogólnym rozumieniu nazywa się cały zespół czynników, które są związane z przenoszeniem ludzi oraz różnych materiałów.

              Transport można podzielić według różnych kryteriów, i tak np. ze względu na odległość transportowania można wyodrębnić:

-        transport daleki;

-        transport bliski.

Ze względu na powiązanie z zakładem pracy (przemysłowy, handlowy czy usługowy) można rozróżnić:

-        transport zewnętrzny;

-        transport wewnętrzny.

 

Do wykonywania czynności związanych z transportem używa się odpowiednich środków transportu, tj. maszyn zwanych nośnikami.

Środki transportu bliskiego, pracujące wewnątrz zakładu pracy, noszę nazwę środków transportu wewnętrznego. Środki trans­portu wewnętrznego noszą nazwę nośników bliskich,

a środki trans­portu dalekiego - nośników dalekich. Nośniki bliskie zaliczane są do maszyn roboczych ciężkich. Używane są w transporcie blis­kim wewnątrz - i zewnątrzzakładowym,

a nie wyklucza się również przypadków stosowania niektórych maszyn (np. wózki, taśmociągi) w transporcie dalekim.

Jak widać, podziału środków transportu nie można traktować bezwzględnie i należy uwzględniać pewna nieraz odchylenia od przyjętych kryteriów.

 

Środki transportu bliskiego można podzielić na następujące grupy:

a) środki o ruchu przerywanym, do których zalicza się:

-          dźwignice (dźwigi);

-          wózki jezdniowej;

b) środki o ruchu ciągłym - przenośniki;

 

c) środki o ruchu ciągłym lub przerywanym, do których na­leżą:

-          koleje liniowe,

-          ładowarki.

 

Ad a) Środkami, o ruchu przerywanym nazywać będziemy te, które przerywają ruch transportowy i zatrzymują się w celu do­konania wyładunku, załadunku lub innych czynności. W cyklu pra­cy będzie występować jeden ruch roboczy (z ładunkiem ), a drugi jałowy (powrót po nowy ładunek). Zarówno dźwignice jak i wózki jezdniowe charakteryzują się tą wspólną cechą; istnieją jednak pewne cechy różniące je między sobą.

Głównym zadaniem dźwignic jest podnoszenie i opuszczanie ładunków oraz ich przenoszenie, ale w zasięgu działania dźwig­nicy. Zasięg jest ograniczony albo jednym miejscem ustawienia dla dźwignic nie zmieniających miejsca pracy lub długością uło­żonych torów dla dźwignic przejezdnych. Wózki natomiast mają za główne zadanie przenoszenie ładunków po jezdniach dróg i halach w zakładach pracy. Ostatnio niektóre rodzaje dźwignic (żurawie samojezdne i samochodowe) mają również możliwość przenoszenia ładunków po jezdniach, a niektóre wózki, np. podnośnikowe, po­siadają możliwość podnoszenia

i opuszczania ładunku, lecz te ruchy robocze są dla nich drugorzędnymi.

 

Ad b) Środki transportu o ruchu ciągłym nie przerywają swego ruchu w celu dokonania wyładunku i załadunku. Proces trans­portu nosiwa odbywa się w sposób ciągły, jeśli nosiwo dostar­czane jest cięgle.

- Ładunkiem nazywa się dobra materialne przenoszone w proce­sie transportu.

- Nosiwo to ładunek przenoszony przy użyciu środków transpor­tu o ruchu ciągłym.              

 

Ad c) Środki transportu bliskiego, należęce do tej grupy  w niektórych rozwiązaniach będą charakteryzować się ruchem prze­rywanym, a w innych ruchem ciągłym. Na przykład ładowarki, pracują cyklicznie, ale można spotkać rozwiązania ładowarek pracu­jących ruchem ciągłym. To samo dotyczy kolejek linowych, które przenoszą osoby lub ładunki po torze linowym, zawieszonym nad terenem. Ładowarki służę przede wszystkim do czerpania materia­łów sypkich z placów składowych lub innych środków transporto­wych oraz podawania ich na inne środki transportu. Rola ładowa­rek ogranicza się albo do załadunku, albo do przeładunku materia­łów sypkich.

