Artykuł.pdf

(583 KB) Pobierz
Drogowa awantura
B
artosz
P
awnik
W listopadzie 2012 r. zastępca komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej zatwierdził
Zasady postępowa-
nia jednostek ochrony przeciwpożarowej w związku ze zdarzeniami na drogach
(dalej: Zasady). Ten wewnętrzny
dokument, który miał określić jednolite dla całego kraju zasady postępowania jednostek ochrony przeciwpożaro-
wej, niespodziewanie stał się przedmiotem ogólnopolskiej dyskusji, ujawniając od dawna toczony spór między
Państwową Strażą Pożarną i zarządcami dróg. Podejmując dyskusję, warto chłodnym okiem przyjrzeć się obowią-
zującym przepisom dotyczącym kompetencji poszczególnych służb w związku ze zdarzeniami na drogach i przeana-
lizować poszczególne fragmenty Zasad.
Geneza i cele
Spór kompetencyjny między Państwową Straż
Pożarna i zarządcami dróg trwa od lat. Jeśli napi-
szę, że od czasu powołania Państwowej Straży
Pożarnej, pewnie wiele się nie pomylę. Jednak
w ostatnim czasie problemy się nasiliły, na co
wskazywały pisma z komend wojewódzkich PSP,
które wpłynęły do Komendy Głównej PSP. Opisy-
wano w nich zagadnienia trudnej współpracy z za-
rządcami dróg, głównie w zakresie usuwania wycie-
ków płynów eksploatacyjnych pojazdów (kolok-
wialnie pisząc – sprzątania drogi) i odmowy przeję-
cia przez zarządcę drogi miejsca objętego działa-
niem ratowniczym.
W związku z pojawianiem się tych sygnałów ko-
mendant główny PSP postanowił przyjrzeć się prze-
pisom prawa w tym zakresie i wskazać jednolity dla
całego kraju tryb postępowania.
Po analizie szeregu aktów prawnych w Komen-
dzie Głównej PSP stwierdzono, że przepisy są oczy-
wiste i jednoznaczne: sprzątanie drogi, jak i przejęcie
miejsca objętego działaniem ratowniczym należy
do obowiązków zarządcy drogi, zaś niestosowanie
regulacji ustawowych (a raczej ich niejednolite sto-
sowanie w kraju) stanowi swoisty usus. Trwanie ta-
kiego niezgodnego z przepisami zwyczaju jest nie-
wątpliwie korzystne z punktu widzenia zarządcy
drogi – nie dość, że nie wymaga z jego strony nakła-
dów finansowych, to jeszcze zdejmuje z niego odpo-
wiedzialność, uznając, że zarządca drogi nie ma
obowiązku przejęcia miejsca objętego działaniem
ratowniczym. To po stronie jednostek ochrony prze-
ciwpożarowej pozostają wszystkie problemy.
Główną przyczyną, dla której nie można zgodzić
się z pozostawieniem status quo, jest obniżenie goto-
wości operacyjnej jednostek ochrony przeciwpoża-
rowej. Wykonywanie czynności, które nie wiążą się
z ratowaniem życia, zdrowia, mienia lub środowi-
ska, uniemożliwia wykonanie czynności ratowni-
czych w innym miejscu. Konsekwencją jest poten-
cjalne narażenie życia i zdrowia ludzi, mienia lub
środowiska.
Komendant główny PSP postanowił więc wydać
Zasady, które będą w jednym miejscu skupiały
umieszczone w kilku ustawach przepisy wskazujące
tryb postępowania jednostek ochrony przeciwpoża-
rowej (od przyjęcia zgłoszenia aż do działań komen-
dantów powiatowych (miejskich) Państwowej
Straży Pożarnej).
Czynności porządkowe na drodze
Państwowa Straż Pożarna, jak i inne jednostki
ochrony przeciwpożarowej, to formacja przezna-
czona do walki z pożarami, klęskami żywiołowymi
i innymi miejscowymi zagrożeniami. Priorytetem
jednostek ochrony przeciwpożarowej jest ratowa-
nie życia i zdrowia ludzi, a także mienia i środowi-
ska. W świetle powyższego wykonywanie przez
PSP czynności porządkowych sprowadzających
się do „posprzątania drogi” wykracza poza ustawo-
wy zakres jej obowiązków.
Zadania zarządcy drogi są wskazane w art. 20
ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
Do zadań tych należy: zgodnie z art. 20 pkt 4 ustawy
„utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogo-
wych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpie-
czających ruch i innych urządzeń związanych z dro-
gą (...)”, zaś zgodnie z art. 20 pkt 11 ustawy
„wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzy-
maniowych i zabezpieczających”. Poprzez utrzyma-
nie drogi należy rozumieć wykonywanie robót kon-
serwacyjnych, porządkowych i innych zmierza-
jących do zwiększenia bezpieczeństwa i wygody ru-
chu, w tym także odśnieżanie i zwalczanie śliskości
zimowej (art. 4 pkt 20 ustawy).
W tym miejscu należy zaznaczyć, że w związku
ze zdarzeniami na drodze przed przywróceniem ru-
chu prowadzi się wiele różnych działań. Jednostki
ochrony przeciwpożarowej mogą wziąć odpowie-
dzialność jedynie za działania ratownicze. Nie bez
powodu ustawodawca, na podstawie art. 130a ust. 5f
ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogo-
wym, wskazał, że usuwanie pojazdów oraz prowa-
dzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usunię-
tych (...) należy do zadań własnych powiatu. Starosta
realizuje je przy pomocy powiatowych jednostek
organizacyjnych lub powierza ich wykonywanie
zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
W tym miejscu pragnę przytoczyć, zawarty
również w Zasadach, wyrok Sądu Najwyższego
z 26 marca 2003 r. (sygn. II CKN 1374/00), doty-
czący wypadku na drodze powstałego za sprawą
2/2013
plamy oleju opałowego, która nie była właściwie
oznakowana. Sąd stwierdził, że do obowiązków pra-
cowników odpowiedniej jednostki organizacyjnej
Skarbu Państwa, sprawującej obowiązki zarządcy
drogi krajowej [Generalnej Dyrekcji Dróg
Krajowych i Autostrad – przyp. BP] (...), należało
utrzymanie i ochrona drogi. Pracownicy ci mieli
więc obowiązek usunięcia plamy oleju z jezdni,
a przed dokonaniem tego – zamknięcia drogi dla ru-
chu oraz wyznaczenia objazdu, gdyż rozlany olej na
jezdni stwarzał bezpośrednie zagrożenie bezpie-
czeństwa osób i mienia. Co więcej, sąd zwrócił uwa-
gę, że nie oznacza to, iż obowiązek ten konkretyzo-
wał się dopiero w razie zawiadomienia przez osoby
trzecie (użytkowników drogi, Policję itd.) o istnieją-
cym zagrożeniu jednostki organizacyjnej sprawują-
cej zarząd drogi. Jej praca powinna być tak zorgani-
zowana, żeby miała ona możliwość odpowiednio
szybkiego stwierdzenia wystąpienia na drodze za-
grożenia bezpieczeństwa w ruchu i podjęcia działań
zmierzających do usunięcia tego zagrożenia.
Jak wynika z powołanego wyroku Sądu Naj-
wyższego, zarządca drogi zobowiązany jest
do takiej organizacji pracy, aby mógł zadziałać
nawet przed powiadomieniem go przez osoby
trzecie (np. przez kierującego działaniem ratowni-
czym), tym bardziej powinien podjąć określone
działania po powiadomieniu go o zdarzeniu wy-
magającym dokonania określonych czynności
na zarządzanym przez niego terenie (np. wprowa-
dzenie ograniczeń lub zamknięcie drogi).
Konieczność przekazania miejsca objętego działa-
niem ratowniczym wynika z § 21 ust. 2 pkt 2 roz-
porządzenia ministra spraw wewnętrznych i admi-
nistracji z 18 lutego 2011 r. w sprawie szczegó-
łowych zasad organizacji krajowego systemu
ratowniczo-gaśniczego. Zgodnie z nim: „Kiero-
wanie działaniem ratowniczym ustaje z chwilą wy-
konania działań ratowniczych, w tym: (...) przeka-
zania terenu, obiektu lub mienia objętego
działaniem ratowniczym właścicielowi, zarządcy,
użytkownikowi lub przedstawicielowi organu
administracji rządowej lub samorządu teryto-
rialnego albo Policji lub straży gminnej (miej-
skiej), a w przypadku braku możliwości ich
ustalenia lub nieobecności na miejscu zdarzenia
– zgłoszenia tego faktu do właściwego teryto-
rialnie stanowiska kierowania ksrg.”
Przytoczony przepis jest skonkretyzowaniem
obowiązku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy
z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożaro-
wej. Zgodnie z nim „osoba fizyczna, osoba praw-
na, organizacja lub instytucja korzystające ze śro-
Przekazanie miejsca
33
PRAWO
W SŁUŻBIE
dowiska, budynku, obiektu lub terenu są
obowiązane zabezpieczyć je przed zagrożeniem
pożarowym lub innym miejscowym zagroże-
niem”. Po wykonaniu działań ratowniczych przez
jednostki ochrony przeciwpożarowej mogą pozo-
stać na miejscu zdarzenia takie zagrożenia, któ-
rych usunięcie lub przywrócenie do stanu niepo-
wodującego niebezpieczeństw (do stanu począt-
kowego) wykracza poza zadania i kompetencje
jednostek ochrony przeciwpożarowej. Przykła-
dem może być np. uszkodzenie barier ochron-
nych. Jednostki ochrony przeciwpożarowej nie
mają w zakresie swoich zadań (pomijając już brak
wiedzy i odpowiedniego sprzętu) przywracania
barier ochronnych do stanu pierwotnego.
Przedstawiciel zarządcy drogi ma natomiast
środki i odpowiednią wiedzę, by ocenić, czy
uszkodzona bariera ochronna powoduje zagroże-
nie dla życia i zdrowia ludzi, a jeśli tak, to usuwa
takie zagrożenie lub je minimalizuje (np. poprzez
naprawę barier lub postawienie znaków piono-
wych informujących o zagrożeniu i nakazujących
ograniczenie prędkości). Konieczność udziału
przedstawiciela zarządcy drogi na miejscu prowa-
dzonych działań ratowniczych, a następnie przeję-
cie tego terenu są niezbędne. Udział zarządcy
drogi nie jest ograniczony, jak powszechnie się
uznaje, do posprzątania drogi. Przede wszystkim
zarządca drogi jest podmiotem odpowiedzialnym
za stan drogi i to w jego interesie jest obecność
na miejscu zdarzenia, pozyskiwanie danych o sta-
nie drogi i podejmowanie działań związanych
z zarządzaniem (analogicznie przecież do działań
zarządcy budynku).
kowskiego, przedmiotem ochrony określonym
w dyspozycji art. 72 jest życie i zdrowie człowieka,
które w tym przypadku może zostać zagrożone
przez niedokonanie, całkowite zaniechanie, jak
i nieodpowiednie, niewystarczające dokonanie od-
powiedniego, a więc skutecznego, chociażby przez
ostrzeżenie, zabezpieczenia miejsca niebezpiecz-
nego. W komentarzu do art. 84 Kodeksu wykro-
czeń prof. Ryszard A. Stefański wyraził stanowi-
sko, że z reguły obowiązek oznaczania przeszkód
powstających w wyniku eksploatacji drogi, na
przykład zapadlin, wybrzuszeń asfaltu, dołów, cią-
ży na zarządcy drogi, odpowiedzialnym m.in.
za utrzymanie drogi, a więc na pracownikach rejo-
nów dróg publicznych, zarządów powiatów, urzę-
dów gmin itp.
teren, jednostki ochrony przeciwpożarowej nie są
zobligowane do podjęcia żadnych czynności.
Jeżeli na miejscu zdarzenia nie ma zasobów in-
nych podmiotów, dowódca jednostki ochrony
przeciwpożarowej przystępuje do ostrzeżenia in-
nych uczestników ruchu drogowego o występują-
cym zagrożeniu i jednocześnie za pośrednictwem
powiatowego (miejskiego) stanowiska kierowa-
nia informuje o konieczności przybycia na miej-
sce odpowiednich podmiotów.
Oczywiście gdy na miejscu zdarzenia trzeba
podjąć działania ratownicze, jednostki ochrony
przeciwpożarowej przystępują do ich wykonania,
zgodnie z właściwymi przepisami. Jeżeli zaś na
miejscu okaże się, iż nie ma potrzeby podjęcia
działań ratowniczych ani zabezpieczenia odcinka
drogi, jednostki ochrony przeciwpożarowej udają
się do miejsca stacjonowania.
Zasady dopuszczają możliwość, by zasoby ra-
townicze udzieliły pomocy obecnym na miejscu
podmiotom. Jednak zawsze należy pamiętać,
że priorytetem dla jednostek ochrony przeciwpo-
żarowej jest wykonywanie działań ratowniczych,
dlatego też udzielanie pomocy tym podmiotom
nie może obniżyć gotowości operacyjnej.
W rozdziale V – Przekazanie terenu działań
ratowniczych – punktem wyjścia jest przywoła-
ny już przeze mnie § 21 ust. 2 pkt 2 rozporządze-
nia ministra spraw wewnętrznych i administracji
z 18 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych za-
sad organizacji krajowego systemu ratowniczo-
-gaśniczego. W Zasadach uregulowano jednak to,
co zostało w rozporządzeniu pominięte: wskaza-
no, że miejsce objęte działaniem ratowniczym
należy przekazać zarządcy drogi, nawet gdy
na miejscu są inne podmioty, którym można było-
by je przekazać (np. Policja).
W Zasadach wskazano również tryb postępo-
wania, gdy zarządca drogi uchyla się od obowiąz-
ku przejęcia miejsca objętego działaniem ratowni-
czym. W pierwszej kolejności KDR powinien
ocenić, czy miejsce objęte działaniem ratowni-
czym nie stwarza zagrożenia. Jeśli nie stwarza,
jednostki ochrony przeciwpożarowej udają się do
miejsca stacjonowania. Jeśli natomiast miejsce
objęte działaniem ratowniczym może stwarzać
takie zagrożenie, dalszy tryb postępowania powi-
nien być uzgodniony z powiatowym (miejskim)
stanowiskiem kierowania. W przypadkach, w któ-
rych rozwiązanie problemu przerasta powiatowe
(miejskie) stanowisko kierowania, możliwe jest
zaangażowanie powiatowego centrum zarządza-
nia kryzysowego, a nawet wojewódzkiego cen-
trum zarządzania kryzysowego.
Odpowiedzialność zarządcy
W Zasadach wskazano, iż komendant powiatowy
(miejski) PSP może skorzystać z możliwości za-
wiadomienia organów Policji o popełnieniu
przez zarządcę drogi wykroczenia, wynikające-
go z art. 72 Kodeksu wykroczeń, w związku z art.
20 ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z art. 72
Kodeksu wykroczeń „Kto wbrew swemu obowiąz-
kowi nie dokonuje odpowiedniego zabezpieczenia
miejsca niebezpiecznego dla życia lub zdrowia
człowieka, podlega karze aresztu albo grzywny”.
Przepisem o podobnej treści jest art. 84 Kodeksu
wykroczeń, zgodnie z którym „Kto wbrew obo-
wiązkowi nie oznacza w sposób odpowiadający
wymaganiom i łatwo dostrzegalny, zarówno
w dzień, jak i w porze nocnej, jakiejkolwiek prze-
szkody w ruchu drogowym, urządzenia lub przed-
miotu znajdujących się na drodze lub też miejsca
prowadzonych robót, jeżeli to może zagrozić bez-
pieczeństwu ruchu albo utrudnić ruch na drodze,
podlega karze aresztu albo grzywny”. Warto
w tym miejscu zaznaczyć, że to po stronie organów
Policji, które powinny wziąć pod uwagę opis stanu
faktycznego, należy właściwa kwalifikacja czynu.
Zgodnie z komentarzem do przywołanego art. 72
Kodeksu wykroczeń, autorstwa Wojciecha Jan-
Omawiane Zasady są dokumentem wewnętrznym
przeznaczonym dla jednostek ochrony przeciwpo-
żarowej. Mają systematyzować i ujednolicać ich
postępowanie podczas zdarzeń na drogach.
Dokument ten nie nakłada żadnych dodatkowych
obowiązków na zarządców dróg, ponieważ obo-
wiązki te wynikają z powszechnie obowiązujących
przepisów prawa.
We wstępie omówiono cele dokumentu oraz
przyczyny jego powstania. W pojęciach podsta-
wowych oraz definicjach (rozdział I) przytoczono
użyte w Zasadach pojęcia, w dokładnym brzmie-
niu występującym w przepisach, „rozrzuconych”
po wielu aktach prawnych. W rozdziale drugim
(kompetencje wybranych służb) w syntetyczny
sposób wskazano obowiązki jednostek ochrony
przeciwpożarowej, zarządców dróg i jednostek
Policji. Jednocześnie wskazano, kto odpowiada
za zarządzanie drogami publicznymi (z uwagi na
to, z jaką drogą mamy do czynienia). W rozdziale
trzecim określono, że do przyjęcia zgłoszenia
i zadysponowania zasobów ratowniczych stosuje
się odrębne zasady i procedury. Jednocześnie za-
znaczono konieczność poinformowania odpo-
wiednich służb i podmiotów.
Główny ciężar Zasad zamieszczony jest w roz-
dziale dotyczącym postępowania po przybyciu
na miejsce zdarzenia (rozdział IV). Pierwszą
czynnością jednostek ochrony przeciwpożarowej
powinna być identyfikacja zagrożenia, a następnie
podjęcie właściwego trybu postępowania. Nikt
nie może „zdalnie” polecać kierującemu działa-
niem ratowniczym (zwanemu dalej KDR) zmia-
ny formy działania, chyba że sam wstąpi w jego
prawa i obowiązki. Zdanie to jest niezwykle waż-
ne, gdyż dobitnie wskazano w nim niezależną
pozycję KDR, który poza obowiązkami ma też
potężne uprawnienia i praktycznie nieograniczo-
ną (chyba że przez przepis prawa) autonomię.
W przypadku, gdy KDR uzna, że należy jedy-
nie zabezpieczyć miejsce zdarzenia przed obecno-
ścią osób postronnych, a na miejscu są zasoby in-
nych podmiotów, które mogą zabezpieczyć ten
2/2013
Zasady
Bartosz Pawnik jest pracownikiem
Biura Prawnego KG PSP
34
Zgłoś jeśli naruszono regulamin