Opeć_Baltazar_ks_-_Żywot_Pana_Jezusa_Chrystusa.pdf
(
9206 KB
)
Pobierz
ŻYWOT
P A IA JEZUSA CHRYSTUSA
STWORZYCIELA
I ZBAWICIELA RODZAJU LUDZKIEGO
WEDLE EWANGELISTÓW ŚWIĘTYCH,
Z ROZMYŚLANIEM NABOŻNEI DOKTORÓW PISMA ŚWIĘTEGO KRÓTKO ZEBRANY
Cj-.BALTAZARA OPEC1A___ ____
T O 1 S RDYCII JAKA HALLERA
l
ROKU 18».
WYDANY PHZEZ
Ks. Kun. POLKOWSKIEGO
z
KRAKOWA.
----------- SHO»«-----------
G IE N
N ZO
NAKŁADEM STRAŻY Św. WOJCIECHA.
W KOMISIE KSIĘGARNI KATOLICKIEJ w POZNANIU.
fliZEDMOWA.
Imprimatur.
Eelpltai, die X X X I- m. Maji a. 1884
K iedy w roku 1878 odnaleziono szczęśliwie nie
znany bibliografom całkowity egzemplarz dzieła:
Żywot Pana Jezu Krysta
ułożony przez Mistrza
Akademii krakowskiej Baltazara Opecia około roku
1500 dla królewny Elżbiety córki Kazimierza Ja
giellończyka a późniejszej żony Fryderyka księcia
na Brzegu i Lignicy, wydany w Krakowie przez
Jana Hallera r. 1522, wielką tę osobliwość biblio
graficzną, dla studyów języka polskiego niezmier
nie interesującą, wydałem był w 33 numerowanych
egzemplarzach w podobiznie. Publikacya ta miała
służyć wyłącznie dla badaczów i miłośników da
wnych zabytków mowy naszej, niespodziewanie
jednak inny jeszcze przyniosła pożytek, a ważniej
szy, bo duchowny. Czcigodny X. Dr. Łukowski
oświadczył mi życzenie swe, aby książkę tę można
włączyć do wydawnictw religijnych S t r a ż y Ś.
W o jc ie c h a . Porozumienie było łatwe i oto
ta najpierwsza większa książka polska, wychodzi
na świat według wzmiankowanej edycyi Hallera,
Episcopus Culmensis.
f
Joannes.
(L. S.)
W. Czarnowski,
Dir. Cane, et Seer. Epplis-
Drukiem J. B. LASG1EGO w Gnieźoie.
IT
V
w dwóch wydaniach; w wydaniu popularnem bez
żadnego apparatu naukowego dla całego narodu
polskiego i w wydaniu ściślejszem, opatrzonem
notkami i wariantami odnoszącerai się do trzech
najdawniejszych wydań, a mianowicie: do wydania
Hieronima Wietora z 1522 i 1538 i do wydania
Hallera z 1522. Te trzy tylko najdawniejsze wy
dania wziąłem do kollacyonowania dla tego jedynie,
aby porównać text wrydań obu z 1522, i aby się
przekonać, z którego wydania zrobiono trzecie
z 1538, z tego bowiem ostatniego powstały wszyst
kie późniejsze edycye.
Warianty i odmiany, dodatki lub opuszczenia
wzajemne, tyczyć się miały jedynie treści textu
samego, niepodobna było jednak pominąć ważniej
szych przynajmniej różnic językowych, wyrazów
i wyrażeń w powyższych wydaniach znachodzących
się. Wszystkie zachować co do litery było zby
teczne i niemożliwe, tu bowiem liczyć się trzeba
było z znacznemi kosztami druku, z przedłużeniem
wydania popularnego bez notek, coby się bez pe
wnych ofiar obejść nie mogło; — i niepotrzebne
wreszcie, w obec gruntownej pracy p. Przyborow-
skiego, który z pierwszego, trzeciego, czwartego
i piątego wydania wszystkie zamieścił różnice nie
tylko co do textu ale i co do pisowni samej.
(Przegląd bibliog. arch. 1881 str. 500 i następne).
Usprawiedliwszy stronę publikacyi samej,
niepodobna pominąć bibliograficznej. Otóż o ile
wiadomości nasze sięgają,
Żywot Chrystusa Pana
Baltazara Opecia miał dotąd wydań 35. Pierwsze
wyszło in folio o 135 kartach z wspaniałymi drze
worytami, Hansa Scheufelina, użytemi z dzieła
Speculum Passionis Domini Norimbergae 1507.