Należy nadmienić, że niektóre rodzaje dźwignic i wózków jezdniowych mogą być zaopatrzone w specjalne naczynia pozwalające na czerpanie i przenoszenie materiałów sypkich; będą  wówczas ładowarkami, ale tylko ze względu na charakter pracy.

Podział dźwignic ze względu na cechy konstrukcyjne.

Podział dźwignic na grupy i typy w zależności od cech kon­strukcyjnych podaje norma PN-63/N-4500, według której dźwignicą jest maszyna robocza będąca środkiem transportu wewnętrznego o zasięgu ograniczonym i ruchu przerywanym, a zadaniem jej jest przemieszczenie ładunku w poziomie lub pionie. Dźwignice można podzielić na następujące ważniejsze grupy:

- dźwigniki;

- cięgniki;

- suwnice;

- żurawie.

Każda dźwignica składa się z ustroju nośnego, który jest jakby szkieletem maszyny oraz wielu mechanizmów realizujących poszczególne ruchy przy przemieszczaniu ładunków.

W skład mecha­nizmów wchodzę: mechanizm podnoszenia, jazdy, obrotu i wodzenia (zmiany wysięgu).

Dźwignice obsługują określoną przestrzeń, ograniczoną ich zasięgiem, tj. wysokością podnoszenia, drogą przejazdu, promieniami zasięgu oraz kątami obrotu. W zależności od danego typu dźwignicy przestrzeń ta będzie różna.

 

Żurawiem   nazywamy dźwignicę, której część ustroju nośnego, zwana wspornikiem, może wykonywać ruchy obrotowe w płaszczyźnie poziomej lub pionowej albo w obu płaszczyznach jed­nocześnie.



   Takie rozwiązanie konstrukcyjne umożliwia przemieszczenie ładunku po okręgu, dzięki mechanizmowi obrotu i w pionie dzięki wciągarce mechanizmu podnoszenia. Wspornik, na którym podwiesza się przenoszony ładunek nazywa się wysięgnicą, jeżeli jest ustrojem obrotowym tylko w płaszczyźnie poziomej lub wysięgnikiem jeżeli obraca się w płaszczyźnie poziomej i pionowej (rys.).

Jak widać z rysunku, wysięgnik zapewnia przenoszenie ładun­ku w  pewnym wycinku koła określonego skrajnymi jego położeniami.

Zarówno wysięgnica jak i wysięgnik połączone są z częścią obro­tową żurawia, która może być umiejscowiona lub osadzona na prze­jezdnym ustroju (wózek, podwozie, wieża).

 

W zależności od tych kryteriów, można wyróżnić następujące typy żurawi:

- stały, którego ustrój nośny jest umiejscowiony (rys. a, b);

- torowy charakteryzujący się tym, że porusza się po własnych torach jedno- lub dwuszynowych (rys. c);

- podwieszony, jest to odmiana żurawia torowego charakteryzująca się tym, że część   obrotowa osadzona na wózku znajduje się poniżej topu jezdnego wózka (rys. d);

- jezdniowy, który ma możliwość poruszania się po jezdniach drogowych'(rys. e);

- pływający, zbudowany na jednostce pływającej, promie, lub pontonie.

 

Zagadnienie 2. Parametry charakteryzujące żurawie: udźwig, wysokość podnoszenia, wysięg, prędkość podnoszenia, rodzaj napędu, sposób sterowania.

 

Wielkości, które charakteryzują dźwignice, a w tym żurawie, ze względu na właściwości użytkowe i ich cechy konstrukcyjne nazwano parametrami.

Do głównych parametrów zalicza się:

- udźwig;

- prędkości robocze;

- podstawowe wymiary określające zasięg danej dźwignicy, jak np. rozpiętość suwnic, wysięgi żurawi, wysokość podnoszenia.

