Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy
im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich
w Bydgoszczy
Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Ćwiczenie Projektowe z Przedmiotu:
Organizacja Ruchu Drogowego
Opracował:
rok III, sem. VI
kierunek: Budownictwo
specjalność: DUL
studia stacjonarne
Sprawdził :
dr inż. Grzegorz Bebyn
Bydgoszcz, rok akademicki 2011/2012
Temat projektu:
PROJEKT TYMCZASOWEJ ORGANIZACJI RUCHU NA
CZAS REMONTU NAWIERZCHNI UL. SKŁODOWSKIEJ-CURIE
(od ul. Wyszyńskiego do Bałtycka)
W BYDGOSZCZY
SPIS TREŚCI
1). Opis techniczny
2). Część graficzna:
Opis techniczny
1. Cel opracowania.
Celem niniejszego opracowania jest projekt tymczasowej organizacji ruchu w ciągu ulicy Skłodowskiej - Curie w miejscowości Bydgoszcz w woj. kujawsko – pomorskim. Projekt swoim zakresem obejmuje zabezpieczenie ruchu na czas robót w miejscu prowadzenia robót.
Projekt zmian przeprowadzono według ujednoliconego pikietażu, którego początek przypada w KM 0+000,00 (skrzyżowanie ulicy Skłowodskiej-Curie z ulicą Wyszyńskiego), a koniec za skrzyżowaniem Skłodowskiej – Curie z ulicą Bałtycka.
Orientacyjne położenie miejsca projektowanych zmian przedstawione zostały na załączonych rysunkach
2. Podstawa prawna.
Projekt organizacji ruchu będącej podstawą niniejszego opracowania wykonano zgodnie z: Załącznikami do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. W sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181):
o Nr 1 – Szczegółowe warunki techniczne dla znaków drogowych pionowych i warunki ich umieszczania na drogach,
o Nr 4 – Szczegółowe warunki techniczne dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach.
3. Zakres robót.
Projekt obejmuje wykonanie oznakowania i zabezpieczenie robót prowadzonych w pasie drogowym ul. Skłodowskiej - Curie, obejmujących sfrezowanie istniejącej nawierzchni i wykonanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego odcinku równym 746 m. Ulica Fordońska jest drogą dwujezdniową czteropasową, o szer. pasa równej 3,5 m.
W chwili obecnej nawierzchnia ul. Fordońskiej posiada deformacje trwałe nawierzchni drogowej w postaci:
o spękań zmęczeniowych,
o kolein,
4. Rozwiązania projektowe.
Prace prowadzone będą w dwóch etapach. W każdym z etapów utrzymany będzie ruch kołowy od ulicy Wyszyńskiego w kierunku ulicy Bałtyckiej, natomiast w kierunku przeciwnym wprowadzony zostanie zalecany objazd ulicami: Bałtycką, Głowackiego, Gajową, Powstańców Wielkopolskich do ulicy Wyszyńskiego. Zaprojektowano odpowiednie tablice prowadzące wzdłuż objazdu. Dodatkowo zaprojektowano tablice informacyjne na ulicy Łęczyckiej w celu umożliwienia kierującym nadjeżdżającym ze wschodu ominięcia rejonu prac. Ze strony zachodniej nie zaprojektowano żadnych tablic informacyjnych ze względu na utrzymanie przejezdności na odcinku Wyszyńskiego – Bałtycka.
W obu etapach projektuje się przełączenie sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach Skłodowskiej-Gajowa i Skłodowskiej-Bałtycka w tryb żółtego światła pulsującego.
ETAP 1
W trakcie prowadzenia prac w tym etapie remontowana będzie nawierzchnia po północnej stronie jezdni ( kierunek Bałtycka – Wyszyńskiego ), ruch w przeciwnym kierunku odbywać się będzie jednym pasem ruchu.
Na skrzyżowaniu Skłodowskiej – Gajowa zaprojektowano odcięcie ulicy Gajowej, oraz wprowadzenie nakazu jazdy na wprost na ulicy Skłodowskiej. Na skrzyżowaniu z ulicą Polanka zaprojektowano odcięcie północnego odcinka ulicy Polanka, południowy pozostawiono na relacjach „prawo – prawo”. Na skrzyżowaniu Skłodowskiej – Bałtycka pozostawiono wszystkie relacje oprócz możliwości wjazdu w ulice Skłodowskiej w kierunku Gajowej.
Ze względu na obsługę przyległych posesji konieczne jest wybudowanie tymczasowych przejazdów w taki sposób aby zapewnić ciągłość obsługi komutacyjnej. W etapie pierwszym konieczne są trzy takie przejazdy, zaznaczone na planie sytuacyjnym.
Wykonawca zobowiązany jest zapewnić bezpieczne przejście dla pieszych w miejscu istniejącego przejścia w pobliżu targowiska. Przejście należy wykonać za pomocą kładek U-28, lub za pomocą innego rozwiązania zapewniającego bezpieczeństwo pieszym.
Możliwe dopuszczenie na skrzyżowaniu Skłodowskiej – Gajowa relacji z północnego odcinka ulicy Gajowej w ulicę Skłodowską (na zachód w kierunku Wyszyńskiego ) w celu zmniejszenia ewentualnych utrudnień w ruchu, jakie mogą powstać na skrzyżowaniu Wyszyńskiego – Powstańców Wielkopolskich. Warunkiem wprowadzenia takiej relacji jest wykonanie remontu nawierzchni na odpowiedniej części skrzyżowania oraz wykonanie odpowiedniego oznakowania – pokazanego na planach sytuacyjnych oznaczonych opisem„ Etap 1”.
ETAP 2
W trakcie prowadzenia prac w tym etapie remontowana będzie nawierzchnia po południowej stronie jezdni (kierunek Wyszyńskiego-Bałtycka), jednak ruch na ulicy Skłodowskiej nadal będzie się odbywał w kierunku Wyszyńskiego-Bałtycka, a w przeciwnym kierunku objazdem ulicami Bałtycką, Głowackiego, Gajową i Powstańców Wielkopolskich.
Na skrzyżowaniu Skłodowskiej-Gajowa zaprojektowano odcięcie ulicy południowej części ulicy Gajowej ( północna ma tylko dopuszczalną relację w lewo). Na skrzyżowaniu z ulicą Polanka zaprojektowano odcięcie odcinka ulicy Polanka, zaprojektowano wprowadzenie nakazu jazdy na wprost na ulicy Skłodowskiej. Na skrzyżowaniu Skłodowskiej-Bałtycka pozostawiono wszystkie relacje oprócz możliwości wjazdu w ulicę Skłodowskiej w kierunku Gajowej.
Ze względu na obsługę przyległych posesji konieczne jest wybudowanie tymczasowych przejazdów w taki sposób aby zapewnić ciągłość obsługi komunikacyjnej. W etapie drugim konieczne są cztery takie przejazdy.
Wykonawca zobowiązany jest zapewnić bezpieczne przejście dla pieszych w miejscu istniejącego w pobliży targowiska. Przejście należy wykonać za pomocą kładek U-28, lub za pomocą innego rozwiązania zapewniającego bezpieczeństwo pieszym.
Ze względu na istniejący przystanek autobusowy konieczne jest wykonanie przystanku tymczasowego. Na wyremontowanej w etapie 1 części jezdni należy urządzić peron przystankowy odgrodzony od terenu, na którym będą prowadzone prace. Aby powiązać peron tymczasowy z istniejącym chodnikiem po południowej części jezdni konieczne jest wykonanie tymczasowych przejść, na przykład za pomocą kładek U-28, lub za pomocą innego rozwiązania zapewniającego bezpieczeństwo pieszym ( przejście tymczasem z frezowi, wygrodzenia barierami).
Wytyczne realizacji oznakowania.
Wykonawca we własnym zakresie uzgodni sposób zapatrywania z jednostkami zlokalizowanymi w obrębie prowadzonych prac – tj. sklepy, warsztaty i inne.
Należy bezwzględnie zachować ciągłość w przejazdach komunikacji publicznej w rejonie prac oraz na wyznaczonej trasie objazdu.
Ze względu na prostolinijny odcinek minimalna szerokość pasa ruchu pozostawionego dla ruchu powinna wynosić minimum 2,75 +0,50m. W przypadku zmian kierunku jazdy konieczne jest zachowanie odpowiednio większej szerokości – zgodnie z planem sytuacyjnym.
Wszystkie znaki, sygnały i urządzenia zabezpieczające należy wykonać i zamontować zgodnie z Załącznikiem nr 1,2,3 i 4 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury.
5. Komunikacja publiczna.
Zarówno podczas Etapu 1 jak i Etapu 2 autobusy 59, 67, 93 będą jeździły w stronę od ulicy Wyszyńskiego do Łęczyckiej dotychczasową trasą, natomiast w drugą stronę zaplanowanym objazdem wskazanym na załączonym rysunku. Na czas remontu przesunięte zostaną przystanki autobusowe: Skłodowskiej-Curie - Bałtycka znajdzie się na ul. Bałtyckiej (przy skrzyżowaniu ze Skłodowskiej-Curie), Skłodowskiej-Curie - Gajowa za rondem Skrzetuskim, Bałtycka - Gajowa (w kierunku Barwnej) na Głowackiego. Dodatkowo 93 zatrzyma się na Powstańców Wlkp. - Wyszyńskiego.
6. Komunikaty dla społeczeństwa.
Informacje dotyczące zmiany organizacji ruchu ukażą się w prasie dwa tygodnie przed planowanym rozpoczęciem robót remontowych, a także na dzień przed zmianą organizacji ruchu komunikat zostanie podany w prasie i telewizji regionalnej.
Potrzeba zmian w organizacji połączeń komunikacji miejskiej zostanie zgłoszona do Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
7. Wykaz projektowanego oznakowania.
OZNAKOWANIE PIONOWE
Nazwa
Stan
Ilość etap I
Ilość etap II
A-12c
projektowany
1
A-14
10
...
sawinn