T8 zaj.2.doc

(1451 KB) Pobierz
silnik

7

 

   WYŻSZA SZKOŁA OFICERSKA WOJSK LĄDOWYCH

im. gen. Tadeusza KOŚCIUSZKI

OŚRODEK SZKOLENIA – CYKL TECHNICZNY
 

 

 

  ZATWIERDZAM

KIEROWNIK CYKLU TECHNICZNEGO

 

           ………..………………

         /stopień imię i nazwisko/

          data ………..………….

 

 

 

 

 

 

 

PLAN - KONSPEKT

 

do przeprowadzenia zajęć z przedmiotu: szkolenie specjalistyczne

z grupą kursu specjalistycznego

specjalność: Obsługa spycharki gąsienicowej szybkobieżnej.

                                                  

 

 

TEMAT: 8.2. CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA I OGÓLNA BUDOWA SILNIKA.

 

 

 

 

 

   OPRACOWAŁ

 

……...………………....

                                                                                                                                              /stopień imię nazwisko/

 

 

WROCŁAW

     2007

TEMAT: 8.2. CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA I OGÓLNA BUDOWA SILNIKA.

 

CELE: Nauczyć :       -   charakterystyki technicznej silnika A-401.

                                    -   rozmieszczenie elementów osprzętu silnika i sposobu ich obsługi;                    

             Zapoznać:      -   z ogólną budową układu tłokowo-korbowego ;

                              -   ze sposobem działania mechanizmu rozrządu i przekładniowego;

                              -   z zasadami obsługiwania mechanizmów silnika.

 

ZAGADNIENIA I CZAS:

 

- Rozpoczęcie zajęć                                                                                                                              - 10 min.

1. Dane taktyczne silnika                                                                                                                - 15 min.

2. Główne zespoły i układy silnika                                                                                                  - 40 min.

3. Usytuowanie w maszynie                                                                                                                5 min.

4. Zasady obsługiwania silnika                                                                                                  - 15 min.

- Zakończenie zajęć                                                                                                                              -   5 min.

 

FORMA: Zajęcia teoretyczne.

 

METODA: Wykład.

 

CZAS: 2 x 45 min.

 

MIEJSCE: Sala wykładowa.

 

LITERATURA:

1. „Spycharka BAT-M na ciągniku ATT-405” str.15-31. syg. Inż. 495/84.

 

POMOCE SZKOLENIOWE: Foliogramy, plansze.

 

ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO - TECHNICZNE:

1. Silnik A-401.

 

WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE:

     zajęcia prowadzę w formie wykładu;

     szczególną uwagę zwrócić na rozmieszczenie elementów osprzętu silnika i sposób ich napędu..

     w trakcie zajęć zadaję pytania w celu podniesienia aktywności myślowej;

     najważniejsze rzeczy nakazuję zanotować do zeszytu;

     zagadnienia prowadzić głównie w oparciu silnik znajdujący się w budynku 2401 .

 

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

 

Część wstępna – rozpoczęcie zajęć                                                                         - 10 min.

- przyjęcie meldunku;

- podanie tematu i celu zajęć;

- podanie zagadnień i literatury;

- sprawdzenie stopnia przygotowania słuchaczy do zajęć.

 

Część główna                                                                                                                - 75 min.

 

Zagadnienie 1. Dane taktyczne silnika                                                                                    - 15 min.

 

Silnik stanowi zespół w skład, którego wchodzą układy: zasila­nia powietrzem, zasilania paliwem, smarowania, chłodzenia, rozru­chu i podgrzewania rozruchowego.

 

1.   CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA SILNIKA

 

Typ                                                                                                                wysokoprężny, czterosuwowy,

                                                                                                                bezsprężarkowy z bezpośrednim  

wtryskiem, chłodzony płynem;

Marka                                                                                                                A-401 (W-401);                           

Moc eksploatacyjna przy 1400 obr/min                                          283 kW  (385)KM0;

Moc nominalna przy 1600 obr/min                                                        305 kW  (415 KM);

Minimalna liczba obrotów na biegu

jałowym                                                                                                  500 obr/min;

Maksymalna liczba obrotów na

biegu jałowym nie więcej niż                                                                      1850 obr/min;

Maksymalny moment obrotowy

przy 1000—1200 obr/min                                                                      2000 ± 10 Nm

Eksploatacyjna liczba obrotów                                                        1400 obr/min;

Nominalna liczba obrotów                                                                      1600 obr/ min;

Liczba cylindrów i ich ustawienie                                                        12 w układzie V pod katem 60º;

 

Silnik A-401 (rys. 1) jest źródłem energii mechanicznej wpra­wiającej spycharkę w ruch. Jest on silnikiem

wysokoprężnym dwunastocylindrowym, o układzie bloków cylindrów w kształcie litery V, czterosuwowym, szybkoobrotowym, bezsprężarkowym, chłodzony pły­nem.

 

Zagadnienie 2. Główne zespoły i układy silnika                                                                      - 40 min.

 

Silnik składa się z mechanizmu korbowego, mechanizmu rozrządczego i mechanizmu przekładniowego.

 

Mechanizm korbowy

Mechanizm korbowy służy do zamiany prostoliniowego posuwisto-zwrotnego ruchu tłoków na obrotowy ruch wału korbowego. Skła­da się on ze skrzyni korbowej, dwóch bloków cylindrów, wału kor­bowego i koła zamachowego silnika, korbowodów oraz grupy tłoko­wej.

Skrzynia korbowa składa się z dwóch części i stanowi podstawę silnika, do której montuje się wszystkie części i zespoły. Płaszczyzna podziału skrzyni korbowej przechodzi przez oś wału korbowego.

Do górnej części skrzyni korbowej przymocowano bloki cylin­drów, pompę wtryskową NK-10, prądnicę (do nadlewu) i filtr ole­jowy, a do dolnej — pompę olejową, pompę wodną, pompę podają­cą paliwo BNK-12TK oraz odbiornik napędu obrotomierza. W dnie skrzyni korbowej znajdują się dwie studzienki olejowe, z których olej przepompowywany jest do zbiornika oleju.

Każdy blok cylindrów składa się z koszulki, sześciu stalowych tulei i głowicy bloku. Między koszulką cylindrów a tulejami (w dol­nej części) umieszczono gumowe pierścienie uszczelniające, które zabezpieczają przed przenikaniem płynu chłodzącego do skrzyni korbowej silnika. W miejscu styku głowic bloków z tulejami cylin­drów umieszczono uszczelki aluminiowe zabezpieczające przed wy­dostawaniem się gazów z cylindrów.

Kolejność numeracji cylindrów zaczyna się od strony mechaniz­mu przekładniowego silnika. Cylindry umieszczone z prawej strony silnika stanowią prawą grupę i numerowane są od jednego do sześciu, a cylindry umieszczone z lewej strony silnika stanowią lewą grupę i także numerowane są od jednego do sześciu.

Wał korbowy ma sześć czopów korbowych i osiem czopów głów­nych.Czopy korbowe rozmieszczone są w trzech płaszczyznach, pod kątem 120° w stosunku do siebie. Wał korbowy opiera się czopami głównymi na łożyskach mających stalowe panewki wylane brązem ołowiowym. Na wielowypuście końca wału korbowego umieszczone jest koło zamachowe silnika.

Koło zamachowe silnika składa się z trzech części: piasty, bębna i wieńca zębatego, skręconych ze sobą śrubami.

Piasta osadzona jest na wielowypuście końca wału korbo­wego. Ma ona uzębienie zewnętrzne, które zazębia się z tuleją zęba­tą stałego sprzęgła łączącego silnik ze sprzęgłem głównym. Czołowa powierzchnia piasty, s...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin