rewalidacja- dawid.odt

(22 KB) Pobierz

 

Program rewalidacji indywidualnej ucznia

z uszkodzeniem słuchu centralnego i zaburzeniami motoryki małej i dużej DAWIDA OBSIADŁY- klasa szósta

 

 

FUNKCJE POZNAWCZE

cele ogólne:
rozwój funkcji poznawczych poprzez wspomaganie narządów zmysłów

Cele szczegółowe
Sposoby, formy, narzędzia realizacji
Czas realizacji
Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową § odwzorowywanie układów przestrzennych figur i brył geometrycznych (klocki, mozaiki);
- odnajdywanie takich samych przedmiotów, obrazków i różnych ich układów wśród innych podobnych, lecz nie takich samych
- odnajdywanie różnic pomiędzy obrazkami, przedmiotami i ich układami;
- zapamiętywanie obrazków lub przedmiotów obserwowanych przez określony czas;
- graficzne odwzorowywanie kształtów geometrycznych symetrycznych, asymetrycznych, linearnych (szlaczki);
- rozpoznawanie obrazków, których położenie zostało określone słownie;
- układanie obrazków z części wg wzoru i w oparciu o zapamiętany wzór;
- uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, obrazkach;
- odtworzenie z pamięci eksponowanych przedmiotów i wskazanie po krótkiej przerwie miejsca, na którym leżały;
- dobieranie jednakowych par figur;
- scalanie figur prostokąta, kwadratu, koła z części;
- wypełnianie konturów większych figur mniejszymi;
- uzupełnianie niepełnych konturów figur;
- odtworzenie prostych układanek przestrzennych wg modelu;
- różnicowanie figur geometrycznych płaskich i przestrzennych;
- różnicowanie figur o podobnych kształtach;
- dobieranie liter wielkich do małych;
- dobieranie liter drukowanych do pisanych;
- wykonywanie plansz i albumów ilustrujących litery;
- wyodrębnianie liter w wyrazach , podkreślanie;
- uzupełnianie brakujących liter, sylab w wyrazach;

ilustracje, rozsypanki literowe, wyrazowe, zdaniowe, puzzle, karty pracy. Wybrane ćwiczenia na każdych zajęciach.


Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową § słuchowa analiza podanego rytmu i ruchowe jego odtworzenie przez: wyklaskiwanie, wystukiwanie ołówkiem, pałeczką na bębenku;
- porównywanie melodii znanych piosenek pod względem tempa, wysokości głosu; - różnicowanie dźwięków opartych na mowie ludzkiej z innymi dźwiękami dochodzącymi ze świata zewnętrznego;
- różnicowanie dźwięków różnych instrumentów muzycznych;
-różnicowanie tonów wysokich i niskich oraz tempa szybkiego i powolnego;
- dzielenie zdań prostych na wyrazy;
- porównywanie liczby wyrazów w zdaniach;
- tworzenie wyrazów z sylab;
- wyszukiwanie podanych sylab w różnych wyrazach;
- kończenie wyrazów zaczynających się daną sylabą;
- tworzenie wyrazów przez dodawanie sylab początkowych do znanych sylab końcowych;
- rozwiązywanie rebusów obrazkowych;
- analiza i synteza głoskowa wyrazów (skojarzenie głoski ze znakiem graficznym- literą);
- wyróżnianie i wybrzmiewanie samogłosek i spółgłosek w nagłosie (O-la, u-le, k-ot, s-en);
- słuchowe wyodrębnianie głoski początkowej w wyrazie;
- rozpoznawanie obrazków i przedmiotów na podstawie podanej głoski końcowej ich nazw;
- podawanie wyrazów kończących się daną głoską;
- dobieranie par obrazków, w których nazwa jednego rozpoczyna się taką głoską, jaką kończy się nazwa drugiego (rak- kot- ton-nos)
- układanie napisów pod obrazkami
- przekształcanie wyrazów przez zmianę lub dostawienie sylab (ma- ma, ma- pa, ro-pa, ro- sa, bo-sa);
ilustracje, rozsypanki literowe, wyrazowe, zdaniowe, puzzle, karty pracy, instrumenty muzyczne, nagrania audio,
Wybrane ćwiczenia na każdych zajęciach

Ćwiczenia rozwijające spostrzegawczość
i koncentrację uwagi. § Praca przy komputerze: malowanie na ekranie – program Paint
- Pisanie – program Word
- Gry i zabawy on line (gry zręcznościowe, puzzle, malowanki) - cyklicznie
Ćwiczenia rozwijające elementarne pojęcia matematyczne:
1. Liczenie
2. Miarę i mierzenie.
3. Posługiwanie się pieniędzmi.
4. Poznanie stosunków czasowych. § Porównywanie liczebności zbirów
 


SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA
Cele ogólne:
rozwój małej i dużej motoryki

Cele szczegółowe
Sposoby, formy, narzędzia realizacji
Czas realizacji
Ćwiczenia rozwijające małą motorykę § malowanie farbami dużych kształtów (na arkuszach papieru rozpiętych na ścianie lub tablicy);
- malowanie jednocześnie obydwoma rękami na dużym arkuszu papieru;
- malowanie pędzlem linii prostych, splatanych nici, kłębuszków;
- zamalowywanie kolorem większych płaszczyzn ruchami od strony lewej do prawej i z góry na dół;
- zamalowywanie pól między liniami poziomymi;
- malowanie krótkich, pionowych kresek;
- malowanie linii falujących poziomych i pionowych (np. fale na morzu) z zachowaniem ciągłości i kierunku zgodnego z kierunkiem pisma;
- malowanie linii spiralnych (dom ślimaka, kłębuszki);
- kolorowanie książeczek obrazkowych;
- rysowanie i kolorowanie pisakami (farby, miękkie kredki, pisaki wymagają niewielkiego nacisku, co zmusza do rozluźnienia mięśni);
- kreślenie linii poziomych i pionowych "po śladzie" i samodzielnie;
- kreślenie linii kolistych i falistych "po śladzie" i samodzielnie;
kreślenie linii zamkniętych (koła, owale, prostokąty);
- łączenie liniami zaznaczonych punktów;
- rysowanie przez kalkę techniczną wzorów dużych i drobnych o kształtach geometrycznych i literopodobnych;
- wycinanie po liniach prostych, falistych, łamanych;
- wycinanie figur;
- wycinanie postaci ludzkich, zwierząt, kwiatów;
- wycinanie części obrazków do składania;
- wycinanie przestrzenne (np. domki, samochody, rakiety);
- wykonywanie prac konstrukcyjnych wg wzoru (łódka, kapelusz itp.);
- lepienie z plasteliny;
- ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią powierzchni koła, kwadratu i trójkąta;
- wałkowanie cienkich wałków i obwodzenie nimi narysowanych przedmiotów i figur;
- układanie z wałeczków plasteliny różnych figur;
- układanie klocków;
- układanie puzzli;
- odwzorowywanie szlaczków i wzorów.
Zajęcia plastyczno- techniczne, Wybrane ćwiczenia na każdych zajęciach
Ćwiczenia rozwijające dużą motorykę § zabawy rytmiczne polegające na wyrażaniu ruchem muzyki, zachęcanie do swobodnej ekspresji ruchowej;
- przeskakiwanie przez przedmioty leżące na ziemi
- zabawy i ćwiczenia kształtujące orientację w schemacie ciała( Pokaż proszę, gdzie masz oczy, gdzie masz uszy a gdzie nos. Gdzie masz ręce, gdzie masz nogi, gdzie na głowie rośnie włos- mówimy coraz szybciej, dziecko wskazuje odpowiednio oczy, uszy...)
Wybrane ćwiczenia na każdych zajęciach
 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin