POLITECHNIKA WARSZAWSKA
WYDZIAŁ SAMOCHODÓW I MASZYN ROBOCZYCH
Laboratorium pojazdów
Sprawozdanie
Ćwiczenie
Wyznaczanie parametrów kontaktowych koło tor
Data wykonania: 24.05.2004 Rok ak. 2003/2004
Wykonał zespół 2 grup 3.2 (studia dzienne)
Sak Krzysztof
Frączak Damian
Pucyk Robert
Peteciński Piotr
Sucharski Marcin
Bielecki Hubert
Wnioski:
W ćwiczeniu badaliśmy parametry kontaktowe koło tor.
Po dokonaniu pomiarów zestawu koła i toru kolejowego, dokonaliśmy za pomocą komputera obliczeń parametrów kontaktowych zależnych od wzajemnego położenia koła względem toru.
W programie zasymulowane zostały kolejne położenia koła i toru od ich wartości skrajnych. Otrzymaliśmy również obraz graficzny ilustrujący położenia pola styku koła z torem z zarysem ich wzajemnego położenia.
Na podstawie ilustracji graficznej, oraz danych wartościami nacisków maksymalnych doszliśmy do następujących wniosków.
Pola kontaktu koła i toru są dość małe a naciski maksymalne występując w tych miejscach są bardzo duże i we wszystkich przypadkach przekraczają 2000MPa.
Pyzatym miejsca kontaktu zestawu koło tor są zlokalizowane po wewnętrznych tronach toru i w większości wypadków znajdują się one na odcinku zarysu o najmniejszym promieniu krzywizny. W efekcie takiego położenia stref kontaktu będzie dochodziło do nadmiernego zużywania się powierzchni toru i koła w tych miejscach, co może prowadzić o zaostrzenia zarysu koła.
Na podstawie analizy ilustracji graficznej pola styku koła i toru, oraz jego lokalizacji wnioskujemy, iż niewłaściwe jest rozstawienie szyn w torowisku, jest ono zbyt małe. Naszym zdaniem niewłaściwe są także kąty pochyleni torowiska co powoduje widoczne zawężenie powierzchni styku zestawu. W przypadku gdyby szyny pochylone były bardziej do wewnątrz to wartości nacisków maksymalnych byłyby znacznie mniejsze, a pola powierzchni kontaktu zestawu koło tor większe.
kaczor5533