nauka prowadzenia pilki w 3 ze zmianą pasów działania.doc

(45 KB) Pobierz
Marcin Sikora gr

Marcin Sikora gr. VI „b”

 

 

NAUKA PROWADZENIA PIŁKI W TRÓJKACH ZE ZMIANĄ PASÓW DZIAŁANIA

 

 

 

 

Cele główne lekcji:

 

 

1)     umiejętności: kozłowanie, podania piłki, rzuty do kosza,

2)     Motoryka: wytrzymałość,

3)     Wiadomości: dotyczące ataku szybkiego,

4)     Akcent wychowawczy: współpraca w zespołach.

 

 

Informacje dodatkowe:

 

 

1)     Klasa VI

2)     Liczba uczniów: 15

3)     Miejsce: boisko do koszykówki

4)     Czas lekcji 45 min.

5)     Przyrządy i przybory: piłki do koszykówki

 

Tok lekcji

Zadania szczegółowe

Dozowanie

Uwagi organizacyjno

metodyczne

Zorganizowanie grupy

Zbiórka

Powitanie

Sprawdzenie gotowości do zajęć

Sprawdzenie obecności

2 min.

 

Umotywowanie do zajęć

Podanie tematu i celów lekcji

Przekazanie wiadomości

Umotywowanie do aktywności podczas zajęć

3 min.

 

Rozgrzewka

  1. zabawa ożywiająca „berek w parach tyłem” ćwiczący stają tyłem do siebie, chwyt pod łokcie, dzieci poruszają się krokiem odstawno- dostawnym
  2. trucht dookoła sali, krążenia piłki wokół bioder i głowy
  3. bieg dookoła sali podrzut piłki chwyt w wyskoku, chwyt po obrocie
  4. w marszu przekładanie piłki na przemian pod prawą i lewą nogą
  5. marsz i podrzut piłki, chwyt piłki po podrzucie, w wyskoku w jak najwyższym możliwym punkcie.
  6. ćwiczący w parach naprzeciwko siebie w truchcie podania piłki(dołem, górą, z kozłem)
  7. ćwiczący w parach obok siebie, każdy ma piłkę w marszu, w tym samym czasie podrzucają piłkę w górę i próbują złapać płlkę partnera(później w truchcie, chwyt w wyskoku)
  8. ćwiczący biegną dookoła sali wykonują skipy A, C.
  9. ustawienie na końcu boiska, starty z różnych pozycji wyjściowych, sprint do połowy boiska dalej marsz(siad, leżenie przodem, tyłem)
  10. Zabawa „taki toki” 2 szeregi osób stojących naprzeciw siebie(ćwiczący w przeciwnych rzędach tworzą pary)jeden szereg to „taki”, a drugi to „toki” wywołany szereg ucieka, a drugi goni

2 min.

 

 

 

 

1 min.

 

1 min.

 

 

1 min.

 

10 powtórzeń

 

 

1 min.

 

 

 

1 min.

 

 

 

 

1 min.

 

1 min.

 

 

 

 

1 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Np. na okrzyk „taki”, każda osoba z tego szeregu odwraca się o 180 i ucieka w linii prostej, a para  osoby uciekające goni ją(za każdą złapaną osobę przyznaje się punkt szeregowi goniącemu.

Część główna

  1. ćwiczący ustawieni w 2 rzędach prowadzą piłkę w parach ćwiczenie kończy się rzutem do kosza
  2. ćwiczący ustawieni jak wyżej, pierwszy zawodnik z rzędu I-go rzuca piłkę na kosz zbiera i podaje do pierwszego wybiegającego z rzędu II który po otrzymaniu piłki kozłuje i rzuca z biegu do kosza
  3. ćwiczący ustawieni w trzech rzędach prowadzą piłkę trójkami, ćwiczenie kończy się rzutem do kosza(ćwiczący nie zmieniają pasów działania piłka przechodzi zawsze przez środkowego, który po przekroczeniu linii środkowej podaje do zawodnika wchodzącego w strefę podkoszową)
  4. ustawienie ćwiczących w trójkach, w marszu, ćwiczący wykonują przeplatankę zaczynając od środkowego, który mija prawego skrzydłowego za plecami(klepnięcie w rękę)podobnie robi prawy skrzydłowy przechodząc do środka (lewy skrzydłowy robi to samo) mija lewego skrzydłowego za jego plecami, klepnięcie w rękę(powrót uczniów po zewnętrznej).
  5. ustawienie jak wyżej, ten sam sposób poruszania (przeplatanka) tym razem w truchcie
  6. przeplatanka , ustawienie jak wyżej, w marszu (z piłką) przekazywanie piłki.
  7. ustawienie i ruch jak wyżej tym razem w truchcie.
  8. wykonanie przeplatanki w pełnej formie z podaniami sprzed klatki piersiowej.
  9. gra bez kozłowania

2min.

 

 

 

2 min.

 

 

 

 

 

 

2 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 min.

 

 

 

3 min.

 

 

3 min.

 

2 min.

 

 

5 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uspokojenie organizmu

Zabawa uspokajająca „owoce” ćwiczący podzieleni na 5 os zespoły 1 os w środku koła uczestnicy dobierają sobie nazwę jakiegoś owocu

2 min.

Ktoś z obwodu koła wymienia nazwę jednego z owoców środkowy próbuje wskazać ta osobę  przez dotknięcie może się obronić wywołując nazwę innego owocu  jeśli nie zdąży to wchodzi do środka

Ćwiczenia organizacyjno porządkowe

Zbiórka

Kontrola obecności

Pochwała uczniów najlepiej wykonujących ćwiczenia

2 min.

 

Umotywowanie do samodzielnej pracy

Zachęcenie do regularnych ćwiczeń

1 min.

 

 

Chwyt piłki: zebraną piłkę zawodnicy wysocy powinni trzymać mocno w obu dłoniach, z szeroko rozstawionymi łokciami, wysoko nad głową, uniemożliwiając przeciwnikom jej wybicie lub złapanie. Niscy zawodnicy powinni trzymać piłkę nisko, pomiędzy szeroko rozstawionymi kolanami

Pierwsze podanie: w nauczaniu podstawowym powinno się stosować wyprowadzenie pierwszego podania w kierunku najbliższej linii bocznej boiska, kierunek podania określa również sposób w jaki zbierający ląduje po zbiórce, przyjęcie postawy która zmusza do wykonywania obrotów, kozłowania wpływa na opóźnienie akcji.

Zbiórka: walka o piłkę po niecelnym rzucie dotyczy nie tylko zawodników znajdujących się w bezpośredniej bliskości kosza, ale także zawodników niskich, którzy operują w dalszej odległości. Należy tu zwrócić uwagę na element lądowania, który winien być równoznaczny z przyjęciem postawy frontalnej do kierunku podania, tak aby postawa nie zmuszała do wykonywania obrotów lub kozłowania.

Kozłowanie: często sytuacja na boisku nie pozwala na przejście boiska przy pomocy szybkich podań, sytuacja taka wymaga zagrania piłki kozłem, najbardziej pożądany jest tu długi ofensywny kozioł, który pozwoli uwolnić się od przeciwnika

Rzut: rzuty po kozłowaniu i z biegu należą do podstawowych wykonywanych w szybkim ataku.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin