WYŻSZA SZKOŁA OFICERSKA WOJSK LĄDOWYCH
im. gen. Tadeusza KOŚCIUSZKI
ZATWIERDZAM
/stanowisko/
………..………………
/stopień imię i nazwisko/
data ………..………….
PLAN - KONSPEKT
do przeprowadzenia zajęć z przedmiotu: szkolenie specjalistyczne
z grupą kursu specjalistycznego
specjalność: Obsługa spycharki gąsienicowej szybkobieżnej.
TEMAT 10/1 Ogólne wiadomości o gruntach. Wydajność maszyn do prac ziemnych.
OPRACOWAŁ
……...…………………
/stopień imię nazwisko/
WROCŁAW
200…
TEMAT:10/1 Ogólne wiadomości o gruntach. Wydajność maszyn do prac ziemnych.
CELE: Nauczyć – Podstawowych wiadomości o gruntach;
- Podstawowych własności fizycznych gruntów;
- Zasad określania wydajności maszyn;
- Obliczania wydajności maszyn do prac ziemnych;
- Z fazami pracy maszyny;
- Z czynnikami wpływającymi na wydajność pracy maszyny;
- Z cyklem pracy maszyny.
Kształtować – Przeświadczenie iż właściwa eksploatacja i zgodne z zasadami wykorzystanie maszyn do prac ziemnych i ich właściwe obsługiwanie daje gwarancje bezawaryjności sprzętu.
ZAGADNIENIA I CZAS:
- Rozpoczęcie zajęć 10 min
1. Podstawowe wiadomości o gruntach.
2. Właściwości fizyczne.
3. Sposoby urabiania gruntu.
4. Fazy pracy maszyny w gruntach.
5. Rodzaje wydajności.
6. Czynniki wpływające na wydajność pracy maszyną.
7. Cykl pracy maszyny.
8. Zasady obliczania wydajności maszyny.
- Zakończenie zajęć 10 min
FORMA: zajęcia teoretyczne
METODA: Wykład
CZAS: 2 x 45 min
MIEJSCE: Sala wykładowa, laboratorium.
LITERATURA: „Eksploatacja” – opracowanie metodyczne
„Organizacja mechanizacji prac inżynieryjnych” B.Zielecki;
„Technologia robót i eksploatacja” M. Wójcicki
POMOCE SZKOLENIOWE:
Rzutnik, foliogramy, instrukcje
WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO – METODYCZNE:
W zagadnieniu „Część wstępna” przyjąć meldunek od d-cy plutonu, sprawdzić obecność i wygląd szkolonych pod kątem usunąć wszelkie stwierdzone usterki. Sprawdzić stopień opanowania materiału zajęć poprzednich przez zadanie pytań kontrolnych. W trakcie stawiania pytań przestrzegać zasady „najpierw pytanie, później wywołanie szkolonego do odpowiedzi”. Podać temat i cel zajęć.
W zagadnieniu „rodzaje wydajność” scharakteryzować poszczególne rodzaje wydajności i pod podstawowe wzory. Szczególny nacisk położyć na wydajność eksploatacyjną. Następnie dokładnie omówić.
W zagadnieniu „Czynniki wpływające na wydajność pracy maszyną” nawiązać do praktyki eksploatacyjnej i wiadomości posiadanych przez słuchaczy. Podkreślić praktyczną stronę poszczególnych czynników.
W zagadnieniu 7 omówić cykl pracy maszyny określonej specjalności i objaśnić dokładnie jego elementy składowe.
W zagadnieniu 5 podać podstawowe zasady obliczania wydajności maszyn do prac ziemnych. Główny nacisk położyć na obliczanie wydajności maszyny tej specjalności, w której szkoli się dana grupa. Podać do wykonania kilka prostych przykładów obliczania wydajności maszyn. W trakcie zajęć aktywizować słuchaczy przez zadawanie pytań śródlekcyjnych.
W podsumowaniu zajęć odpowiedzieć na pytanie słuchaczy dotyczące zajęć. Sprawdzić opanowanie podanego materiału przez zadanie pytań sprawdzających. Podać szkolonym zadania na naukę własną. Podać temat zajęć następnych.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
Część wstępna 10 min
- przyjęcie meldunku;
- podanie tematu i celu zajęć;
- podanie zagadnień i literatury;
- sprawdzenie stopnia przygotowania słuchaczy do zajęć.
CZĘŚĆ GŁÓWNA – 70 min
ZAGADNIENIE 1. Podstawowe wiadomości o gruntach.
cząstek skalnych bez domieszek lub z domieszką cząstek organicznych.
Grunty powstały ze skał wskutek wietrzenia fizycznego, chemicznego oraz przez rozdrobnienie mechaniczne.
W procesie kształtowania się poszczególnych gruntów, podstawową rolę odegrały następujące czynniki:
- pochodzenie gruntu (rodzaj skały, roślinność);
- warunki klimatyczne (temperatura, wilgotność);
- ukształtowanie terenu (niziny, wyżyny);
- czas (długość okresu oddziaływania w/w czynników).
Ze względu na pochodzenie gruntu dzielą się na:
a) grunty rodzinne:
- grunty skaliste;
- grunty nieskaliste mineralne;
- grunty nieskaliste organiczne.
b) grunty nasypowe.
Grunty skaliste – do tej grupy zalicza się skały wszelkiego rodzaju i pochodzenia, występujące w monolitach i złożach. Cechą charakterystyczną tych gruntów jest ich wysoka wytrzymałość na ściskanie. Skały występują w przyrodzie w postaci masywów skalnych, pokładów, brył, bloków lub okruchów skalnych. Występują też w postaci oddzielnych kamieni, które zostały oddzielone od masywu skalnego i przeniesione przez lodowiec lub wody płynące.
Grunty nieskalne mineralne. Grunty te składają się z cząstek lub ziaren o różnej wielkości (mniejszej od 10 cm), tworzących szkielet gruntowy oraz porów wypełnionych wodą i powietrzem. Grunty te zwierają mniej niż 2% części organicznych. Zalicza się do nich: wietrzeliny romosze, otoczki, żwiry, pospóki, piaski, pyły, gliny itp.
Grunty nieskalne organiczne. Są to grunty powstałe z resztek wegetacji roślinnej; składają się one wyłącznie, związków organicznych lub stanowią mieszaninę resztek organicznych i gruntu rodzinnego, przy czym cząstek organicznych musi być wagowo więcej niż 2%. Grunty te są mało spoiste, łatwo wchłaniające wodę, wskazują pęcznienie i duże osiadanie. Do gruntów nieskalnych organicznych zalicza się próchnicze, namuły i torfy.
Grunty nasypowe – powstały wskutek kontrolowanego procesu technicznego lub w sposób niekontrolowany. Odznaczają się różnorodnością: uziarnienia, właściwości fizycznych i wytrzymałościowych oraz stopnia zagęszczenia.
Stanowią one bardzo niejednolity materiał lub grunt budowlany. W skład gruntów nasypowych wchodzą: nasypy budowlane i nasypy niekontrolowane (przemieszczone w inne miejsce przez
lodowce, wiatr i wodę).
Frakcją nazywamy grupę ziaren o zbliżonych wymiarach.
W uzarnieniu gruntów odróżnia się sześć frakcji podstawowych:
- kamienista o ziarnach większych niż 25 mm;
- żwirowa o ziarnach 2 – 25 mm;
- piaskowa o ziarnach 0,05 – 2 mm;
- pyłowa o ziarnach 0,002 – 0,05 mm;
- iłowa o ziarnach mniejszych niż 0,002 mm;
- koloidowe o ziarnach poniżej 0,001 mm.
W celu umożliwienia określenia rodzaju gruntów oraz oceny jego właściwości stosujemy podział ze względu na trudności odspajania i transportu na następujące kategorie:
Kategoria
Charakterystyka i rodzaj gruntu
Spulchnienie %
chwilowe
trwałe
1
2
4
I
Piasek suchy bez spoiwa, gleba uprawna zaorana lub ogrodowa, torf bez korzeni, popioły lotne niezleżałe.
5-15
1-2
II
Piasek wilgotny, piasek gliniasty, pył i lessy wilgotne, twardoplastyczne i plastyczne, gleba uprawna z darniną lub korzeniami grubości do 30 mm, torf z korzeniami grubości do 30 mm. Nasyp z piasku oraz piasku gliniastego z gruzem, tłuczniem lub odpadkami drewna. Żwir bez spoiwa lub mało spoisty.
15-25
1-3
III
Piasek gliniasty, pył, lessy mało wilgotne półzwarte. Gleba uprawna z korzeniami grubości ponad 30 mm, torf z korzeniami grubości ponad 30 mm. Nasyp zleżały z piasku gliniastego, pyłu i lessu z gruzem, tłuczniem lub odpadkami drewna. Rumosz skalny zwietrzelinowy z otoczakami o wymiarach do 40 mm, glina, glina ciężka i iły wilgotne, twardoplastyczne bez głazów Mady i namuły gliniaste rzeczne. Popioły lotne zleżałe.
20-30
3-5
IV
Less suchy zwarty, nasyp zleżały z gliny lub iły z gruzem, tłuczniem i odpadkami drewna lub głazami o masie do 25 kg stanowiącymi do 10 % objętości gruntu. Glina , glina ciężka i iły mało wilgotne, półzwarte, zwarte. Glina zwałowa z głazami do 50 kg stanowiącymi do 10 % objętości gruntu,. Gruz ceglany i rumowisko budowlane z blokami do 50 kg. Iłołupek miękki, grube otoczki lub rumosz o wymiarach do 90 mm lub z głazami o masie do 10 kg.
25-35
5-7
V
Żużel hutniczy niezwietrzały. Glina zwałowa z głazami do 50 kg, stanowiącymi 10-30% objętości gruntu.
Rumosz skalny zwietrzelinowy o wymiarach ponad 90 mm, gruz ceglany i rumowisko budowlane silnie scementowane lub w blokach ponad 50 kg. Margle miekkie lub średnio twarde, słabo spękane. Opoka kredowa miękka lub zbita.
Węgiel kamienny i brunatny, iły przewarstwione łupkiem. Iłołupek twardy, lucz rozsypliwy. Zlepieńsce słabo scementowane. Gips. Pył wulkaniczny, częściowo sypki.
30-45
10-15
VI
...
szormy