KIEROWNIK CYKLU TECHNICZNEGO Wrocław dn. 06.06.2005 r.
.......................................
stopień, imię i nazwisko
dn. ...................................
Grupa
Pluton
Podpis
Data
TEMAT : 7/2 OGÓLNA BUDOWA SPYCHARKI. Mechanizmy i układy silnika.
CELE: - nauczyć budowy urządzeń rozruchowych i podgrzewacza;
- zapoznać z podstawowymi niesprawnościami oraz sposobami ich usuwania;
- doskonalić wiadomości zdobyte na wcześniejszych zajęciach;
- kształtować nawyki we właściwym postępowaniu w czasie
wykonywania czynności przy sprzęcie technicznym.
METODA: Wykład
CZAS: 4 x 40 min (1 x 40’ wykład, 3 x 40’ zaj. praktyczne)
MIEJSCE: sala wykładowa, PST.
LITERATURA:
1. „Spycharka BAT – M na ciągniku ATT - 405” Inż. 495/84
ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWE:
Eksponaty z sali wykładowej;
Spycharka BAT-M.
ZAGADNIENIA:
1. Charakterystyka mechanizmów i układów, ich elementy i umiejscowienie.
2. Czynności obsługowe układów silnika: zasilania, smarowania, chłodzenia.
3. Rozruch pneumatyczny i elektryczny silnika.
4. Obsługiwania, niesprawności i sposoby ich usuwania.
5. Podgrzewacz rozruchowy – budowa i zasada działania.
WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO – METODYCZNE:
A. POPRZEDZAJĄCE ZAJĘCIA:
Zajęcia zrealizować na bazie sprzętu pododdziałów zabezpieczenia.
Czynności praktyczne (obsługowe) konsultować z dowódcą pododdziału (technikiem).
Zajęcia organizować i przeprowadzać z pomocą dwóch wykładowców bądź instruktorów. Zajęcia praktyczne poprzedzić zajęciami teoretycznymi przeprowadzonymi w sali wykładowej.
Termin zajęć planować zgodnie z organizacją szkolenia zgrupowania poligonowego ze szkolenia specjalistycznego na bazie plutonu szkolnego operatorów spycharek szybkobieżnych.
Instruktaż do zajęć przeprowadzić na 5 dni przed terminem zajęć (udział biorą d-ca pl.
szkolnego, pl. operatorów spycharek szybkobieżnych i instruktorzy) w terenie, zapotrzebować sprzęt i uzgodnić odpowiedzialnych za jego terminowe pobranie.
Nakazać przeprowadzenie ze szkolonymi sprawdzianu pisemnego z zasad eksploatacji, obsługiwania i przestrzegania przepisów bhp obowiązujących podczas pracy spycharką szybkobieżną.
Na 3 dni przed zajęciami zatwierdzić plany-konspekty dowódców plutonów i przygotowanie
merytoryczne i metodyczne instruktorów.
B. W TRAKCIE ZAJĘĆ:
W części wstępnej omówić organizację szkolenia.
Podczas zajęć zwracać uwagę na przestrzeganie przepisów bhp. W trakcie realizacji zajęć przekazywać słuchaczom wiadomości niezbędne na stanowisku operatora maszyny.
W części wstępnej omówić najważniejsze przepisy bhp w czasie eksploatowania i obsługiwania spycharek.
1. Przyjęcie meldunku.
2. Sprawdzenie obecności.
3. Pytania kontrolne.
4. Podanie tematu, celu i zagadnień.
5. Przedstawienie literatury.
ZAGADNIENIE 1. Charakterystyka mechanizmów i układów, ich elementy i umiejscowienie.
(SILNIK)
Charakterystyka techniczna silnika: str. 15 instrukcja
Mechanizm korbowy str. 24
Mechanizm rozrządczy str. 27
Mechanizm przekładniowy str.28
Układ zasilania powietrzem str. 31
Układ zasilania paliwem str. 35
Układ smarowania str.69
Układ chłodzenia str. 87
Układ rozruchu elektrycznego i powietrznego str. 100
Układ podgrzewania rozruchowego str. 106
ZAGADNIENIE: 2. Czynności obsługowe układów silnika: zasilania, smarowania,
chłodzenia. Str.28
Przegląd kontrolny przed wyjazdem z parku (PK) przeprowadza się przed wyjazdem maszyny z parku. Czas przeglądu 20 min.
Przegląd kontrolny w czasie marszu lub pracy (PK) przeprowadza się podczas krótkich przerw lub postojów. Czas przeglądu 15-20 min.
Obsługiwanie codzienne (OC) przeprowadza się po każdym dniu pracy. Czas wykonywania czynności 2,5-3 h.
Obsługiwanie okresowe nr 1 (OO-1) przeprowadza się po każdych 50 mth pracy silnika lub po przejechaniu 800-1000 km. Czas wykonywania czynności 8-12 h
Obsługiwanie okresowe nr 2 (OO-2) przeprowadza się po każdych 150 mth pracy silnika lub
po przejechaniu 2400-3000 km
Czas wykonywania czynności 15-25 h.
Obsługiwanie roczne (OR) przeprowadza się raz w roku niezależnie od przepracowanych mth.
ZAGADNIENIE: 3 . Rozruch elektryczny – elementy składowe układu rozruchowego
Spycharka ma dwa niezależne od siebie układy rozruchu: elektryczny i powietrzny. Układ elektryczny jest układem podstawowym, a układ rozruchu powietrznego jest zapasowy.
Przy korzystaniu z układu rozruchu elektrycznego silnik uruchamia się rozrusznikiem. Koło zębate rozrusznika zazębia się z zębatym wieńcem koła zamachowego silnika i obraca wał korbowy silnika. W spycharce zainstalowany jest rozrusznik typu ST –16 M.
Układ rozruchu elektrycznego składa się:
- kadłub rozrusznika
- pokrywy od strony napędu kolektora
- automat napędu rozrusznika
- osłona automatu napędu rozrusznika
-...
szormy