Wyborny i ślicznie zachowany egzemplarz tego
wydania, posiada biblioteka Jagiellońska, doku
mentnie uwidoczniając, zkąd były brane klisze do
rycin. Do opisu bibliograficznego wracając, za
znaczam że to pierwsze wydanie Opecia było dru
kowane tak pięknemi czcionkami gotyckiemi, tak
czysto i dokładnie, że z drukiem podobnym tak
prędko nie spotykamy się w innej polskiej książce.
Chlubne to wydanie wyszło w drukarni Hieronima
Wietora w Krakowie, ukończono je
„Ldtd boiego
MDXXII
dnia piątego Majowego“
pod tytułem:
Żywot wszechmocnego
syna bożego pana Jezu K ry sta stworzyciela i zbawicie
la stworzenia wssytkiego. Wedle ewdnielist świę
tych z rozmyśldniem naloznem doktorów
świętego pisma ogdrniony
ltem modlitwy roskossne przy umęczeniu
bożym nowy są przyłożony
Nakoniec Meiestr podług dbiecadłd
jest pilnie zgromadzony
VI
Na samym końcu pod rejestrem słowa:
Koniec. Chwała Bogu.
Według tego wydania ten sam nakładca roku
1538 nową, światu ogłasza edycyą, ale już nie tak
wspaniałą jak pierwsza ani co do form i rycin,
ani co do druku samego, lubo oświadcza w przed
mowie: „Przełom
się wtóry raz opuścił iywoth
pdna Jezusów pismem cudnieyssym y nd mnieyssą
midrę niśli pierwey Tcxięgi wyprasować.1.
Tytuł
1
sam tak został zmieniony:
Żywot Bana Jezu
K rystd stworzyciela y zbawiciela rodzayu
ludskiego, wedle pism a swiętich ewdnielist
rozmyślanim nabożnych doktorów pis
ma siuiętego krótko zebrany
Dołem na końcu ostatniej karty 160 czytamy:
Wybyano własnym nakładem Jeronyma Vietora,
Impressora sławnego miasta Krakowa, ku chwale
naprzód bogu wssechmogącemu, a potym królestwu
polskiemu. Ssczego bądź chwała bogu w troycy
iedynemu L ata bożego
MDXXXVHL
Z tego wydania Wietorowskiego ale już
z innej officyny w XVI wieku po dwakroć ukazuje
się
Żywot Pana Jezusa Chrystusa,
raz około
roku 1541, drugi raz około roku 1548, daty ściśle
oznaczyć nie można, gdyż oba te wydania znane
są jedynie w pojedyńczych exemplarzach i to de
fektowych niestety; pierwsze posiada obecnie bi
blioteka Jagiellońska z daru p. Antoniego Celiń
skiego z Cekowa pod Kaliszem, drugie posiada
biblioteka Wileńska z daru biskupa Stanisława
Krasińskiego.
Obie te edycye prawdopodobnie
drukował w Krakowie Maciej Szarfenberg.
Od połowy XVI wieku do końca XVII, ściślej
mówiąc od roku 1548 do 1688 nie wykryto dotąd
żadnego przedruku Żywota Chrystusa Pana układu
Baltazara Opecia, dopiero w roku rzeczonym 1688
ukazują się naraz dwie edycye w Krakowie, jedna
wychodzi z drukarni Mikołaja Szedla, druga z dru
karni Akademickiej. Kto przygotowywał do druku
to wydanie, odmieniając dawne wyrazy wydania
z roku 1538, wedle smaku i zwyczaju owego czasu,
przydając tak w tytule jak i w samym texcie ró
żnego rodzaju przydatki i objaśnienia, nie wiemy.
