PPL_2.pdf

(1182 KB) Pobierz
Mapowanie
W prezentacji na początku znajduje się opis programu VISIO i diagramów, które można w nim
tworzyć.
Modelowanie procesów
Modelowanie procesów
to skonstruowanie modelu procesu, czyli jego sformalizowanego
odwzorowania pozwalającego na dokonanie analizy (ocena spójności, symulacja działania,
oszacowanie kosztów, itd.).
Oprócz reprezentacji graficznej tzw.
Mapy procesu,
model obejmuje również opis poszczególnych
jego elementów i właściwości. W szerszym ujęciu modelowanie to nie tylko samo konstruowanie
modelu, ale również wszystkie działania do tego prowadzące jak i późniejsze związane z próbami
oceny i weryfikacji.
Modelowanie procesów jest jednym z obszarów modelowania biznesowego.
Tworzone modele pozwalają na:
Ujęcie skomplikowanych procesów na różnych poziomach szczegółowości, co umożliwia
skupienie się na poziomie najbardziej adekwatnym do potrzeb, bez rozpraszania na
szczegóły;
Bardziej precyzyjny zapis procesu (dzięki notacji graficznej) niż wyrażany przy pomocy
języków naturalnych;
Wykorzystanie informatycznych narzędzi wspomagających przede wszystkim w symulacjach i
analizach;
Wykorzystanie baz modeli jako zasobów wiedzy biznesowej danej firmy czy organizacji;
Użycie systemów informatycznych automatyzujących procesy, np. systemów zarządzania
przepływami pracy, przetwarzanie bezpośrednie.
Jakie powinny być modele:
Zrozumiałe,
ponieważ tylko łatwy w zrozumieniu będzie chętnie wykorzystywany,
skomplikowane modele zostają porzucone;
Względnie proste i tanie
w wykonaniu, szczególnie w porównaniu z kosztem przedsięwzięcia,
w którym jest wykorzystywany;
Ukierunkowane na cele,
których realizacji służy; nawet zrozumiały i prosty w przygotowaniu
model może być bezużyteczny, jeżeli opisuje cechy, prawidłowości i związki nieistotne, a
pomija istotne z punktu widzenia przeprowadzonej analizy;
Kompletne
(poziom szczegółowości), przy czym nie istnieje jednoznacznie określona granica,
która pozwala stwierdzić, czy model jest wystarczająco dokładny;
Poprawne,
opisane z właściwego punktu widzenia i zgodne z przyjętą konwencją opisu.
Aby zarządzać procesami – należy je zrozumieć.
Mapowanie
– procedura polegająca na opracowaniu graficznych schematów powiązań
organizacyjnych lub czynności składających się na proces biznesowy. Właściwie przeprowadzone
mapowanie służy kilku celom:
- Pozwala dokładnie zrozumieć elementy procesu – czynności, wyniki i wykonawców poszczególnych
kroków;
- Definiuje granice procesu;
- Służy za punkt odniesienia, na podstawie którego można mierzyć efekty działań mających na celu
udoskonalenie procesu.
Mapowanie relacji
– identyfikowanie głównych uczestników procesu.
Mapowanie procesu
– tworzenie szczegółowej mapy procesu prezentującej wszystkie czynności
składające się na proces.
Mapa relacji
Zaawansowany schemat pokazujący najważniejsze jednostki organizacyjne zaangażowane w proces
biznesowy oraz ich wzajemne powiązania w formie przepływów materialnych, informacyjnych i
pieniężnych.
Mapowanie relacji jest najbardziej przydatne wtedy, gdy uczestnicy próbują zdefiniować zakres
procesu, a także określić, kto musi wziąć udział w dalszym mapowaniu i doskonaleniu.
Mapa czynności
Zaawansowany schemat pokazujący „wszystkie” czynności składające się na proces – metody tak
IDEF0.
Mapa procesu
Mapa procesu identyfikuje konkretne czynności, które składają się na przepływy materialne,
informacje i pieniężne w ramach procesu.
Zasady utrzymania skupienia
Zasada utrzymania skupienia na określonym celu (ze względu na możliwość uzyskania zbyt dużej
złożoności lub możliwości zejścia z obranego kierunku):
1. Zidentyfikuj jednostkę, która stanie się postacią centralną (klient, zamówienie, surowiec) –
mapowanie powinno się koncentrować na czynnościach i przepływach związanych z
przemieszczaniem tej jednostki w ramach procesu.
2. Określ wyraźne granice procesu oraz punkt początkowy i końcowy.
3. Schemat musi być prosty.
Idea polega na udokumentowaniu rzeczywistego przebiegu procesu, a nie wyobrażenia ludzi na jego
temat.
Formalizmy do modelowania
70 języków modelowania
IDEF zostało wybrane w ramach projektu unijnego.
18 kryteriów porównania
Sytuacja w Polsce
Sytuacja w Polsce - wnioski
Notacja BPMN
(ANG. Business Process Modeling Notation) jest graficznym standardem modelowania
opisów ukierunkowanych na procesy biznesowe oraz standardem opisu usług sieciowych Web.
Jest to notacja, która zakłada spełnienie wymogów, jakie zgłaszali projektanci systemów:
- zapewnienie sprawnego zarządzania zamianami w toku modelowania i projektowania systemów
informatycznych,
- modelowanie wymiany informacji w usługach sieciowych Web,
- wsparcie dla generacji wykonawczych języków programowania BPEL (ang. Business Process
Execution Language), dzięki pełnemu sformalizowaniu,
- dostarczenie standardu modelowania procesów biznesowych i elementów usług Web,
- obniżenie kosztu wdrażania nowych rozwiązań poprzez integrację istniejących rozwiązań
informatycznych.
Metoda SwimLane
opisuje sposób przechodzenia procesów pomiędzy wydziałami w organizacji. Jest
ona stosunkowo prosta i mało sformalizowana. Można w niej umieszczać czynności, dokumenty,
etapy, dzięki czemu można jej używać do opisywania procesów z różnych punktów widzenia. Nadaje
Siudo opisu obiegu dokumentów na potrzeby Workflow (przepływu pracy) czy taż analizy ABC (ang.
Activity Based Costing) – rachunku kosztów działań do analiz księgowych.
UML
(ang. Unified Modeling Language) jest metodą wykorzystywaną głównie do planowania
systemów informatycznych. Operuje kilkunastoma typami diagramów ukazujących proces biznesowy
w różnych ujęciach, w zależności od obserwatora. Obecnie jest rozwijany przez Object Management
Zgłoś jeśli naruszono regulamin