 

Udźwig   oznaczany jest literą Q, w  t lub w kG. Tym pojęciem określa się największy ciężar ładunku przenoszony w czasie normalnej pracy dźwignicy. Gdy ciężar urządzeń chwytających ładunek Go , przytwierdzonych do elementu podnoszącego, np. cięgna, jest mały, tj. gdy G < 0,1 Q, nie wlicza się do udźwigu. Przy większych ciężarach urządzeń chwytających G > 0,1 Q, np. w chwytakach czy chwytnikach elektromagnetycznych ich ciężar wlicza się do udźwigu.

Należy pamiętać, że w niektórych dźwignicach udźwig nie jest jednoznacznie określony. Na przykład w żurawiach będzie on zależał od wielkości wspornika, na którym wisi ciężar,

a więc chcąc scharakteryzować udźwig żurawia musi się podawać równocześnie wielkość wspornika (wysięgi).

 

Prędkości   robocze.

W dźwignicach można wyodrębnić następujące prędkości robo­cze :

- prędkość podnoszenia  vp w m/min;

- prędkość jazdy  vj w m/min;

- prędkość zmiany wysięgu  vzw   w m/s,

- prędkość obrotu  vob .  w  obr/min.

         Często zmiana wysięgu charakteryzowana jest czasem zmiany wysięgu  tzw  w s.

Pod tym pojęciem należy rozumieć czas jaki upływa od ustawienia wysięgnika w jego skrajne położenie.

Prędkości robocze są odpowiednio uszeregowane, a ich wielkości i zastosowania dla niektórych dźwignic można znaleźć w odpowiednich normach.

 



Rozpiętość bram i mostów.   Rozpię­tością L w m określa się odległość między osiami kół jezdnych bramy czy mostu suwnicy (rys.). Wielkość ta jest charakterystyczna przy określaniu zasięgu obsługiwania przez suw­nicę. Jeżeli od rozpiętości odejmie się wartości, które charakteryzują  nieruchomą długość mostu suwniczego, otrzymamy wymiar sta­nowiący wielkość rzeczywistą przemieszczenia ładunku przejazdu wózka suwnicowego.

Wysięg   „w” w m.   Wysięgiem żurawia nazywana jest odległość od osi obrotu do osi liny, na której wisi ciężar (ry­sunek). Ponieważ odległość ta dla praktycznego wykorzystania jest mało przydatna, stosuje się również pojęcie wysięgu użytecznego, który określa odległość od skrajni podwozia żurawia do osi liny z zawieszonym ciężarem. Wysięg użyteczny pozwa­la na ustalenie wymiarów ładunku, które mogą  być podnoszo­ne z uwagi

na wolną przestrzeń.

Maksymalne wysięgi żurawi określone są według odpowiednie­go szeregu geometrycznego i wynoszą w metrach; 10; 12,5; 16; 20; 25; 31,5; 40; 50. Minimalne wysięgi żurawi wypadowych wynoszą około 1/4 wysięgów maksymalnych.



 

Ponieważ w żurawiach ważnym zagadnieniem jest moment działający na konstrukcję

w wyniku wspornikowego zawieszenia ciężaru, usta­la się również ten moment jako iloczyn udźwigu i wysięgu. War­tości momentów powstaję więc przez wymnożenie wartości udźwigów przez odpowiednie wartości wysięgów, np. dla udźwigu najmniejszego l t

i odpowiednich wysięgów momenty wynoszą: 10; 12,5; 16,....tm.

 

Wysokość podnoszenia   jest to odległość od poziomu składowania ładunków do osi haka podniesionego na maksymalna wysokość, która określana jest z długości liny na­winiętej na bębnie wciągarki podnoszenia. Należy zwrócić uwagę, że np. w żurawiach wysokość podnoszenia będzie różna dla różnych ustawień wysięgnika (poprzedni rysunek).

 

        Rodzaj napędu. Napęd żurawi może być realizowany w różny sposób, w zależności od rodzaju i przeznaczenia. Wyróżniamy napęd mechaniczny i hydrauliczny. Dla żurawi jednostkę napędową może stanowić siła mięśni ludzkich (napęd ręczny), silnik spalinowy lub napęd przekazywany od pojazdu bazowego (żurawie samochodowe, żuraw spycharki szybkobieżnej BAT-M).

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin