Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Projekt z przedmiotu
„SYSTEMY ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ”
Spis treści
Wstęp 3
I. Prezentacja zakładu mechanicznego 3
1. Charakterystyka zakładu 3
II. Prezentacja procesu technologicznego. 3
1. Operacje procesu produkcyjnego: 3
1.1 Zakup materiału 3
1.2 Kontrola dostawcy 3
1.3 Magazynowanie 3
1.4 Transport 3
1.5 Cięcie materiału 3
1.6 Kontrola cięcia 3
1.7 Transport 3
1.8 Hartowanie 3
1.9 Odpuszczanie 3
1.10 Kontrola obróbki cieplnej 3
1.11 Transport 3
1.12 Toczenie 3
1.13 Toczenie 3
1.14 Transport 3
1.15 Frezowanie 3
1.16 Frezowanie 3
1.17 Transport 3
1.18 Obróbka ślusarska 3
1.19 Transport 3
1.20 Toczenie gwintu 3
1.21 Kontrola wymiarowa międzyoperacyjna 3
1.22 Transport 3
1.23 Szlifowanie 3
1.24 Szlifowanie wielowypustu 3
1.25 Kontrola techniczna – ostateczna 3
1.26 Transport 3
1.27 Magazynowanie wyrobów gotowych 3
2. Rysunek części. 3
3. Wymagania jakościowe klienta 3
4. Badania stosowane w procesie produkcyjnym. 3
5. Dane elementu wytwórczego. 3
6. Charakterystyka materiału wejściowego do procesu. 3
7. Schemat blokowy procesu. 3
8. Sposób doboru dostawców 3
III. Analiza łańcucha wartości dodanej. 3
Tabela 1 Koszt operacji w badanym procesie 3
Tabela 2 Wartość wskaźnika W 3
Wykres wartości dodanej 3
Tabela 3 Liczba braków powstałych w badanym zakładzie mechanicznym 3
Tabela 4 Analiza czasów i kosztów nieprzynoszących wartości 3
IV. Reorganizacja badanego procesu. 3
Tabela 3 Analiza czasów i kosztów nie przynoszących wartości 3
Tabela 4 Efektywność dla danego procesu i z przeprowadzona reorganizacją 3
Podsumowanie 3
Wnioski 3
Literatura: 3
Załączniki 3
Wstęp
Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku, producent oferując swój produkt dostosowuje się do potrzeb klienta. Głównym jego celem jest jak najkrótszy czas przygotowania, wykonania produktu, jak najszybsze wejście na rynek z nowym produktem i przy jak najmniejszych kosztach jego wytworzenia. Na tak stawiane pytania w sposób przejrzysty, lecz nieprosty odpowiedzieć może analiza procesu produkcyjnego pod kątem zarządzania jakością.
W niniejszej pracy przedstawiono strukturę procesu produkcyjnego, podstawowe kierunki działania w dziedzinie wytwarzania, dane wejściowe do procesu technologicznego, podstawowe karty technologiczne i kolejność ich opracowania, zagadnienia dotyczące metod projektowania. Omówiono kolejne operacje procesu produkcyjnego i związane z nimi koszty, które poddano szczegółowej analizie. Uzyskane dane mogą stać się bardzo pomocne w dziedzinie projektowania produkcyjnego, gdyż w sposób prosty obrazują możliwości systemu zarządzania jakością.
I. Prezentacja zakładu mechanicznego
Okres powojenny.
Po zakończeniu II wojny światowej w 1946 roku powstała Huta "Łabędy" i Zakład "ZIR", które weszły w skład Gliwickiego Zjednoczenia Hutniczego mieszczącego się przy ulicy Dubois w budynku obecnego, BIPROHUTU. Huta "Pokój" przeniosła do Łabęd warsztaty konstrukcji stalowych wraz z monterami i konstruktorami. Od stycznia 1947 roku podjęto planową produkcję konstrukcji stalowych. W szczycie nasilenia potrzeb odbudowy kraju do lutego 1951 roku produkowano 4.500 do 5.000 ton konstrukcji stalowych miesięcznie. Zakład wykonywał setki mostów kolejowych i drogowych, hal warsztatowych i hutniczych. Tu powstałą wrocławska iglica telewizyjna, maszt radiostacji w Raszynie oraz wiele wież wyciągowych dla kopalń. W 1951 roku konstrukcje stalowe przejął MOSTOSTAL.
Powstanie Zakładu.
W kwietniu 1951 roku Zarządzeniem nr 97 Ministra Przemysłu Ciężkiego zostały powołane do życia Zakłady Mechaniczne im. J. Stalina w Łabędach, określane później skrótem, ZMiS, których głównym zadaniem była produkcja ciężkich pojazdów gąsienicowych takich jak: czołgi, ciągniki rolnicze i artyleryjskie, koparki i żurawie.
Nazwa Zakładu zmieniała się na przestrzeni lat jeszcze kilka razy. W 1956 roku została ona skrócona do Zakładów Mechanicznych "Łabędy" w Łabędach, a później w Gliwicach.
W latach 1951-56 produkowano w Zakładach czołgi typu T-34, później do 1964 roku czołgi typu T-54, a następnie do 1969 roku po modernizacji czołgi typu T-54A. W tym ostatnim okresie równocześnie rozpoczęto produkcję czołgów typu T-55 i T-55A, które produkowano aż do 1979 roku. Na bazie tego typu czołgu w Zakładzie Produkcji Doświadczalnej, późniejszym Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych (OBRUM) w Gliwicach powstały między innymi: Wóz Zabezpieczenia Technicznego WZT-1 i WZT-2 oraz Wóz Zabezpieczenia Saperskiego.
W latach 1954-59 Zakłady produkowały także gąsienicowe ciągniki rolnicze typu "Mazur" D-35(KD-35) oraz D-40. W 1959 roku natomiast rozpoczęto produkcję gąsienicowych ciągników artyleryjskich typu ATS-59 ("668"), których produkcja trwała aż do początku lat 90-tych i wynosiła od 1.000 do 1.500 sztuk rocznie, prawie cała przeznaczona na eksport.
W latach 50-tych w Zakładach produkowano także takie wyroby rynkowe jak: maszynki do chleba, żyrandole, nocne lampki, młotki, imadła, nagrzewnice, pralki mechaniczne i oblachowanie skutera "Osa". Przymierzano się również do podjęcia produkcji polskiego m.in. samochodu osobowego o nazwie roboczej "Brzdąc"
Specjalnością Zakładów były również: odlewy szabot do młotów kuzienniczych i stojaków do walcarek, wały korbowe i rozrządcze do silników spalinowych "ZMiN-Wola" oraz osie do traktorów "Ursus", łożyska wielkogabarytowe, obudowy rozdzielni ROK-6 dla górnictwa, tylne mosty napędowe A-80 do samochodu ciężarowego "Żubr", a także narzędzia specjalne, przyrządy i sprawdziany.
W 1955 roku Zakłady rozpoczęły produkcję koparek mechanicznych typu E-1001, a od 1956 typu KU-1201, których produkcja trwała do 1961 roku. W 1959 roku powstał prototyp, a od 1960 roku ruszyła produkcja seryjna koparki uniwersalnej typu KU-1206 (UNIKOP). Zmodernizowana w 1967 roku otrzymała symbol KU-1206B i posiadała 15-tonowy wysięgnik żurawiowy. W wersji jako żuraw gąsienicowy z wysięgnikiem kratowym o udźwigu 25 ton oznaczona została symbolem KU-1207. Produkcja tych koparek trwała, aż do 1980 roku, głównie na eksport.
Zarządzeniem nr 77 Ministra Przemysłu Maszynowego z grudnia 1974 roku utworzony został na bazie Zakładów Kombinat Urządzeń Mechanicznych "Bumar-Łabędy" w Gliwicach. Towarzyszyła temu zmiana struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa, w którego skład weszły następujące Zakłady i wydziały zamiejscowe:
• Zakład Mechaniczny "Łabędy" w Gliwicach,
• Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych "OBRUM" w Gliwicach,
• Zakład Projektowania w Gliwicach,
• Zakład Maszyn Budowlanych "FAMABA" w Głogowie,
• Zakład Maszyn Budowlanych "ZAFAMA" w Zawierciu,
• Zakład Maszyn Budowlanych w Wadowicach,
• Zakład Maszyn Budowlanych w Mrągowie,
• Zakład Doświadczalny Dźwigów Samochodowych "BUMAR-BEDES" w Bielsku-Białej,
• Zakład Metalowy w Zabrzu,
• Wydział Zamiejscowy w Zabrzu-Mikulczycach,
• Wydział Zamiejscowy w Szczekocinach,
• Samodzielny Oddział Wykonawstwa Inwestycyjnego "SOWI" w Gliwicach.
Nie wszystkie wymienione zakłady weszły od razu w skład Kombinatu zwanego potocznie KUM "Bumar-Łabędy" i nie wszystkie z tych zakładów pozostały w jego składzie po kolejnych zmianach struktury organizacyjnej. Między innymi na przełomie lat 80-tych i 90-tych z Kombinatu wyłączono:
• Zakład Doświadczalny Dźwigów Samochodowych "BUMAR-BEDES" w Bielsku-Białej.
• Zakład Maszyn Budowlanych w Mrągowie, obecnie Fabryka Zespołów Mechanicznych "BUMAR-MRĄGOWO", Spółka z o.o.
• Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych "OBRUM" w Gliwicach, który przeszedł do resortu nauki,
• Wydział Administracji Domów, na bazie, którego powstało Państwowe Przedsiębiorstwo Remontów i Eksploatacji Domów w Gliwicach podległe wojewodzie katowickiemu (obecnie wojewodzie śląskiemu),
• Wydział Gospodarki Samochodowej (aktualnie nie istnieje).
W 1980 roku rozpoczęto produkcję czołgu średniego T-72, a później jego kolejnych odmian: T-72M1, czołg dowódczy T-72M1K, a także Wóz Zabezpieczenia Technicznego WZT-3 oraz Wóz Zabezpieczenia Saperskiego i Wóz Minerski. W latach 1991-93 czołg poddany był procesowi modernizacji i rozpoczęła się produkcja czołgu typu PT-91 "Twardy", który produkowany jest do dnia dzisiejszego. Modernizowane są również do poziomu PT-91 czołgi będące na wyposażeniu Polskiej Armii.
Na przełomie lat 80-tych i 90-tych wdrożone zostały również do produkcji seryjnej koparki hydrauliczne typu "BRAWAL", ładowarki górnicze bocznie sypiące: ŁBS-500W, Ł...
andpol