Janina Kruk
Monografia liczny 5
Scenariusz zajęć w grupie „ Zajączki”
Zadania:
- kształtowanie pojęcia liczby 5 w aspektach: kardynalnym, porządkowym, miarowym;
- pisanie cyfry 5;
- głośne czytanie zadań słowno – obrazkowych
Metody: ćwiczeń.
Środki dydaktyczne: ilustracje do zadań, klocki „liczby w kolorach”, kartoniki z cyframi (wycinanka), podręcznik.
P R Z E B I E G ZAJĘĆ
1. Ćwiczenia z liczbami od 1 do 4.
Dzieci przygotowują kartoniki z cyframi 1, 2, 3, 4 ( wycinanka).
- Pokażcie tyle kredek, ile pokazuje liczba na kartoniku (Nauczyciel pokazuje kolejno kartoniki z liczbami od 1 do 4)
- Teraz ja będę pokazywać przedmioty, a wy będziecie podnosić kartonik z odpowiednią liczbą.
- Uporządkujcie liczby na kartonikach od najmniejszej do największej.
- Liczcie kolejno od 1 do 4, od 4 do 1.
2. Powstanie nowej liczby.
Nauczyciel zawiesza na tablicy sylwety 4 kolorowych wazonów i 5 kwiatów.
- Weźcie tyle niebieskich klocków, ile jest wazonów i tyle różowych, ile jest kwiatów.
- Włóżcie po jednym kwiatku do wazonu
- Czy można to zrobić?
U.: Nie, bo jest za mało wazonów.
- O ile mniej jest wazonów niż kwiatków?
U.: O jeden.
- O ile więcej jest kwiatków niż wazonów?
- Co trzeba zrobić, żeby wazonów było tyle samo, co kwiatków?
U.: Wziąć jeszcze jeden dzbanek (Uczeń dobiera jeszcze jeden klocek). (Nauczyciel zawiesza dodatkowy wazon)
- Po ile teraz jest wazonów i kwiatków?
U.: Po tyle samo, po5.
3. Liczba 5 w aspektach kardynalnym i porządkowym.
- Posłuchajcie wiersza Janiny Porazińskiej pt. „Malowane dzbanki”
Na lipowym stole malowane dzbanki.
Te od jagód, te od mleka, a te od maślanki.
Na tym pierwszym sroka, co patrzy z wysoka.
Na tym drugim mucha tańczy z rybą: hu-ha!
Na tym trzecim kotek, co wskoczył na płotek.
Na tym czwartym kurka, co ma ciemne piórka.
Na tym piątym osa, co jej kapie z nosa.
- O czym jest wiersz?
- Posłuchajcie wiersza jeszcze raz i wpiszcie przy dzbankach odpowiednie liczby: 1, 2, 3, 4.
- Jaką liczbę wpisaliście przy dzbanku z kotkiem (kurką, sroką).
- Co jest na dzbanku , przy którym wpisaliście liczbę 2 (4,1)?
- Pokażcie tyle swoich palców, ile jest dzbanków na rysunku.
- Wskażcie w klasie tyle przedmiotów, ile jest dzbanków na rysunku.
- Jaką liczbę powinniśmy zapisać na dzbanku z osą? Podkreślcie ten dzbanek.
- Który to z kolei dzbanek?
- Policzcie dzbanki po kolei, licząc: pierwszy...
- Policzcie kropki obok cyfry 5.
- Czego jest więcej: kropek czy dzbanków?
- Porównajcie drukowaną i pisaną cyfrę 5.
Ćwiczenie zapisu cyfry 5
- Zapiszcie cyfrę 5 przy dzbanku z osą.
- Zamalujcie 5 kulek na niebiesko, licząc od lewej strony.
- Policzcie je: pierwsza... itd.
- Skąd można rozpocząć liczenie?
U.: Od dowolnej kulki.
- Czy liczba kulek się zmieni, kiedy będziemy zaczynać liczenie od coraz to innej kulki?
U.: Liczba kulek się nie zmieni.
- Postawcie kropkę na piątej zamalowanej kulce, licząc od prawej strony.
- Na ile sposobów można wykonać to polecenie?
U.: Tylko w jeden sposób.
- Napiszcie krzyżyk pod piątą zamalowaną kulką.
U.: Na wiele, zależy, od której kulki zaczniemy liczenie.
4. Liczba 5 w aspektach kardynalnym i miarowym z wykorzystaniem „liczb w kolorach”
- Które rysunki pasują do pasków dywanika?
miastowy1982