T 8 2 OGÓLNA BUDOWA SPYCZARKI. MECHANIZMY.doc

(74 KB) Pobierz
ZATWIERDZAM

                  ZATWIERDZAM:

KIEROWNIK CYKLU  TECHNICZNEGO                                    Wrocław dn. 06.06.2005 r.

 

              .......................................

                            stopień, imię i nazwisko

             

             dn. ...................................

 

 

 

Grupa

Pluton

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podpis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Data

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLAN – KONSPEKT

 

Do przeprowadzenia zajęć ze  szkolenia  specjalistycznego  z elewami SMS

 

 

TEMAT : 7/2  OGÓLNA BUDOWA SPYCHARKI. Mechanizmy i układy silnika.

 

CELE:   -  nauczyć              budowy urządzeń rozruchowych i podgrzewacza;

                -   zapoznać               z  podstawowymi  niesprawnościami  oraz  sposobami ich usuwania;

                -   doskonalić   wiadomości zdobyte  na  wcześniejszych  zajęciach;

                -   kształtować nawyki  we  właściwym  postępowaniu w czasie

                                          wykonywania  czynności  przy  sprzęcie  technicznym.

 

METODA:               Wykład

 

CZAS:            4 x 40 min (1 x 40’ wykład, 3 x 40’ zaj. praktyczne)

 

MIEJSCE:               sala wykładowa, PST.

 

LITERATURA:

 

1.      „Spycharka BAT – M  na ciągniku  ATT - 405” Inż. 495/84

 

ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWE:

 

              Eksponaty  z  sali wykładowej;

            Spycharka BAT-M.

 

 

                                                                 

 

ZAGADNIENIA:

1.      Charakterystyka mechanizmów i układów, ich elementy i umiejscowienie.

2.      Czynności obsługowe układów silnika: zasilania, smarowania, chłodzenia.

3.      Rozruch pneumatyczny i elektryczny silnika.

4.      Obsługiwania, niesprawności i sposoby ich usuwania.

5.      Podgrzewacz rozruchowy – budowa i zasada działania.

 

 

WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO – METODYCZNE:

 

A.    POPRZEDZAJĄCE ZAJĘCIA:

Zajęcia zrealizować na bazie sprzętu pododdziałów zabezpieczenia.

Czynności praktyczne (obsługowe) konsultować z dowódcą pododdziału (technikiem).

Zajęcia organizować i przeprowadzać z pomocą dwóch wykładowców bądź instruktorów.                  Zajęcia praktyczne poprzedzić zajęciami teoretycznymi przeprowadzonymi w sali wykładowej.

Termin  zajęć planować zgodnie z organizacją szkolenia zgrupowania poligonowego ze                           szkolenia  specjalistycznego na bazie plutonu szkolnego operatorów spycharek szybkobieżnych.

Instruktaż do zajęć przeprowadzić na 5 dni przed terminem zajęć (udział biorą d-ca pl.

   szkolnego, pl. operatorów spycharek szybkobieżnych i instruktorzy) w terenie, zapotrzebować sprzęt  i uzgodnić odpowiedzialnych za jego terminowe pobranie.

Nakazać przeprowadzenie ze szkolonymi sprawdzianu pisemnego z zasad eksploatacji, obsługiwania i przestrzegania przepisów bhp obowiązujących podczas pracy spycharką szybkobieżną.

Na 3 dni przed zajęciami  zatwierdzić plany-konspekty dowódców plutonów i przygotowanie  

   merytoryczne i metodyczne instruktorów.

B.     W TRAKCIE ZAJĘĆ:

W części wstępnej omówić organizację szkolenia.

Podczas zajęć zwracać uwagę na przestrzeganie przepisów bhp. W trakcie realizacji zajęć przekazywać słuchaczom wiadomości niezbędne na stanowisku operatora maszyny.

W części wstępnej omówić najważniejsze przepisy bhp w czasie eksploatowania i obsługiwania spycharek.

 

 

 

 

 

CZĘŚĆ WSTĘPNA – 10 min

 

1.      Przyjęcie meldunku.

2.      Sprawdzenie obecności.

3.      Pytania kontrolne.

4.      Podanie tematu, celu i zagadnień.

5.      Przedstawienie literatury.

 

 

 

 

 

CZĘŚĆ GŁÓWNA – 120 min

 

 

 

ZAGADNIENIE 1. Charakterystyka mechanizmów i układów, ich elementy i umiejscowienie.

                                  (SILNIK)

 

Charakterystyka techniczna silnika: str. 15 instrukcja

 

Ogólna budowa silnika

 

Mechanizm korbowy str. 24

Mechanizm rozrządczy str. 27

Mechanizm przekładniowy str.28

 

Układ zasilania powietrzem str. 31

Układ zasilania paliwem str. 35

Układ smarowania str.69

Układ chłodzenia str. 87

Układ rozruchu elektrycznego i powietrznego str. 100

Układ podgrzewania rozruchowego str. 106

 

 

ZAGADNIENIE: 2. Czynności obsługowe układów silnika: zasilania, smarowania,

                                   chłodzenia. Str.28

 

OBSŁUGIWANIA  TECHNICZNE  BAT-M (Inż522/87)

 

Przegląd kontrolny przed wyjazdem z parku (PK) przeprowadza się przed wyjazdem  maszyny                                                                                                     z parku. Czas przeglądu 20 min.            

 

Przegląd kontrolny w czasie marszu lub pracy (PK) przeprowadza się podczas krótkich przerw                                                                                                                    lub postojów. Czas przeglądu  15-20 min.                                                                                                                  

 

Obsługiwanie  codzienne (OC) przeprowadza się po każdym dniu  pracy.                                                                                                    Czas wykonywania czynności 2,5-3 h.

 

Obsługiwanie  okresowe nr 1 (OO-1)  przeprowadza się po każdych 50 mth pracy silnika                                                                                                                   lub po przejechaniu  800-1000 km.                                                                                                                 Czas wykonywania  czynności 8-12 h

                                                                                                              

Obsługiwanie  okresowe nr 2 (OO-2)  przeprowadza się po każdych 150 mth  pracy silnika lub

po przejechaniu 2400-3000 km

Czas wykonywania czynności 15-25 h.

                                                                                                                  

Obsługiwanie  roczne (OR) przeprowadza się raz w roku niezależnie  od przepracowanych mth.                                                                                                                 

 

 

ZAGADNIENIE: 3  . Rozruch elektryczny – elementy składowe układu rozruchowego

 

     Spycharka ma dwa niezależne od siebie układy rozruchu: elektryczny i powietrzny. Układ elektryczny jest układem podstawowym, a układ rozruchu powietrznego jest zapasowy.

     Przy korzystaniu  z  układu rozruchu elektrycznego silnik uruchamia  się rozrusznikiem.  Koło zębate  rozrusznika zazębia się z zębatym  wieńcem koła zamachowego silnika i obraca wał korbowy silnika. W spycharce zainstalowany jest rozrusznik typu ST –16 M.

 

Układ rozruchu elektrycznego składa się:

-          kadłub rozrusznika

-          pokrywy od strony napędu kolektora

-          automat napędu rozrusznika

-          osłona automatu napędu rozrusznika

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin