CZYTELNICTWO, 03.12.2013, godz. 09.45 – 11.15
Historia badań czytelniczych.
Badania te mają socjologiczny charakter, więc rozpoczęły się wtedy, gdy było co badać; zatem gdy czytanie przestało być sztuką dla niewielu.
Początki 2/XIX w.
· interdyscyplinarne – badania czytelnicze w pedagogice, psychologii, socjologii, literaturoznawstwie
· odbiór lektur w procesie dydaktycznym
· pierwsze większe badania czytelnictwa 70/XIX, USA, badano zainteresowania czytelnicze młodzieży
· Polska (1890). Pierwsze badania dotyczyły zbiorów bibliotecznych, tzn. pokazanie, na ile one odnoszą sukcesy w budowaniu oświaty i jak wygląda ich ruch.
Początki badań wiążą się z instytucjami bibliotecznymi. Badano, co czytają dorośli, a co dzieci; sprawdzano to na podstawie ankiet i dokumentacji bibliotecznych. Badania mogły dotyczyć różnych grup w aspekcie ekonomicznym, co wiąże się z rodzajem zainteresowań.
Technika ankietowa – sprawdzano, co było dla ludzi ciekawe, a co nie. badania dotyczyły czytelni bezpłatnych.
1907 – 1916 – Biblioteka Publiczna w Warszawie, badano frekwencję czytelnikówi poczytność dzieł literatury. Próbowano stworzyć kanon literacki (miały się w nim znaleźć dzieła Mickiewicza i Sienkiewicza).
Badano czytelnictwo studentów UW na podstawie dokumentów (1905) – zaobserwowano chaotyczny dobór lektur, brak czasu na czytanie, płytkość wiedzy.
Szczególne znaczenie miały badania młodzieży. Ważna postać tutaj to Aniela Szycównai Marian Falski (przeprowadzał badanie na wschodzie Polski, miał dobre wyniki. 89/99 osób chętnie czytało książki, 67 – czasopisma, 38% poświęcało lekturze 11-15 godzin tygodniowo, głównie beletrystyce.
Początki XX w. w poszczególnych miastach.
Dobry wynik wśród młodzieży gimnazjalnej. Lektura w językach innych niż polski (chłopcy - rosyjski ,niemiecki; dziewczęta – rosyjski, niemiecki i francuski).
Powinno się brać pod uwagę statystykę czytelnictwa (F. Czerwijowski). Czytelnictwo ma nie tylko gromadzić i udostępniać, ale też pokazywać, jakie daje efekty i jak przebiega.
Podejście psychologiczne (Mikołaj Rubakin) – z Rosji przeniósł się do Lozanny. Próbował zgłębić, co książka może wnieść do życia pojedynczego czytelnika. Ważne jest znalezienie książki, która będzie odpowiadała danemu czytelnikowi.
Podejście socjologiczne (Walter Hofman) – zasięg książki w społeczeństwie, jakie książki dominują w określonej grupie społecznej. Występuje tu ryzyko pominięcia cech osobowościowych; ważny jest aspekt wychowawczy.
Badania amerykańskie – zwracano uwagę na cechy wpływające na jakość: predyspozycja wewnętrzna i zewnętrzna czytelnika, analiza materiału treściowego, analiza dojrzałości czytelniczej.
William Scott Gray – próbował wyodrębnić poszczególne etapy badań nad czytelnictwem. Wskazywał 5 stadiów rozwoju, zwracając uwagę na motywy czytania.
Bernard Berelson – liczenie tego, jak pewne treści w tekście pojawiają się i co z tego wynika (tzw. zmodyfikowana technika zmatematyzowanej analizy treści). Typologia czytelnictwa i skutków czytania (estetyczne, wypoczynkowe, prestiżowe).
Wilbur Schramm – czytelnictwo można analizować ze względu na motywy czytania, czyli czemu ludzie czytają; jakie zachowania decydują o tym, że korzystamy z takich, a nie innych bodźców.
Badania polskie (1918 – 1939).
Powoli kształtowały się różne punkty widzenia. Nastąpił znaczny przyrost badan i rozwój nowych teorii. Czołowi badacze – Maksymilian Ziomek, Stanisław Orsini – Rosenburg, Helena Radlińska (analizy statystyczne), Aniela Mikucka (aspekt pedagogiczny).
Aniela Mikucka – wskazywała na silną pozycję czytelnictwa; książka jawi się jako bodziec zachowań lekturowych czytelnika; uważała bibliologię i bibliotekoznawstwo za dyscypliny pomocnicze.
Stosowano wtedy sprawdzone metody czytelnictwa. W różnych miastach badano sposoby rozchodzenia się książek wśród różnych grup społecznych. Porównującz wcześniejszymi badaniami, to czytelnictwo był nastawione bardziej pragmatycznie, przeważała ambicja badania kultury (życie umysłowe, potrzeby duchowe narodu, rozpowszechnianie wiedzy).
H. Radlińska – zwracała uwagę na to, że czytelnictwo wiąże się z umiejętnością wybierania. Z jednej strony uczy, a z drugiej ćwiczy umiejętność wyboru danej książki, która potem przekłada się na umiejętność wyboru w innych dziedzinach życia. Bibliotekarz musi zacząć od siebie; zanim zacznie udzielać porad, trzeba znać siebie i podejmować w pełni uświadomione decyzje. Radlińska była nastawiona, żeby kształcić, rozwijać oświatę. Zależność tego, że człowiek nie może uczyć, dopóki sam nie jest siebie świadomy obowiązuje do dziś.
Okres powojenny.
Irena Socha - próbowała pokazać, jak tendencje czytelnicze rozwijały się po wojnie. Zwracanie uwagi na to, jak czytelnik reaguje na tekst. W perspektywie psychologicznej coraz głębiej analizowano sprawności narządu wzroku i pracy mózgu. Z punktu widzenia bibliologii zaczęto tworzyć kanony czytelnicze.
M. Korczyńska – Derkacz – (po II Wojnie Światowej), badania przeprowadzane na młodzieży. Można powiedzieć, że ludzie po wojnie czytali literaturę przedwojenną. Rzadziej sięgano po lit., która była rekomendowana. W 1950 zamknięto Instytut Książki,a kompetencje IK-u przekazano IBN, który nie kontynuował zamierzonych celów.W następstwie powstał Instytut Książki i Czytelnictwa (IKiCZ). Zajmował się oceną zasięgu książki w różnych środowiskach.
Zakres badań zależał od ogólnej sytuacji kulturalnej i społecznej. Przeprowadzano badania, które obejmowały poszczególne miejscowości. Badano młodzież wiejską (1966) – 3/5 czyta książki (klasyka, literatura polska), dominacja radia, prasy i kina jako nowych form rozrywki.
Pierwsze ogólnopolskie, duże i znaczące badania przeprowadzono w 1972 r.
Dokonali tego E. i E. Wnuk – Lipińscy wspólnie z GUS-em. Kolejne badanie w 1985; wtedy odnotowano przewagę czytelników sporadycznych.
1992 – badanie piśmienności (książka + prasa + kupowanie); wyjątkowo wysoki wskaźnik czytelnictwa, duża dostępność książek.
Badania czytelnicze w PRL.
· 1945 – 50 – tradycje przedwojenne, brak wpływów ideologicznych
· 1956 – 66 – ożywienie działalności badawczej dzięki IKiCZ
· 1967 – 77 – poszerzanie tematyki badawczej
· 1978 – 83 – 2 tendencje metodologiczne: kulturoznawcze i księgoznawcze
Dzieje czytelnictwa.
To swego rodzaju nasze próby sprawdzenia tego, jak czytano w dawniejszych czasach. Staramy się znaleźć źródła informujące o zjawiskach czytelniczych danego miejsca i czasu.(J. Kostecki). Szczególna funkcja książki jako najbardziej dostępnej drogi do awansu kulturowego, zapoznawanie się z dziełami kultury wyższej.
· poziom semiotyczny – użycie tekstów przez czytelników
· poziom rzeczowy – kultura czytelnicza; autor nie jest przedmiotem zainteresowań badań czytelniczych. Wydawca/wydawnictwo to centralny ośrodek, za pośrednictwem której dostępny jest odbiór dzieła przez różnych odbiorców.
Kultura czytelnicza – czytelnicy; wszyscy, którzy posiadają potencjał w tym zakresie, choć nie muszą go w pełni wykorzystywać. Pewna grupa tworzy publiczność czytelniczą.
Cele badań dziejów czytelnictwa.
Książka była ważnym elementem życia społecznego. Określała, co kto mógł czytać,a czego nie mógł; pokazywała pozycję w danym społeczeństwie i stanowiła podstawę systemu społecznego.
Czytelnictwo badamy na podstawie różnych źródeł:
· wszelkie urzędowe dokumenty (sprawozdania, pozwolenia, koncesje w aktach administracyjnych)
· źródła księgarskie i handlowe (zezwolenia lub koncesje na prowadzenie działalności, katalogi księgarskie, wykazy cenzury zagranicznej, anonse i reklamy prasowe)
· poza księgarniami istnieje dokumentacja biblioteczna
Nieformalny obieg książki - informacja o dostępności danych tytułów w konkretnych środowiskach i ich liczebność.
Sposoby odbioru – pamiętniki, listy, w których opisujemy to, co przeczytaliśmy, co nam się podobało, a co nie; a także programy szkolne i zalecenia nauczycieli. Innym sposobem odbioru są źródła osobiste – korespondencja, pamiętniki, wspomnienia, publicystyka, recenzje.
Wątpliwości - musimy wiedzieć, że jeśli mamy dostęp do katalogów czytelniczych, to nakład niekoniecznie musiał odzwierciedlać potrzeby czytelników; jeśli wydawcą były organizacje polityczne, to mogły one kształtować zapotrzebowanie i stosować manipulacjęi cenzurę państwową/kościelną. Czytelnictwo nie jest zjawiskiem ujednoliconym.
Historia najnowsza badań czytelniczych.
· zmiany w księgozbiorach państwowych i prywatnych
· wysokie nakłady publikacji
· trend powrotu (wynikający z wieku pewnej grupy czytelników) do reprintów literatury dziecięcej z lat.70. Pojawiają się one w ofertach wydawnictw mniejszych
attina