Od tytułu zaczynając zaznaczamy, że ten
przy edycyi Schedla tak brzmiał:
Żywot Pana y Boga Naszego Jezusa Chrystusa
To iest Droga Zbawienna, którą P an Zbawiciel
y Odkupiciel Nasz Jezus Chrystus, za przyściem
swoim na świat dla Okupu y wybawienia z mocy
Szatanskiey. Rodzayu ludzkiego będąc iako się
sam mianował
(Joan 14)
Drogą Prawdą y Ż y
wotem, nas do 'Nieba prowadził, Nauczał y Ośy-
wiał. Według Historycy Ewangelistów świętych,
V III
IX
takie Doktorow kościelnych wykładu, Przez na
bożne Rozpamiętywania y Rozmyślania Taiemnió
Boskich, Prawowiernym Pana Chrystusowym D la
pośytku Duchownego y codzienney świątobliwey
zabawy Opisana, Niegdy w Krakowie w Dru
karni Hieronyma Wiktora
(siej
Roku Pańskiego
M D X X X V 1 1 I wydana. A teraz znowu za po
wodem y staraniem iedney osoby przedrukowana.
Z dozwoleniem Starszych w Krakowie w Drukarni
M ikolaia Alexandra Schedla J K M Typografa
R . P. 1688.
W edycyi zaś Akademickiej wtrącono do do
słownego jak wyżej tytułu po wyrazach:
„Ewan-
geelistow Świętych'1
ten dodatek:
Przez S. Bona
,
wenturę Zakonu Braci mnieyszych Franciszka S
( Doktora Seraphickiego, Biskupa Albańskiego,
kardynała kościoła S. Rzymskiego)
a przy końcu
tytuł tak brzmiał:
„A teraz znowu za powodem
y sumptem iedney osoby powtórnie iednego roku
przedrukowana Z dozwoleniem starszych w Krctr
kowie w D rukarni Akademickiey Roku Pańskiego
1688.
Obie edycye są małe kwartanty. — Edycya
Schedla liczy stron 8 i 308 — ozdobiona 64 ma-
łem i drzeworycinkami, druk gocki zbity, tak zwany
garmont. Edycya akademicka ma stron 8 i 316.
Drzeworycinki małe po bokach, druk gocki buj
niejszy cycero. Co się textu tyczy, ten w obu
wydaniach zupełnie jednakowy. Odtąd z tego osta
tniego wydania powtarzają się przedruki z zacho
waniem powszechnie tytułu o jakim nie śniło się
nawet Baltazarowi naszemu; a powtarzają się mia
nowicie: w Krakowie: ro k u ' 1692, 1701, 1731,
1754, 1763, 1773,(S7ji>i 1791. W Częstochowie:
1808, 1820, 1830, 1838, 1839, 1845, 1850, 1856
i 1860. W Poznaniu: 1853 i 1855. W Bochni:
1863 i 1864. Po razie zaś ukazały się w 1743
we Lwowie, 1830 w Mińsku, 1871 w Warszawie,
1871 w Mikułowie i 1880 w Wilnie. We wszyst
kich tu wymienionych wydaniach panowie wydawcy
pozwalali sobie stósownie do czasu zmian najroz
maitszych; zmieniali wyrazy i wyrażenia wydań
dawniejszych, zmieniali pisownią i krój dawniejszy
stylowy, czynili dodatki lub opuszczenia pewne,
tak w tytule, przedmowach jak i w texcie samym.
Najważniejszy błąd powtarzany z wydania Akade
mickiego z roku 1688, jakoby żywot ten był tłu
maczeniem dzieła Ś. Bonawentury wydrukowany
przez Hieronima Wiktora, pokutował aż do osta
tniego wydania z roku 1880 prawie we wszystkich
tytułach, a drugi zamieszczony w przedmowach że
Baltazar Opeć przetłumaczywszy
Żywot Pana Jezu
K ry sta
, ofiarował takowy Elżbiecie królewnie
Polskiej córce Zygmunta Wielkiego. Otóż tak nie
jest, bo najprzód Żywot ten nie jest tłumaczeniem
Plik z chomika:
Pokora_Zaufanie
Inne pliki z tego folderu:
Święta Faustyna i Miłosierdzie Boże - Andrzej Witko 1x.pdf
(13379 KB)
Święta Faustyna i Miłosierdzie Boże - Andrzej Witko.djvu
(15214 KB)
Święta Faustyna i Miłosierdzie Boże - Andrzej Witko.pdf
(12438 KB)
Koronka Wyzwolenia.rar
(23813 KB)
Różaniec z Ojcem Pio 2cd.rar
(54248 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dzienniczek Św. Siostry Faustyny (MP3)
Różaniec to łańcuch bezpieczeństwa
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin