Program rewalidacji indywidualnej ucznia
z uszkodzeniem słuchu centralnego i zaburzeniami motoryki małej i dużej DAWIDA OBSIADŁY- klasa szósta
FUNKCJE POZNAWCZE
cele ogólne:rozwój funkcji poznawczych poprzez wspomaganie narządów zmysłówCele szczegółowe Sposoby, formy, narzędzia realizacji Czas realizacjiĆwiczenia rozwijające percepcję wzrokową § odwzorowywanie układów przestrzennych figur i brył geometrycznych (klocki, mozaiki);- odnajdywanie takich samych przedmiotów, obrazków i różnych ich układów wśród innych podobnych, lecz nie takich samych- odnajdywanie różnic pomiędzy obrazkami, przedmiotami i ich układami; - zapamiętywanie obrazków lub przedmiotów obserwowanych przez określony czas; - graficzne odwzorowywanie kształtów geometrycznych symetrycznych, asymetrycznych, linearnych (szlaczki); - rozpoznawanie obrazków, których położenie zostało określone słownie;- układanie obrazków z części wg wzoru i w oparciu o zapamiętany wzór; - uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, obrazkach; - odtworzenie z pamięci eksponowanych przedmiotów i wskazanie po krótkiej przerwie miejsca, na którym leżały; - dobieranie jednakowych par figur; - scalanie figur prostokąta, kwadratu, koła z części; - wypełnianie konturów większych figur mniejszymi;- uzupełnianie niepełnych konturów figur;- odtworzenie prostych układanek przestrzennych wg modelu;- różnicowanie figur geometrycznych płaskich i przestrzennych;- różnicowanie figur o podobnych kształtach;- dobieranie liter wielkich do małych;- dobieranie liter drukowanych do pisanych;- wykonywanie plansz i albumów ilustrujących litery;- wyodrębnianie liter w wyrazach , podkreślanie;- uzupełnianie brakujących liter, sylab w wyrazach;ilustracje, rozsypanki literowe, wyrazowe, zdaniowe, puzzle, karty pracy. Wybrane ćwiczenia na każdych zajęciach.
Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową § słuchowa analiza podanego rytmu i ruchowe jego odtworzenie przez: wyklaskiwanie, wystukiwanie ołówkiem, pałeczką na bębenku; - porównywanie melodii znanych piosenek pod względem tempa, wysokości głosu; - różnicowanie dźwięków opartych na mowie ludzkiej z innymi dźwiękami dochodzącymi ze świata zewnętrznego;- różnicowanie dźwięków różnych instrumentów muzycznych; -różnicowanie tonów wysokich i niskich oraz tempa szybkiego i powolnego;- dzielenie zdań prostych na wyrazy;- porównywanie liczby wyrazów w zdaniach;- tworzenie wyrazów z sylab;- wyszukiwanie podanych sylab w różnych wyrazach;- kończenie wyrazów zaczynających się daną sylabą;- tworzenie wyrazów przez dodawanie sylab początkowych do znanych sylab końcowych;- rozwiązywanie rebusów obrazkowych;- analiza i synteza głoskowa wyrazów (skojarzenie głoski ze znakiem graficznym- literą);- wyróżnianie i wybrzmiewanie samogłosek i spółgłosek w nagłosie (O-la, u-le, k-ot, s-en);- słuchowe wyodrębnianie głoski początkowej w wyrazie;- rozpoznawanie obrazków i przedmiotów na podstawie podanej głoski końcowej ich nazw;- podawanie wyrazów kończących się daną głoską;- dobieranie par obrazków, w których nazwa jednego rozpoczyna się taką głoską, jaką kończy się nazwa drugiego (rak- kot- ton-nos)- układanie napisów pod obrazkami- przekształcanie wyrazów przez zmianę lub dostawienie sylab (ma- ma, ma- pa, ro-pa, ro- sa, bo-sa);ilustracje, rozsypanki literowe, wyrazowe, zdaniowe, puzzle, karty pracy, instrumenty muzyczne, nagrania audio, Wybrane ćwiczenia na każdych zajęciachĆwiczenia rozwijające spostrzegawczość i koncentrację uwagi. § Praca przy komputerze: malowanie na ekranie – program Paint- Pisanie – program Word- Gry i zabawy on line (gry zręcznościowe, puzzle, malowanki) - cyklicznieĆwiczenia rozwijające elementarne pojęcia matematyczne:1. Liczenie2. Miarę i mierzenie.3. Posługiwanie się pieniędzmi.4. Poznanie stosunków czasowych. § Porównywanie liczebności zbirów
SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNACele ogólne:rozwój małej i dużej motorykiCele szczegółowe Sposoby, formy, narzędzia realizacji Czas realizacjiĆwiczenia rozwijające małą motorykę § malowanie farbami dużych kształtów (na arkuszach papieru rozpiętych na ścianie lub tablicy);- malowanie jednocześnie obydwoma rękami na dużym arkuszu papieru;- malowanie pędzlem linii prostych, splatanych nici, kłębuszków;- zamalowywanie kolorem większych płaszczyzn ruchami od strony lewej do prawej i z góry na dół;- zamalowywanie pól między liniami poziomymi;- malowanie krótkich, pionowych kresek;- malowanie linii falujących poziomych i pionowych (np. fale na morzu) z zachowaniem ciągłości i kierunku zgodnego z kierunkiem pisma;- malowanie linii spiralnych (dom ślimaka, kłębuszki);- kolorowanie książeczek obrazkowych;- rysowanie i kolorowanie pisakami (farby, miękkie kredki, pisaki wymagają niewielkiego nacisku, co zmusza do rozluźnienia mięśni);- kreślenie linii poziomych i pionowych "po śladzie" i samodzielnie;- kreślenie linii kolistych i falistych "po śladzie" i samodzielnie;kreślenie linii zamkniętych (koła, owale, prostokąty);- łączenie liniami zaznaczonych punktów;- rysowanie przez kalkę techniczną wzorów dużych i drobnych o kształtach geometrycznych i literopodobnych;- wycinanie po liniach prostych, falistych, łamanych;- wycinanie figur;- wycinanie postaci ludzkich, zwierząt, kwiatów;- wycinanie części obrazków do składania;- wycinanie przestrzenne (np. domki, samochody, rakiety);- wykonywanie prac konstrukcyjnych wg wzoru (łódka, kapelusz itp.);- lepienie z plasteliny; - ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią powierzchni koła, kwadratu i trójkąta;- wałkowanie cienkich wałków i obwodzenie nimi narysowanych przedmiotów i figur;- układanie z wałeczków plasteliny różnych figur;- układanie klocków;- układanie puzzli;- odwzorowywanie szlaczków i wzorów. Zajęcia plastyczno- techniczne, Wybrane ćwiczenia na każdych zajęciachĆwiczenia rozwijające dużą motorykę § zabawy rytmiczne polegające na wyrażaniu ruchem muzyki, zachęcanie do swobodnej ekspresji ruchowej;- przeskakiwanie przez przedmioty leżące na ziemi- zabawy i ćwiczenia kształtujące orientację w schemacie ciała( Pokaż proszę, gdzie masz oczy, gdzie masz uszy a gdzie nos. Gdzie masz ręce, gdzie masz nogi, gdzie na głowie rośnie włos- mówimy coraz szybciej, dziecko wskazuje odpowiednio oczy, uszy...) Wybrane ćwiczenia na każdych zajęciach
fokaaszara