2_121201_kierownik_dzialu_kadrowo_placowego.doc

(225 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Kierownik działu kadrowo-płacowego

(121201)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przedstawiciele władz publicznych,
wyżsi urzędnicy i kierownicy

 

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Kierownik działu kadrowo-płacowego (121201)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN              978-83-7951-002-3 (2)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4

1.1.               Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                             4

1.2.               Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                             6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            7

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji                            8

2.7.               Zadania zawodowe                            8

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            9

2.9.               Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            9

3.              Opis kompetencji zawodowych                             10

3.1.               Kierowanie sprawami kadrowymi HR Kz1                             10

3.2.               Zarządzanie systemem wynagrodzeń Kz2                             12

3.3.               Kompetencje społeczne KzS                             13

4.               Profil kompetencji kluczowych                             14

5.              Słownik                             15

 

 

 

 

1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1.              Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

121201 Kierownik działu kadrowo-płacowego

Grupa wielka 1 – Przedstawiciele władz publicznych, wyżsi urzędnicy i kierownicy (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 6).

Grupa elementarna 1212 – Kierownicy do spraw zarządzania zasobami ludzkimi (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 1212 Human resource managers).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja M. Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, Dział 70. Działalność firm centralnych (head Office); Doradztwo związane z zarządzaniem, Grupa 70.2. Doradztwo związane z zarządzaniem.

1.2.              Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 11 przedsiębiorstwach (duże – 2, średnie – 7, małe1, mikro − 1, w tym w tym produkcyjne − 1, usługowe − 3, handlowe − 1, produkcyjno-usługowo-handlowe − 1, administracyjna − 3, kulturalna – 1, oświatowa − 1), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.

Zespół Ekspercki:

·       Agnieszka Gąsior – Urząd Skarbowy w Mińsku Mazowieckim,

·       Barbara Kruczek – ekspert niezależny, były kierownik w Urzędzie Skarbowym w Łodzi,

·       Anna Bielecka – Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotne – Szpital w Iłży,

·       Teresa Jaszczyk – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu.

 

 

Ewaluatorzy:

·       Agnieszka Zacharewicz-Dróżdż – Per Flexus w Krakowie,

·       Agnieszka Bergtold-Kuczyńska – PER ASPERA w Warszawie.

Recenzenci:

·       Lucyna Szczecińska – Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Łodzi,

·       Magdalena Dec – Komandor S.A. w Radomiu.

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Anna Mozalewska (przewodniczący) – Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Oddział w Łodzi,

·       Bogdan Grzybowski – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych w Warszawie,

·       Magdalena Stańczyk – Business Centre Club, Loża Radomska w Radomiu.

Data zatwierdzenia:

·       15.10.2013 r.

 

 

 

 

 

 

 


2. Opis zawodu

2.1. Synteza zawodu

Kierownik działu kadrowo-płacowego zarządza procesami związanymi z zasobami ludzkimi w organizacji.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, miejsca, obszary występowania zawodu

Kierownik działu kadrowo-płacowego występuje w większości organizacji sektora publicznego i prywatnego. Celem pracy kierownika jest organizacja pracy działu kadrowo-płacowego, zarządzanie zasobami ludzkimi, wynagrodzeniami, współpraca z zarządem organizacji, kadrą kierowniczą, pracownikami, związkami zawodowymi, zarządzanie informacjami, polityką szkoleniową oraz kształtowaniem właściwej kultury organizacyjnej, wizerunku organizacji. Kierownik nadzoruje prace związane z planowaniem i właściwą polityką personalną, opracowaniem procedur i regulaminów wewnętrznych, prowadzeniem procesów rekrutacyjnych i dokumentacji kadrowej, rozliczaniem czasu pracy i naliczaniem wynagrodzeń, sporządzaniem deklaracji ZUS, podatkowych, sprawozdań statystycznych, przygotowaniem analiz z zakresu pracy działu, prowadzeniem spraw socjalnych pracowników i funduszu świadczeń socjalnych. Do jego obowiązków należy tworzenie i uaktualnianie systemu prowadzenia dokumentacji pracowniczej, listy płac, realizacji spraw kadrowych (urlopy, zaświadczenia, świadectwa pracy, zawieranie umów), zarządzanie systemem wynagrodzeń i wszelkimi sprawami, które wiążą się z płacami (zasiłki chorobowe, opiekuńcze, wychowawcze).

2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Miejscem pracy kierownika działu kadrowo-płacowego jest przede wszystkim biuro, w którym obsługuje typowe urządzenia biurowe oraz specjalistyczne programy kadrowo-płacowe. Czas pracy kierownika działu kadrowo-płacowego z reguły wynosi 8 godzin dziennie. Jeśli organizacja posiada oddziały w innych miejscowościach, kierownik może często odbywać podróże służbowe. Praca w tym zawodzie polega przede wszystkim na stałych kontaktach z ludźmi, m.in. informowaniu, konsultowaniu decyzji, negocjowaniu oraz reprezentowaniu pracodawcy. Na kierowniku działu kadrowo-płacowego spoczywa duża odpowiedzialność za sprawne funkcjonowanie organizacji pod względem kadrowo-płacowym. Ze względu na wielogodzinną pracę kierownika przy komputerze mogą wystąpić choroby związane z pogorszeniem wzroku, obciążeniami układu kostno-szkieletowego. Kontakty z ludźmi w sytuacjach konfliktu mogą być stresujące.

2.4.              Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Wykonywanie zawodu kierownika działu kadrowo-płacowego wymaga szczególnych umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych. Osoba na tym stanowisku powinna posiadać łatwość wypowiadania się w mowie i piśmie, nie bać się wystąpień publicznych i nie stronić od kontaktu z ludźmi. Powinna być charyzmatyczna, otwarta, empatyczna i asertywna oraz mieć zdolność przekonywania i prowadzenia negocjacji. Ważne jest również posiadanie dobrej pamięci, zdol...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin