system-mm1.pdf

(103 KB) Pobierz
http://autonom.edu.pl
Mazur M., 1976,
Pojęcie systemu i rygory jego stosowania.
[w:]
Materiały Szkoły Podstaw
InŜynierii Systemów nr 2,
Komitet Budowy Maszyn PAN, Orzysz.
Przedruk w Postępach Cybernetyki, z. 2, 1987, s. 21-29. – numer w całości poświęcony
Marianowi Mazurowi.
Postępy Cybernetyki
1987 (10) 2
PL ISSN 0137-3595
Pojęcie systemu i rygory jego stosowania
*
Podejście cybernetyczne polega na rozpatrywaniu badanych obiektów złoŜonych z róŜnych elementów
jako zbioru tych elementów powiązanych ze sobą przez relacje w jedną całość nazwaną systemem.
Objaśniono obowiązujące w takim postępowaniu rygory i korzyści stąd płynące. NajwaŜniejszym
rygorem jest funkcjonalność - kaŜdemu podsystemowi przyporządkowuje się jedną funkcję działania i
kaŜdemu działaniu przyporządkowuje się tylko jeden podsystem.
Wstęp
śywiołowy
rozwój interdyscyplinarnych teorii, trwający od lat czterdziestych
bieŜącego stulecia, stał się doniosłym czynnikiem postępu nauki. Trudno się jednak dziwić,
Ŝe
ta
Ŝywiołowość
przyczyniła się takŜe do powstania rozmaitych nieporozumień, trudnych do
uniknięcia, gdy wielu naukowców w wielu krajach pracuje jednocześnie nad tą samą
problematyką. Przejawiło się to w mglistym lub rozbieŜnym pojmowaniu cybernetyki,
informacji, organizacji, systemów itp., czego oznaką jest mnogość publikacji poświęcanych
objaśnianiu tych pojęć. Na tym tle dochodzi do przewlekłych i jałowych sporów
terminologicznych, polegających na domniemaniach znaczeń słów, cytowaniu definicji
podawanych przez róŜnych autorów i komponowaniu własnych, z pominięciem spraw
istotnych, tj. potrzeb przesądzających o rozwoju problematyki interdyscyplinarnej.
Praca referowana na seminarium naukowym w Instytucie Polityki Naukowej i Szkolnictwa WyŜszego Polskiej
Akademii Nauk.
*
Rzecz w tym,
Ŝe
w nauce tradycyjnej rozróŜniano dyscypliny specjalne, zajmujące się
wyodrębnionymi fragmentami rzeczywistości, oraz matematykę jako dyscyplinę ogólną,
zajmującą się logicznymi operacjami liczbowymi mogącymi się ewentualnie przydać do
rozwiązywania problemów w dyscyplinach specjalnych.
Biorąc pod uwagę,
Ŝe
matematyka (wraz z logiką matematyczną) to dyscyplina ogólna
abstrakcyjna, a dyscypliny specjalne to dyscypliny szczególne konkretne, łatwo zauwaŜyć,
Ŝe
w celu matematycznego rozwiązania jakiegokolwiek problemu specjalnego trzeba przejść od
szczególności do ogólności oraz od konkretności do abstrakcyjności (i z powrotem, przy
wykorzystywaniu otrzymanego rozwiązania matematycznego). Im bardziej złoŜony jest
problem, tym większe nastręczają się przy tym trudności, toteŜ wcześniej czy później musiała
się nasunąć idea,
Ŝeby
takie przejście dokonywać na dwie raty: najpierw od szczególności do
ogólności przy zachowaniu konkretności, a potem od konkretności do abstrakcyjności przy
zachowaniu ogólności (i z powrotem). Wynika stąd potrzeba istnienia dyscypliny ogólnej,
konkretnej, jako pośredniej między dyscypliną ogólną abstrakcyjną (matematyka) a
dyscyplinami szczególnymi konkretnymi (dyscypliny specjalne).
Taką właśnie pośrednią dyscypliną ogólną, lecz konkretną jest cybernetyka. Ogólność
wiąŜe cybernetykę z matematyką, a konkretność z dyscyplinami specjalnymi. Dzięki temu
problemy cybernetyczne mają zapewnioną matematyzację (w ogólności zaś formalizację), a
ich rozwiązania mogą być przydatne w kaŜdej dyscyplinie konkretnej, co czyni cybernetykę
nauką interdyscyplinarną. Jest oczywiste,
Ŝe
sam termin „cybernetyka” i przypisywane mu
definicje są sprawą bez istotnego znaczenia. Pod jakąkolwiek inną nazwą dyscyplina ogólna
konkretna nie przestałaby być niezbędna i spełniać swojej roli.
1. System
Zgodnie ze swoim interdyscyplinarnym charakterem, cybernetyka musi się
posługiwać ogólną, interdyscyplinarną aparaturą pojęciową. Przede wszystkim dowolny
obiekt badany musi mieć nazwę cybernetyczną, zamiast mnogości nazw występujących w
dyscyplinach specjalnych.
Jako nazwa tego rodzaju rozpowszechnił się wyraz „system”. I tutaj jednak, zamiast
odwołania się do potrzeb, zaczęto snuć domniemania na temat jego znaczenia i proponować
rozmaite definicje. Od ich cytowania rozpoczyna się prawie kaŜda publikacja z tego zakresu.
Potrzeby zaś są takie: chodzi o pojęcie tak ogólne,
Ŝeby
mogło się odnosić do dowolnego
obiektu, a zarazem tak szczególne,
Ŝeby
umoŜliwiało przy tym najdalej idące rozróŜnienia.
Krótko mówiąc, ma to być pojęcie najszczególniejsze z ogólnych. Dochodzi się do niego na
podstawie logiki matematycznej przez powiązanie pojęcia „zbioru” (elementów) z pojęciem
„relacji” (między elementami). Wynika stąd definicja:
system jest to zbiór elementów i
zachodzących miedzy nimi relacji.
Rzecz jasna, potrzebne jest zdefiniowane w ten sposób pojecie, a nie wyraz „system”.
Przytoczona definicja jest odpowiedzią na pytanie: Jak nazywać zbiór elementów i
zachodzących między nimi relacji?”, a nie na pytanie: „co to jest system?”.
W problemach interdyscyplinarnych, w których zachodzi potrzeba rozpatrywania
samych tylko relacji, stosuje się pojęcie zdefiniowane następująco:
struktura systemu jest to
zbiór relacji zachodzących między elementami tego systemu.
Na przykład maszyna i jej
zminiaturyzowany model są róŜnymi systemami, ale mają jednakowe struktury.
Pojęcie systemu odgrywa tak istotną rolę w cybernetyce,
Ŝe
z powodzeniem moŜna by
zdefiniować cybernetykę jako naukę o zachowaniu się systemów.
W
świetle
tych wyjaśnień nieporozumieniem jest traktowanie teorii systemów jako
czegoś odrębnego od cybernetyki, albo uwaŜanie cybernetyki za część teorii systemów (w
istocie jest na odwrót).
Źródło
nieporozumień tego rodzaju tkwi w rywalizacji rozmaitych
środowisk
naukowych w pretendowaniu do oryginalności.
2. Metoda systemowa
Posługiwanie się pojęciem systemu moŜe być metodą przedstawiania i rozwiązywania
problemów („metoda systemowa”). Zamiast tego spotyka się w literaturze wyraŜenie
„podejście systemowe”, jako mniej zobowiązujące, często bowiem oznacza ono samo tylko
przedstawianie problemów. Przykładem mogą tu być tzw. schematy organizacyjne instytucji,
składające się z prostokątów z napisami „dyrektor”, „zastępca dyrektora” itp. i łączących je
linii wskazujących zaleŜności hierarchiczne. Podobnie w pedagogice przedstawia się
nauczyciela i ucznia jako sprzęŜone ze sobą systemy. Całe „podejście systemowe” kończy się
tu jednak na przedstawieniu sytuacji. Rozwiązywanie ewentualnych problemów nie ma juŜ z
metodą systemową nic wspólnego.
Tymczasem uŜyteczność metody systemowej polega przede wszystkim na jej
przydatności do rozwiązywania problemów. Do tego konieczne jest spełnianie pewnych
rygorów merytorycznych, o których będzie mowa w następnym rozdziale.
W samym przedstawianiu problemów obowiązują pewne terminy i sposoby zapisu
zapewniające większą zrozumiałość.
Tak na przykład, gdy system składa się z takich elementów, które same są systemami,
kaŜdy z nich określa się jako podsystem. Ponadto systemy mogą być elementami innego
systemu, który wtedy określa się jako
nadsystem.
Terminologia taka ułatwia przedstawianie
skomplikowanych obiektów jako nadsystemy złoŜone z systemów, które z kolei składają się z
podsystemów.
PoniewaŜ cybernetyka jest dyscypliną konkretną, więc relacje między systemami są
zawsze oddziaływaniami polegającymi na przenoszeniu informacji lub energomaterii.
Oddziaływania mają określony kierunek, toteŜ przedstawiające je linie powinny być
zaopatrzone w strzałki wskazujące ten kierunek. UmoŜliwiają one odróŜnienie oddziaływań
wejściowych systemu od oddziaływań wyjściowych. Na tej podstawie moŜna traktować
kaŜdy system jako przetwornik oddziaływań (wejściowych w wyjściowe).
Gdy rozwaŜania dotyczą tylko jednego systemu, nie naleŜy zapominać,
Ŝe
jest on
jedynie fragmentem rzeczywistości, której cała reszta nadal przecieŜ istnieje. Znaczy to,
Ŝe
wyodrębnienie jednego systemu jest równoznaczne z podziałem całej rzeczywistości na dwa
systemy, z których jednym jest system rozpatrywany, drugim zaś reszta rzeczywistości
określana jako
otoczenie
rozpatrywanego systemu. Na schematach cybernetycznych nie
zaznacza się otoczenia, uwaŜając jego istnienie za oczywiste. Konieczne jest jednak
zaznaczanie, za pomocą strzałek, oddziaływań otoczenia na system oraz oddziaływań systemu
na otoczenie.
3. Rygory metody systemowej
Stosowanie metody systemowej wymaga przestrzegania kilku rygorów.
Ścisłość.
System powinien być określony, aby było wiadomo, co do niego naleŜy, a co nie
naleŜy. Określenie systemu moŜe być nawet bardzo ogólne, ale nie moŜe być ogólnikowe.
Niezmienność.
Określenie systemu powinno być niezmienne w całym toku rozwaŜań. Jest
niedopuszczalne,
Ŝeby
jakieś elementy były czasem traktowane jako naleŜące do systemu,
czasem zaś jako nie naleŜące.
Rygor ten nie oznacza niezmienności systemu, lecz niezmienność jego określenia.
Chodzi o to,
Ŝe
w praktyce zmiany systemów nie tylko zachodzą, ale są nawet nieuniknione,
poniewaŜ przetwarzanie oddziaływań polega na przetwarzaniu energii, a droga przepływu
energii ulega zmianom spowodowanym przez ten przepływ. Na przykład maszyna przetwarza
surowce w wyroby, ale i sama jest wskutek tego przetwarzana, gdyŜ zuŜywa się. Określenie
systemu powinno być jednak takie,
Ŝeby
zachodzące w nim zmiany mieściły się w ramach
jego określenia.
Zupełność.
Podział systemu na podsystemy powinien być zupełny. Znaczy to,
Ŝe
system nie
moŜe zawierać elementów nie naleŜących do
Ŝadnego
z jego podsystemów.
Rygor ten odgrywa rolę np. w traktowaniu torów oddziaływań jednego podsystemu na
inny. JeŜeli tor tylko przenosi oddziaływania, to uwaŜa się go za nie istniejący, tak jak gdyby
podsystemy były połączone ze sobą bezpośrednio. Natomiast jeŜeli tor przetwarza
oddziaływania, to musi być uwidoczniony jako osobny podsystem pośredniczący między
dwoma podsystemami. Na przykład, jeŜeli system składa się z dwóch maszyn połączonych
przewodami, w których uwzględnia się straty energii do otoczenia, to na schemacie naleŜy
zaznaczyć nie tylko obie maszyny jako podsystemy, lecz takŜe przewody jako pośredniczący
między nimi podsystem. Podobnie jeŜeli sekretarka przekazuje polecenia zwierzchnika do
podwładnego w sposób zniekształcony, to i ona powinna być uwidoczniona jako podsystem.
Rozłączność.
Podział na systemy powinien być rozłączny. Znaczy to,
Ŝe
system nie moŜe
zawierać elementów naleŜących do kilku systemów na raz. PrzynaleŜność jakichś elementów
do jednego systemu musi więc być równoznaczna z tym,
Ŝe
na pewno nie naleŜą do
Ŝadnego
innego systemu.
Funkcjonalność.
Systemy powinny być wyodrębniane ze względu na spełniane funkcje, a nie
ze względu na oddzielność przestrzenną.
Naruszenie tego rygoru naleŜy do często popełnianych błędów w stosowaniu metody
systemowej. Wynikają one z braku zrozumienia,
Ŝe
w cybernetyce istotne jest zajmowanie się
działaniami, a nie przedmiotami. Spotyka się to u autorów, którym się wydaje,
Ŝe
gdy
przedstawią jakieś obiekty jako połączone ze sobą prostokąty na schemacie, to jest to juŜ
„podejście systemowe”, a tymczasem są to jedynie pozory mające sprawiać wraŜenie
nowoczesności ujęcia.
W technice przejawia się to w nieodróŜnianiu
organów,
tj. części urządzenia słuŜących
do robienia czegoś, od
członów,
tj. części urządzenia oddzielnych konstrukcyjnie (np.
znajdujących się w oddzielnych obudowach). Tymczasem moŜe się okazać,
Ŝe
jeden organ
składa się z kilku członów, albo
Ŝe
kilka organów stanowi jeden człon urządzenia. Tylko
organ, a nie człon, moŜe być traktowany jako system.
Podobnie w problematyce organizacji moŜna się nader często spotkać ze skłonnością
do traktowania osób jako systemów na takiej podstawie,
Ŝe
jeden człowiek jest czymś
oddzielnym od drugiego, a nie
Ŝe
jeden robi co innego niŜ drugi. Na przykład, gdy trzej
robotnicy podnoszą belki na komendy wydawane przez jednego z nich, to nie naleŜy uwaŜać,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin