O sposobie osiągania prawdy Filozofja praktyczna Jakób Balmes.pdf
(
7345 KB
)
Pobierz
O SrOSOKIE
OSUfiMEMA PRAWDA
FILOZOFJA FUAKTYCZNA
PRZEZ
Jakuba Balines.
iTloniaczcnie / hiszpańskiego.)
.
POZNAN.
NAKŁADEM
KSIĘGARNI
J
«•
ŻUPAŃSK1EGO
SPIS ROZDZIAŁÓW.
Rozdział I.
Rozdział II.
Rozdział III.
Strona.
Uwagi p r z e d w s tę p n e ....................................................... 1
U w a g a ..............................................................................5
W ybór zaw odu................................................................ 8
Rozdział IV. O m o źe b n o ści...............................................................U
Rozdział V. Istnienie.........................................................................
20
Rozdział VI.
27
Rozdział VII. Loika zgodnie z miłosierdziem.................................
33
Rozdział VIII. O władzy ludzkiej w o g ó ln o ś c i........................
40
Wiadomości nabyte pośrednio za pomocą zmysłów
D zienniki........................................................................ 44
Opisy p o d r ó ż y .............................................................. 47
H is t o r y a ........................................................................54
Rozdział IX.
Rozdział X.
Rozdział XI.
Rozdział XII. Ogólne uwagi nad sposobami poznania natury
jestestw, ich własności I s to s u n k ó w ........................................... 57
Rozdział XIII.
Rozdział XIV.
Zmysłowe p o ję c ie .....................................................55
P o ję c ie ......................................................
_
ąg
$3
gg
Rozdział XV. R o zu m ow an ie......................................................
Rozdział XVI. Rozumowanie nie jest jedynym środkiem osią-
gnienia praw dy...............................................................
Rozdział XVII.
Rozdział XVIII.
Rozdział XIX.
Rozdział XX.
Rozdział XXI.
Rozdział XXII.
Nauczanie.....................................................
W y n a l a z t w o ........................................................ jog
Pojęcie, serce i w y o b r a ź n ia ................................
106
Filozofia d z i e j o w a ................................................... J
24
R e l i g i a .................................................................... ...
O praktycznem pojmowaniu
144
m
- ,ł,r
OV7l
> ą ••
.llO T llflj
■ I ''I C U M \
Do
Hrabiego Stanisława Kossakowskiego.
/ iti!
J iie d y
przeszyj jesieni odczytywaliśmy razem
dzieło nieoszacowanćj wartości Jakóba Balmesa,
o sposobie osiągnienia prawdy; — „przetłómacz
go na język polski* — rzekłeś do mnie. Po kil-
71 .11V/.
(/ m v/. iiiUi».ł 'H
ipk /.</.
l
,.:V,'l . / / IfiuHlfoJS
UlflllW '!» ('
komiesięcznój pracy, po przezwyciężeniu wielu
trudności,
Twojego
mojego.
W dziele Balmesa, zdrowy i niezachwiany ni-
czem sąd o rzeczach, szlachetność uczucia, spo
kój serca połączony ze spokojem rozumu, namię*
usunięciu wielu zawad,
życzenia,
dokonałem
dopełniłem
przedsięwzięcia
I
/. ¡• wtv<'łl
VIII
tności trzymane na wodzy, przedewszystkiem spo
strzegać się dają.
Balmós pojął posłannictwo
swoje, wziął się do pracy; zagrała w nim gorąca
krew południowa, ochłodziła ją zimna rozwaga, -
i dopiął swojego celu, gdyż każdy z czytelników
z przyjemnością czytać go będzie, z łatwością zro
zumieć potrati.
Jeżeli niepodobieństwem było dla mnie oddać
całą wartość oryginału, niechaj niczćm niezrażona
usilność tłómacza staje w Jego obronie.
Niechaj
ROZDZIAŁ I.
U w agi p rze d w stę p n e .
mi wolno będzie dodać, że przyjaźń trzydziesto-
kilkoletnia od tak dawna żadnćj nieulegająca zmia
nie, okolicznościami niezachwiana, obcym wpły
wem nie
zrażona,
oddaleniem i przerwaniem
Dobrze myśleć.
—
Czćm jest prawda?
robrze myśleć jestto poznać prawdę, alboliteż skiero
wać własne pojęcie na drogę wiodącą do prawdy. Poznać
rzeczy takiemi jakiemi są w istocie, jestto posiadać pra
wdę; błądzi, kto ją chce poznać innym sposobem. Jest
Pan Bóg. Wielka prawda! gdyż w samej rzeczy Bóg istnieje.
Wiemy że zmiana pór roku wypływa z obrotów ziemi; i ta
znajomość jest prawdą, bo w samćj istocie słońce pory roku
oznacza. Wiemy że posłuszeństwo prawu, dobra wiara,
wierność w przyjaźni i t. d. są cnotami; kto przekonany
o tćm, ten tyleż prawd posiada, ten zaś byłby w błędzie,
ktoby zdradę, niewdzięczność, niesprawiedliwość godnemi
pochwały uznawał.
Chcąc myśleć dobrze, starajmy się poznać prawdę, czyli
rzeczywistość rzeczy. Na cóż nam się przydadzą rozprawy
1
bliższych stosunków nie ostygła, życiem nie zuży
ta, jest niezaprzeczoną prawdą.
Takiój przyjaźni
rzadkie są przykłady, takiej przyjaźni pracę moją
poświęcam.
£ . I*.
2
mnićj więcćj przebiegło lub głębokie, jeżeli myśl nio będzie
zgodną z rzeczywistością. Rolnik, skromny rzemieślnik, obe
znani z warunkami własnego powołania, lepićj o nieb roz
prawiać mogą od filozofa osłaniającego nieznajomość swoją
abstrakcyjnemi formułami, od filozofa pragnącego drugich
uczyć tego co sam nio umie.
3
s. 3.
Różnorodność umysłów.
Umysł akuratny stara się spostrzegać w przedmiotach to
co zawierają w sobie, a nio z czego się składają. Są lu
dzie którzy w każdćj rzeczy umieją nadto widzieć, na nie
szczęście spostrzegają czego nie masz, a nie widzą tego co
jest. Najmnićj zajmujący wypadek, okoliczność jakakolwiek,
dostarczają im obszernych przedmiotów rozprawiania bez
końca, stawiania zamków na lodzie! Wielcy z nich pro-
jekciści, wyprawni gębacze!
Inni, dotknięci wadą przeciwną, widzą dobrze alo mało
od razu. Rzeczy im się z jednćj tylko przedstawiają strony;
niech ta strona zniknie, już nic nie widzą. Ci ludzie są
skłonni do przesadzonćj powagi w mowie i do uporu. Po
dobni do wieśniaków, którym się zdaje że za znajomym
widnokręgiem koniec świata, bo nigdy z rodzinnego kraju
nie wyszli.
Pojęcie jasne, dokładno, obszerno, obejmuje w całości
przedmiot swoich badań, uważa go ze wszystkich stron, we
wszystkich stosunkach. Rozmowę z ludźmi tak uposażo-
nemi, oraz ich pisma, odznacza jasność, ścisłość i akura-
tność. Każdo ich słowo czyni myśl wydatną, a ta myśl
odpowiada rzeczywistości rzeczy; każdo ich słowo oświeca,
przekonywa, zupełne zadowolenie sprawia. Słuchając ich,
powtarzamy: p r a w d a , s ł u s z n i e , i z łatwością podzie
lamy zdanie. Po bitym postępujemy gościńcu, a ten co
nam przewodniczy, w sam raz zwraca naszą uwagę na dziwy
napotykane po drodze. Jeżeli przedmiot głęboki, do poję
cia trudny; jeżeli ścieżka ciemna, zagłębia się we wnętrzno
ściach ziemi; mniejsza o to, nasz przewodnik wie kędy zbo
czyć, umie nam trudów ująć, umie czas skrócić, i w ręku
swćm trzyma pochodnię oświecającą najciemniejsze przejścia.
§.
2
.
Rozmaite sposoby nabycia prawdy.
Częstokroć prawda niedostatecznie nam jest znaną. Wtedy
rzeczywistość przedstawia się nio taką jaką jest w istocie,
ale n i e d o k ł a d n ą , p o m n o ż o n ą , z mi e n i o n ą . Naprzy-
kład: Poczet ludzi przesuwa się szeregami w pewnćj od
ległości od nas, broń błyszczy na słońcu, resztę spostrze
gamy niewyraźnie. Wiemy że są uzbrojeni ludzie, ale nie
wiemy, czy to zebranie pospólstwa, czy regularni żołnierze?
nie wiemy do którćj broni należą? bo prawdy nic dostrze
gliśmy całkowicie; wiadomość więc nasza niedokładna, bra
kuje nam dostrzeżenia różnicy munduru. Zwiedzeni odle
głością, lub jakim innym powodem, przypuszczamy bezza
sadnie że ci ludzie uzbrojeni mają taki mundur, mundur
jakiego właśnie nie mają. Tu znowu zachodzi niedokładność
w znajomości naszćj, gdyż dodaliśmy czego nie masz. Na
ostatek jedną rzecz wzięliśmy za drugą, wyłóg żółty za
biały, przeistoczyliśmy to co jest w przedmiot odmienny.
Pojęcie posiadające całkowitą prawdę, podobne do zwier
ciadła pokazującego przedmioty, jakiemi są; ale skoro po
jęcie jest igraszką błędu, wtedy staje się kalejdoskopem zwo
dzącym oczy; nakoniec jeżeli w części tylko posiada pra
wdę, można go porównać do zwierciadła źle odlanego lub
tak ustawionego iż rzeczywiste przedmioty przedstawia z prze
kształceniem rozmiarów i rysów.
1*
Plik z chomika:
KosciolKatolicki
Inne pliki z tego folderu:
Jozafata dolina czyli sad ostateczny 1867.pdf
(41142 KB)
Skarbiec_Pisma_swietego_Konkordancja_rzeczowa_Kielce_1924 b1x.pdf
(31674 KB)
Skarbiec_Pisma_swietego_Konkordancja_rzeczowa_Kielce_1924.djvu
(148289 KB)
Skarbiec_Pisma_swietego_Konkordancja_rzeczowa_Kielce_1924 b1x r.pdf
(30975 KB)
Skarbiec_Pisma_swietego_Konkordancja_rzeczowa_Kielce_1924 2x.pdf
(29335 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 16.11.2022
Pliki dostępne do 21.01.2024
! Elementarz Katolika
! TAJEMNICA NOWENNY POMPEJANSKIEJ
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin