10. Szkolne formy opiekuńczo.doc

(59 KB) Pobierz
Szkolne formy opiekuńczo- wychowawcze

Szkolne formy opiekuńczo- wychowawcze

 

 

Szkoła – instytucja oświatowo-wychowawcza zajmująca się kształceniem i               wychowaniem dzieci, młodzieży i dorosłych, stosownie do przyjętych w
         danym społeczeństwie celów i zadań oraz koncepcji oświatowo-
          wychowawczych i programów; osiąganiu tych celów służy odpowiednio
          wykształcona kadra pedagogiczna, nadzór oświatowy, baza lokalowa,
          wyposażenie oraz zabezpieczenie budżetowe ze skarbu państwa,
          samorządów lokalnych lub innych źródeł.


Ważne jest, aby w szeroko pojmowanym określeniu funkcji szkoły, obok funkcji kształcącej, która jeszcze nie tak dawno była jedyną funkcją szkoły, rangi nabrała funkcja opiekuńczo-wychowawcza tejże placówki.

Do tej pory problematyka ta nie zajmowała należnego jej miejsca w teorii pedagogicznej. Powodem tego faktu był:

a)      dydaktyczny profil teorii pedagogicznej

b)     tradycjonalizm w samej teorii opieki nad dzieckiem


Kult dydaktyki ukształtował swoistą postawę badawczą wobec szkoły, na którą patrzono jako na placówkę nauczania, głównym przedmiotem zainteresowania czyniąc lekcję i nauczyciela pomijając natomiast inne poczynania wychowawcze szkoły a w szczególności kierunek działalności opiekuńczej.
Tradycjonalizm w teorii opieki nad dzieckiem sprowadzał się tylko do form opieki całkowitej z wyraźnym akcentem na funkcje pielęgnacyjne.

Takie stanowisko hamowało działalność opiekuńczo-wychowawczą szkoły.


Szkoła odgrywa ogromną rolę w organizowaniu opieki wychowawczej nad dziećmi. Przemawiają za tym następujące fakty:

1.         Zasób wiedzy i umiejętności nabytych przez ucznia w procesie nauczania nie przesądza o dobrym przygotowaniu go do życia i pracy zawodowej w warunkach współczesnej cywilizacji. Ogromne znaczenie ma ukształtowanie odpowiednich postaw społeczno-moralnych i zapewnienie warunków do ciągłego samo rozwoju. Ważne jest inspirowanie sytuacji wspomagających rozwój społeczny dziecka oraz przeciwdziałanie wszelkim jego zaburzeniom.

2.         Szkoła jako najbardziej kwalifikowana i upowszechniona instytucja pedagogiczna ma największe możliwości kształtowania i przekształcania wszelkich czynników środowiskowych oraz wyrównywanie ich braków

3.         Podstawową zasadą polityki opiekuńczej jest zapewnienie dziecku najpomyślniejszych warunków życia i rozwoju w jego najbliższym środowisku tj. w rodzinie, szkole, środowisku zamieszkania.
Wśród tych wymienionych środowisk najbliższym naturalnym środowiskiem, w którym przebiega życie dziecka jest szkoła, dlatego też głównie jej przypada organizowanie pomocy dziecku, rodzinie i środowisku zamieszkania w realizacji zadań opiekuńczo- wychowawczych.

4.         W polityce opiekuńczej kładzie się akcent na powszechny, wczesny i profilaktyczny charakter form pomocy dziecku i rodzinie.
Realizacja tych zadań jest możliwa przy szerokim udziale szkoły, która posiada bogate tradycje w dziedzinie organizowania otwartych form opieki wychowawczej i zajęć wspomagających rozwój dzieci i młodzieży.

5.   W świetle najnowszej teorii pedagogicznej kształcenie, wychowanie i  
      opieka stanowią integralną całość; działanie profilaktyczne i 
      kompensacyjne jest niezbędnym warunkiem prawidłowego przebiegu
      procesu wychowawczego.[1]

 

Szkoła więc, jako placówka realizująca zadania w dziedzinie kształcenia i wychowania musi równolegle rozwijać działalność opiekuńczą.

Jeżeli przyjmiemy za punkt wyjścia pojęcie opieki jako działalności zmierzającej do zapewnienia dzieciom i młodzieży sprzyjających warunków życia, rozwoju i wychowania funkcja opiekuńczo-wychowawcza szkoły powinna przejawiać się w następujących kierunkach:

 

1.W odniesieniu do dziecka

-          zapewnienie bezpieczeństwa osobistego w szkole i w drodze do szkoły

-          ochrona zdrowia dziecka

-          niesienie pierwszej pomocy

-          zapewnienie realizacji obowiązku szkolnego(wyrównywanie opóźnień w nauce)

-          zaspakajanie podstawowych potrzeb biologicznych

-          roztaczanie opieki nad dzieckiem w czasie pracy zawodowej rodziców

-          organizowanie dzieciom czasu wolnego(zapewnienie właściwych styczności z wartościami kulturowymi, ograniczanie styczności ze zjawiskami patologicznymi.

2. W odniesieniu do rodziny dziecka

-          udzielanie materialnej pomocy rodzinie w miarę możliwości finansowych szkoły.

-          udzielanie pomocy w rozwiązywaniu trudności wychowawczych w rodzinie (złe warunki rodzinne dziecka, sytuacja materialna, układ stosunków rodzinnych, stopień odpowiedzialności rodziców)

-          podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców

-          organizowanie życia społeczno-kulturalnego rodziców.

3. W odniesieniu do środowiska zamieszkania.

-          inspirowanie urządzeń rekreacyjnych i kulturalno-oświatowych w rejonie szkoły

-          podnoszenie poziomu kultury pedagogicznej społeczności lokalnej

-          organizowanie wolnego czasu lokalnej społeczności

-          zwalczanie negatywnych zjawisk, aspołecznych zachowań oraz wszelkiej patologii

 

Kierunki działalności opiekuńczej szkoły można rozpatrywać w trzech układach odniesienia, ze względu na fakt, iż wszelkie zagrożenia dla życia rozwoju biologicznego i wychowania dziecka mogą tkwić:

·         W samym dzieckudo szkoły przychodzą różne dzieci, z defektami zarówno fizycznymi jak i psychicznymi. Zadaniem szkoły jest tworzenie integralnych grup oraz pielęgnowanie zdrowia psychicznego i fizycznego dziecka, rozpoznanie jakichkolwiek nieprawidłowości w rozwoju. W tym celu w szkołach tworzy się gabinety pedagoga, psychologa, higienistki oraz lekarskie.

·         W rodzinie – dziecko wyrasta w rodzinie, która jest dla niego ostoją i wzorem. Jeżeli jednak jest to rodzina o pewnych zaburzeniach funkcjonalnych i strukturalnych, wtedy prawidłowy rozwój dziecka jest zagrożony. W tym przypadku rola szkoły polega na rozpoznaniu problemu rodziny, w jakiej żyje dziecko oraz niesienie pomocy w jego rozwiązaniu.

·         W środowisku. – oprócz rodziny i szkoły środowisko jest bardzo ważne w rozwoju i kształtowaniu osobowości dziecka. Grupy rówieśnicze, podwórko, plac zabaw to miejsca, w których dziecko przebywa. Szkoła powinna pomóc dziecku w dokonywaniu wyborów określonych wartości tzn. w doborze przyjaciół, miejsca i formy zabawy oraz zapobiegać w miarę możliwości wszelkim patologiom.

 

Ważnym problemem w aspekcie działalności opiekuńczej szkoły są również niepowodzenia szkolne i ich wyrównywanie przez szkołę.
Można je częściowo złagodzić przez dobrą współpracę nauczycieli z rodzicami oraz przez podniesienie atrakcyjności szkoły.

 

Zagadnienie opieki szkolnej nad dzieckiem w czasie pracy zawodowej rodziców zależy od charakteru i rozmiaru braków w dziedzinie sprawowania opieki nad dzieckiem przez rodzinę, ich uwarunkowań, kierunków i form pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Do tego celu służą świetlice szkolne i półinternaty.

 

Odpowiednio dobrane formy zajęć świetlicowych powinny wspomagać i rozwijać integrację grupy, usprawniać zdolności manualne dzieci, rozwijać mowę i język dziecka, a ćwiczenia w zakresie samoobsługi powinny przygotowywać je do samodzielnego życia. Najcenniejsze jest gdy mamy możliwość stosowania zróżnicowanych form pracy świetlicowej. Według klasycznego podziału wyróżniamy formy pracy indywidualnej, zespołowej i zbiorowej. Swobodne rozwijanie własnej aktywności i indywidualnej pomysłowości w grupie zależy w poważnym stopniu od jej liczebności.

W grupie 20-25 osobowej niezbędne jest bezpośrednie kierowanie dziećmi. Ta forma zajęć służy najczęściej wprowadzaniu nowych treści, uczeniu nowych technik, organizowaniu zbiorowej zabawy lub pracy. W trybie takiego działania uczestnicy nabywają umiejętności podporządkowywania się ustalonym regułom, koncentracji uwagi, opanowują nowe umiejętności. Ograniczona jest równocześnie wówczas możliwość poczucia swobody i ujawniania inicjatywy przez poszczególne dzieci.

Obok zajęć prowadzonych z całą grupą, konieczne jest stosowanie w możliwie jak najszerszym zakresie podziału na mniejsze, swobodnie dobierające się zespoły. Działają one pod pośrednim kierownictwem wychowawcy. Pełni on wówczas rolę doradcy i pomocnika. Można wówczas wprowadzić zajęcia indywidualne, dając dzieciom w określonym czasie, możność dokonywania wyboru i zajmowania się czym chcą - indywidualnie lub z bliskimi kolegami/koleżankami. W tym przypadku rola wychowawcy sprowadza się do zapewnienia odpowiednich warunków oraz towarzyszenia dzieciom w charakterze opiekuna i zainteresowanego obserwatora.

Formy pracy z dziećmi w świetlicy szkolnej:

 

-                      zabawy integracyjne ze szczególnym wykorzystaniem metod pedagogiki zabawy,

-                      zajęcia plastyczne,

-                      kiermasze, wystawy, wernisaże,

-                      zajęcia muzyczne i taneczne,

-                      zabawy tematyczne z podziałem na role w kącikach tematycznych ,

-                      zabawy relaksacyjne i rozluźniające,

-                      zajęcia z elementami  socjoterapii,

-                      gry i zabawy stolikowe, planszowe, edukacyjne,

-                      zajęcia techniczno – konstrukcyjne,

-                      gry i zabawy ruchowe, zręcznościowe,

-                      zabawy fabularyzowane (pedagogika zabawy),

-                      inscenizacje i zabawy parateatralne,

-                      gry zespołowe i drużynowe,

-                      zabawy i ćwiczenia w terenie,

-                      spacery, wycieczki,

-                      zajęcia o charakterze sportowym,

-                      pogadanki, rozmowy kierowane,

-                      spotkania z ciekawymi ludźmi,

-                      proste doświadczenia, eksperymenty,

-                      zajęcia grupowe,
-         działalność imprezowa,
-         uwzględnienie problematyki regionalnej w programach opiekuńczo-wychowawczych,
-         stosowanie metod słownych, obserwacyjnych i praktycznych ,
-        kultywowanie własnej obrzędowości,
-         szeroko pojęta współpraca z różnego rodzaju kręgami społecznymi środowiska oraz           placówkami,
-       doskonalenie się

-       uroczystości świetlicowe obchodzone zgodnie z kalendarzem imprez

 

-Działalność szkoły w środowisku ma również charakter opiekuńczy, albowiem swoją działalnością wyrównuje braki strukturalne i funkcjonalne rodziny, przeciwdziała negatywnym zjawiskom, występującym w miejscu zamieszkania(podwórko, osiedle), które mogą niweczyć wysiłki szkoły w pracy wychowawczej z dzieckiem.

-Do działalności opiekuńczej szkoły można zaliczyć również poradnictwo wychowawczo-zawodowe.

Sytuacja ekonomiczna i gospodarcza stawia młodzież przed ogromnym dylematem, jakim jest, właściwy wybór zawodu, który zaważy na dalszym jego życiu. To właśnie szkoła powinna w pewnym stopniu mieć również wpływ na dokonywanie właściwych wyborów przez młodych ludzi.

-Szkoła jako podstawowa instytucja oświatowo wychowawcza jest swoistym wytworem życia społeczeństwa. Funkcjonuje też wszędzie tam, gdzie rozwija się zorganizowane społeczeństwo.

-Relacje dziecka z domem rodzinnym, ze szkołą i ze środowiskiem tworzą strukturę decydującą o obrazie szkoły. Tak jak zmieniały się one w różnych okresach historycznych, tak zmieniała się szkoła.

Mimo obserwowanych ostatnio w Polsce przeobrażeń w mentalności pedagogów, trzeba jednak stwierdzić, że szkoła jest i pozostanie przez długie lata główną instytucją wychowującą, a nauczyciele zaszczepiający w młodym pokoleniu nowe wartości, jednym z najważniejszych twórców kultury narodowej.

-W ramach działalności opiekuńczej szkoły udzielana jest określona pomoc materialna dziecku oraz rodzinie a także organizowane jest dożywianie dla dzieci i młodzieży. Z punktu widzenia zaspakajania podstawowych potrzeb biologicznych dziecka jest to ważny kierunek działalności opiekuńczej szkoły.

 

 

 

 

FORMY DZIAŁALNOŚCI OPIEKUŃCZEJ SZKOŁY:

1. Zajęcia socjoterapeutyczne (dzieci i rodzice)

2. Reedukacja

3. Działalność półinternatu

4. Terapia dla dzieci z rodzin alkoholowych

5. Zajęcia wyrównawcze

6. Gimnastyka korekcyjna

7. Diagnozowanie zjawisk niepokojących wychowawczo i społecznie (ankiety, wywiady)

 

FORMY REALIZACJI SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO:

1. Lekcje otwarte dla rodziców.

2. Wycieczki przedmiotowe i krajoznawcze.

3. Próby zorganizowania „zielonych szkół".

4. Pedagogizacja rodziców - pogadanki tematyczne, spotkania indywidualne.

5. Spotkania i pogadanki z przedstawicielami służby zdrowia.

6. Propagowanie zdrowego trybu życia - zdrowe odżywianie (urozmaicanie posiłków, kulturalne spożywanie posiłków).

7. Profilaktyka uzależnień i zachowań przestępczych ( np. program „7 kroków").

8. Szkolne Koło Sportowe.

9. Szkolne Koło Krajoznawcze - Turystyczne.

10.Koła zainteresowań - plastyczne, matematyczne, muzyczne.

11.Udział rodziców w życiu szkoły - uczestniczenie w zajęciach otwartych o charakterze sportowo - rekreacyjnym.

12. Stały dyżur grona pedagogicznego, pedagoga, dyrekcji szkoły dla rodziców

13. Zbiórka materiału przyrodniczego (żołędzie, kasztany) i surowców wtórnych (puszki aluminiowe, makulatura).

 

 

Bibliografia:

- .„Pedagogika opiekuńcza” – Materiały z krajowej konferencji Komitetu
Nauk Pedagogicznych

– Mikołaj Winiarski „Opiekuńcza rola szkoły”.

- „Wszystko o wychowaniu” Wincenty Okoń.

-  „Edukacja dla rozwoju” J. Wołczyk.

- „Pedagogika społeczna” R. Wroczyński.

-  „Nowy Słownik Pedagogiczny” Wincenty Okoń.

- J. Wołczyk  „Edukacja dla rozwoju”   Wrocław 1973 

- R. Wroczyński „Pedagogika społeczna”

- Jan Konopnicki: Powodzenia i niepowodzenia szkolne
- Janina Maciaszkowa: Problemy i propozycje dotyczące modelu
wychowawcy. Problemy opiekuńczo – wychowawcze, 1975, nr8
- Irena Jundził: Zarys pedagogiki opiekuńczej

1

 


[1] 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin