7_134402_Kierownik_domu_opieki_spolecznej.doc

(251 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Kierownik domu opieki społecznej

(134402)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przedstawiciele władz publicznych,
wyżsi urzędnicy i kierownicy

 

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Kierownik domu opieki społecznej (134402)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN              978-83-7951-007-8 (7)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4             

1.1.               Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                             4

1.2.               Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                             6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            7

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji                            7

2.7.               Zadania zawodowe                            8

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            8

2.9.               Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            9

3.              Opis kompetencji zawodowych                             10

3.1.               Zarządzanie domem opieki społecznej Kz1                             10

3.2.               Planowanie i organizowanie opieki nad mieszkańcami domu opieki społecznej Kz2                             11

3.3.               Reprezentowanie domu opieki społecznej na zewnątrz Kz3                            13

3.4.               Kompetencje społeczne KzS                             14

4.               Profil kompetencji kluczowych                             15

5.              Słownik                             16

 

 


1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

134402 Kierownik domu opieki społecznej

Grupa wielka 1 – Przedstawiciele władz publicznych, wyżsi urzędnicy i kierownicy (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 7).

Grupa elementarna 1344 – Kierownicy w instytucjach opieki społecznej (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 1344 Social welfare managers).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja Q. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna, Dział 87. Pomoc społeczna z zakwaterowaniem, Grupy: 87.1. Pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniająca opiekę pielęgniarską, 87.2. Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób z zaburzeniami psychicznymi, 87.3. Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 16 stanowiskach pracy w 16 przedsiębiorstwach (duże – 1, średnie – 14, małe − 1, w tym usługowe − 4, inne: administracyjne – 4, pomoc społeczna – 3, pomoc społeczna z zakwaterowaniem – 5), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.

Zespół Ekspercki:

·       Barbara Siara – Dom Pomocy Społecznej „Dom Kombatanta” w Łaziskach,

·       Krzysztof Duda – Dom Pomocy Społecznej „Pod Topolami” w Lesznowoli,

·       Grażyna Jakubczyk – Dom Pomocy Społecznej w Radomiu,

·       Hanna Całuń-Swat – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu.

 

Ewaluatorzy:

·       Małgorzata Zając – Mazowiecki Urząd Wojewódzki Placówka Zamiejscowa w Radomiu,

·       Dagmara Kowalik – Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu.

Recenzenci:

·       Stanisław Miłoński – Dom Pomocy Społecznej im. Św. Franciszka Salezego w Warszawie,

·       Maria Kaczmarek – Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Katowicach.

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Ewa Bombała (przewodnicząca) – Ogólnopolskie Stowarzyszenie Organizatorów i Menadżerów Pomocy Społecznej i Ochrony Zdrowia w Toruniu,

·       Urszula Michalska – Federacja Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej w Warszawie,

·       Elżbieta Nalewczyńska-Kulińska – Federacja Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej w Warszawie.

Data zatwierdzenia:

·       07.10.2013 r.

 

 

 

 


2. Opis zawodu

2.1. Synteza zawodu

Kierownik domu opieki społecznej planuje, nadzoruje i koordynuje usługi dla osób w nim przebywających według obowiązującego standardu.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Kierownik domu opieki społecznej opracowuje, wdraża i monitoruje procedury, strategie i standardy usług w celu zapewnienia właściwych warunków bytowych, usług opiekuńczych i wspomagających, jak również poczucia bezpieczeństwa, intymności i prywatności mieszkańców. Koordynuje działania administracyjne w zakresie: planowania budżetu i zarządzania finansami, zapewnienia właściwych warunków eksploatacji bazy technicznej, czuwania nad właściwym obiegiem dokumentów i informacji, kontrolowania jakości wykonania przydzielonych zadań, prowadzenia odpowiedniej polityki kadrowej zgodnej z kwalifikacjami i predyspozycjami psychofizycznymi pracowników. Samodzielnie podejmuje decyzje i ponosi całkowitą odpowiedzialność za zaistniałe zdarzenia, dostosowując bieżącą działalność domu do obowiązujących przepisów i potrzeb mieszkańców. Zadaniem kierownika domu opieki społecznej jest też współpraca z zewnętrznymi partnerami i tworzenie pozytywnego wizerunku domu.

2.3.              Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Miejscem pracy kierownika jest dom opieki społecznej określonego typu, tj. dla osób w podeszłym wieku, dla osób przewlekle somatycznie chorych, dla osób przewlekle psychicznie chorych, dla osób dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie, dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie lub dla osób niepełnosprawnych fizycznie. Kierownik domu opieki społecznej zapewnia prawidłowe warunki pracy i bezpieczeństwa pracowników i mieszkańców domu zgodnie z przepisami BHP, ochrony ppoż., ergonomii, ochrony środowiska i Systemem Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli (HACCP). Ma nienormowany czas pracy i wymagana jest od niego ciągła dyspozycyjność. Kierownik domu opieki społecznej może pracować na stanowiskach, np. kierownik ośrodka pomocy społecznej, kierownik powiatowego/regional-nego centrum pomocy rodzinie, kierownik środowiskowego domu samopomocy i innych placówek pomocy społecznej.

2.4.              Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Jako pracownik samorządowy na kierowniczym stanowisku urzędniczym kierownik domu opieki społecznej musi wykazać się umiejętnością: stosowania odpowiednich przepisów, planowania i organizowania pracy w celu wykonania zadań, sprawnością, sumiennością, bezstronnością i postępowaniem zgodnym z etyką zawodową. Ponadto wskazane jest, aby kierownik domu opieki społecznej posiadał takie cechy, jak: zdolności kierownicze, radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych, myślenie strategiczne, zorientowanie na rezultaty pracy, umiejętności analityczne, umiejętność pracy w zespole, rozumowanie logiczne, zdolność szybkiego podejmowania decyzji, spostrzegawczość, samokontrola, komunikatywność (komunikacja werbalna i pisemna), inicjatywa, umiejętności negocjacyjne i optymizm. Przeciwwskazaniem do wykonywania tego zawodu jest mała odporność na stres, brak cierpliwości, w...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin