systemy zarządzania jakością.doc

(669 KB) Pobierz
1

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

 

Projekt z przedmiotu

„SYSTEMY ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Spis treści

 

Wstęp              3

I. Prezentacja zakładu mechanicznego              3

1.              Charakterystyka zakładu              3

II.              Prezentacja procesu technologicznego.              3

1.              Operacje procesu produkcyjnego:              3

1.1              Zakup materiału              3

1.2              Kontrola dostawcy              3

1.3              Magazynowanie              3

1.4              Transport              3

1.5              Cięcie materiału              3

1.6              Kontrola cięcia              3

1.7              Transport              3

1.8              Hartowanie              3

1.9              Odpuszczanie              3

1.10              Kontrola obróbki cieplnej              3

1.11              Transport              3

1.12              Toczenie              3

1.13              Toczenie              3

1.14              Transport              3

1.15              Frezowanie              3

1.16              Frezowanie              3

1.17              Transport              3

1.18              Obróbka ślusarska              3

1.19              Transport              3

1.20              Toczenie gwintu              3

1.21              Kontrola wymiarowa międzyoperacyjna              3

1.22              Transport              3

1.23              Szlifowanie              3

1.24              Szlifowanie wielowypustu              3

1.25              Kontrola techniczna – ostateczna              3

1.26              Transport              3

1.27              Magazynowanie wyrobów gotowych              3

2.              Rysunek części.              3

3.              Wymagania jakościowe klienta              3

4.              Badania stosowane w procesie produkcyjnym.              3

5.              Dane elementu wytwórczego.              3

6.              Charakterystyka materiału wejściowego do procesu.              3

7.              Schemat blokowy procesu.              3

8.              Sposób doboru dostawców              3

 

 

III.              Analiza łańcucha wartości dodanej.              3

Tabela 1 Koszt operacji w badanym procesie              3

Tabela 2 Wartość wskaźnika W              3

Wykres wartości dodanej              3

Tabela 3 Liczba braków powstałych w badanym zakładzie mechanicznym              3

Tabela 4 Analiza czasów i kosztów nieprzynoszących wartości              3

 

IV.              Reorganizacja badanego procesu.              3

Tabela 1 Koszt operacji w badanym procesie              3

Tabela 2 Wartość wskaźnika W              3

Wykres wartości dodanej              3

Tabela 3 Analiza czasów i kosztów nie przynoszących wartości              3

Tabela 4 Efektywność dla danego procesu i z przeprowadzona reorganizacją              3

 

Podsumowanie              3

 

Wnioski              3

 

Literatura:              3

 

Załączniki              3


Wstęp

             

Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku, producent oferując swój produkt dostosowuje się do potrzeb klienta. Głównym jego celem jest jak najkrótszy czas przygotowania, wykonania produktu, jak najszybsze wejście na rynek z nowym produktem i przy jak najmniejszych kosztach jego wytworzenia. Na tak stawiane pytania w sposób przejrzysty, lecz nieprosty odpowiedzieć może analiza procesu produkcyjnego pod kątem zarządzania jakością.

W niniejszej pracy przedstawiono strukturę procesu produkcyjnego, podstawowe kierunki działania w dziedzinie wytwarzania, dane wejściowe do procesu technologicznego, podstawowe karty technologiczne i kolejność ich opracowania, zagadnienia dotyczące metod projektowania. Omówiono kolejne operacje procesu produkcyjnego i związane z nimi koszty, które poddano szczegółowej analizie. Uzyskane dane mogą stać się bardzo pomocne w dziedzinie projektowania produkcyjnego, gdyż w sposób prosty obrazują możliwości systemu zarządzania jakością.

 

 

             


I. Prezentacja zakładu mechanicznego

 

1.   Charakterystyka zakładu

 

Okres powojenny.

Po zakończeniu II wojny światowej w 1946 roku powstała Huta "Łabędy" i Zakład "ZIR", które weszły w skład Gliwickiego Zjednoczenia Hutniczego mieszczącego się przy ulicy Dubois w budynku obecnego, BIPROHUTU. Huta "Pokój" przeniosła do Łabęd warsztaty konstrukcji stalowych wraz z monterami i konstruktorami. Od stycznia 1947 roku podjęto planową produkcję konstrukcji stalowych. W szczycie nasilenia potrzeb odbudowy kraju do lutego 1951 roku produkowano 4.500 do 5.000 ton konstrukcji stalowych miesięcznie. Zakład wykonywał setki mostów kolejowych i drogowych, hal warsztatowych i hutniczych. Tu powstałą wrocławska iglica telewizyjna, maszt radiostacji w Raszynie oraz wiele wież wyciągowych dla kopalń. W 1951 roku konstrukcje stalowe przejął MOSTOSTAL.

 

Powstanie Zakładu.

W kwietniu 1951 roku Zarządzeniem nr 97 Ministra Przemysłu Ciężkiego zostały powołane do życia Zakłady Mechaniczne im. J. Stalina w Łabędach, określane później skrótem, ZMiS, których głównym zadaniem była produkcja ciężkich pojazdów gąsienicowych takich jak: czołgi, ciągniki rolnicze i artyleryjskie, koparki i żurawie.

Nazwa Zakładu zmieniała się na przestrzeni lat jeszcze kilka razy. W 1956 roku została ona skrócona do Zakładów Mechanicznych "Łabędy" w Łabędach, a później w Gliwicach.

W latach 1951-56 produkowano w Zakładach czołgi typu T-34, później do 1964 roku czołgi typu T-54, a następnie do 1969 roku po modernizacji czołgi typu T-54A. W tym ostatnim okresie równocześnie rozpoczęto produkcję czołgów typu T-55 i T-55A, które produkowano aż do 1979 roku. Na bazie tego typu czołgu w Zakładzie Produkcji Doświadczalnej, późniejszym Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych (OBRUM) w Gliwicach powstały między innymi: Wóz Zabezpieczenia Technicznego WZT-1 i WZT-2 oraz Wóz Zabezpieczenia Saperskiego.

W latach 1954-59 Zakłady produkowały także gąsienicowe ciągniki rolnicze typu "Mazur" D-35(KD-35) oraz D-40. W 1959 roku natomiast rozpoczęto produkcję gąsienicowych ciągników artyleryjskich typu ATS-59 ("668"), których produkcja trwała aż do początku lat 90-tych i wynosiła od 1.000 do 1.500 sztuk rocznie, prawie cała przeznaczona na eksport.

W latach 50-tych w Zakładach produkowano także takie wyroby rynkowe jak: maszynki do chleba, żyrandole, nocne lampki, młotki, imadła, nagrzewnice, pralki mechaniczne i oblachowanie skutera "Osa". Przymierzano się również do podjęcia produkcji polskiego m.in. samochodu osobowego o nazwie roboczej "Brzdąc"

Specjalnością Zakładów były również: odlewy szabot do młotów kuzienniczych i stojaków do walcarek, wały korbowe i rozrządcze do silników spalinowych "ZMiN-Wola" oraz osie do traktorów "Ursus", łożyska wielkogabarytowe, obudowy rozdzielni ROK-6 dla górnictwa, tylne mosty napędowe A-80 do samochodu ciężarowego "Żubr", a także narzędzia specjalne, przyrządy i sprawdziany.

W 1955 roku Zakłady rozpoczęły produkcję koparek mechanicznych typu E-1001, a od 1956 typu KU-1201, których produkcja trwała do 1961 roku. W 1959 roku powstał prototyp, a od 1960 roku ruszyła produkcja seryjna koparki uniwersalnej typu KU-1206 (UNIKOP). Zmodernizowana w 1967 roku otrzymała symbol KU-1206B i posiadała 15-tonowy wysięgnik żurawiowy. W wersji jako żuraw gąsienicowy z wysięgnikiem kratowym o udźwigu 25 ton oznaczona została symbolem KU-1207. Produkcja tych koparek trwała, aż do 1980 roku, głównie na eksport.

Zarządzeniem nr 77 Ministra Przemysłu Maszynowego z grudnia 1974 roku utworzony został na bazie Zakładów Kombinat Urządzeń Mechanicznych "Bumar-Łabędy" w Gliwicach. Towarzyszyła temu zmiana struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa, w którego skład weszły następujące Zakłady i wydziały zamiejscowe:

              Zakład Mechaniczny "Łabędy" w Gliwicach,

              Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych "OBRUM" w Gliwicach,

              Zakład Projektowania w Gliwicach,

              Zakład Maszyn Budowlanych "FAMABA" w Głogowie,

              Zakład Maszyn Budowlanych "ZAFAMA" w Zawierciu,

              Zakład Maszyn Budowlanych w Wadowicach,

              Zakład Maszyn Budowlanych w Mrągowie,

              Zakład Doświadczalny Dźwigów Samochodowych "BUMAR-BEDES" w Bielsku-Białej,

              Zakład Metalowy w Zabrzu,

              Wydział Zamiejscowy w Zabrzu-Mikulczycach,

              Wydział Zamiejscowy w Szczekocinach,

              Samodzielny Oddział Wykonawstwa Inwestycyjnego "SOWI" w Gliwicach.

 

Nie wszystkie wymienione zakłady weszły od razu w skład Kombinatu zwanego potocznie KUM "Bumar-Łabędy" i nie wszystkie z tych zakładów pozostały w jego składzie po kolejnych zmianach struktury organizacyjnej. Między innymi na przełomie lat 80-tych i 90-tych z Kombinatu wyłączono:

              Zakład Maszyn Budowlanych "FAMABA" w Głogowie,

              Zakład Doświadczalny Dźwigów Samochodowych "BUMAR-BEDES" w Bielsku-Białej.

              Zakład Maszyn Budowlanych w Mrągowie, obecnie Fabryka Zespołów Mechanicznych "BUMAR-MRĄGOWO", Spółka z o.o.

              Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych "OBRUM" w Gliwicach, który przeszedł do resortu nauki,

              Wydział Administracji Domów, na bazie, którego powstało Państwowe Przedsiębiorstwo Remontów i Eksploatacji Domów w Gliwicach podległe wojewodzie katowickiemu (obecnie wojewodzie śląskiemu),

              Wydział Gospodarki Samochodowej (aktualnie nie istnieje).

 

W 1980 roku rozpoczęto produkcję czołgu średniego T-72, a później jego kolejnych odmian: T-72M1, czołg dowódczy T-72M1K, a także Wóz Zabezpieczenia Technicznego WZT-3 oraz Wóz Zabezpieczenia Saperskiego i Wóz Minerski. W latach 1991-93 czołg poddany był procesowi modernizacji i rozpoczęła się produkcja czołgu typu PT-91 "Twardy", który produkowany jest do dnia dzisiejszego. Modernizowane są również do poziomu PT-91 czołgi będące na wyposażeniu Polskiej Armii.

Na przełomie lat 80-tych i 90-tych wdrożone zostały również do produkcji seryjnej koparki hydrauliczne typu "BRAWAL", ładowarki górnicze bocznie sypiące: ŁBS-500W, Ł...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin