Monografia liczny 5.doc

(28 KB) Pobierz
Monografia liczny 5

Janina Kruk

Monografia liczny 5

Scenariusz zajęć w grupie „ Zajączki”

 

Zadania:

-          kształtowanie pojęcia liczby 5 w aspektach: kardynalnym, porządkowym, miarowym;

-          pisanie cyfry 5;

-          głośne czytanie zadań słowno – obrazkowych

 

Metody: ćwiczeń.

 

Środki dydaktyczne: ilustracje do zadań, klocki „liczby w kolorach”, kartoniki z cyframi (wycinanka), podręcznik.

 

P R Z E B I E G   ZAJĘĆ

 

1.      Ćwiczenia z liczbami od 1 do 4.

Dzieci przygotowują kartoniki z cyframi 1, 2, 3, 4 ( wycinanka).

-          Pokażcie tyle kredek, ile pokazuje liczba na kartoniku (Nauczyciel pokazuje kolejno kartoniki z liczbami od 1 do 4)

-          Teraz ja będę pokazywać przedmioty, a wy będziecie podnosić kartonik z odpowiednią liczbą.

-          Uporządkujcie liczby na kartonikach od najmniejszej do największej.

-          Liczcie kolejno od 1 do 4, od 4 do 1.

 

2.      Powstanie nowej liczby.

Nauczyciel zawiesza na tablicy sylwety 4 kolorowych wazonów i 5 kwiatów.

-          Weźcie tyle niebieskich klocków, ile jest wazonów i tyle różowych, ile jest kwiatów.

-          Włóżcie po jednym kwiatku do wazonu

-          Czy można to zrobić?

U.: Nie, bo jest za mało wazonów.

-          O ile mniej jest wazonów niż kwiatków?

U.: O jeden.

-          O ile więcej jest kwiatków niż wazonów?

U.: O jeden.

-          Co trzeba zrobić, żeby wazonów było tyle samo, co kwiatków?

U.: Wziąć jeszcze jeden dzbanek (Uczeń dobiera jeszcze jeden klocek). (Nauczyciel zawiesza dodatkowy wazon)

-          Po ile teraz jest wazonów i kwiatków?

U.: Po tyle samo, po5.

 

3.      Liczba 5 w aspektach kardynalnym i porządkowym.

 

-          Posłuchajcie wiersza Janiny Porazińskiej pt. „Malowane dzbanki”

 

Na lipowym stole malowane dzbanki.

Te od jagód, te od mleka, a te od maślanki.

Na tym pierwszym sroka, co patrzy z wysoka.

Na tym drugim mucha tańczy z rybą: hu-ha!

Na tym trzecim kotek, co wskoczył na płotek.

Na tym czwartym kurka, co ma ciemne piórka.

Na tym piątym osa, co jej kapie z nosa.

 

-          O czym jest wiersz?

-          Posłuchajcie wiersza jeszcze raz i wpiszcie przy dzbankach odpowiednie liczby: 1, 2, 3, 4.

-          Jaką liczbę wpisaliście przy dzbanku z kotkiem (kurką, sroką).

-          Co jest na dzbanku , przy którym wpisaliście liczbę 2 (4,1)?

-          Pokażcie tyle swoich palców, ile jest dzbanków na rysunku.

-          Wskażcie w klasie tyle przedmiotów, ile jest dzbanków na rysunku.

-          Jaką liczbę powinniśmy zapisać na dzbanku z osą? Podkreślcie ten dzbanek.

-          Który to z kolei dzbanek?

-          Policzcie dzbanki po kolei, licząc: pierwszy...

-          Policzcie kropki obok cyfry 5.

-          Czego jest więcej: kropek czy dzbanków?

-          Porównajcie drukowaną i pisaną cyfrę 5.

 

Ćwiczenie zapisu cyfry 5

-          Zapiszcie cyfrę 5 przy dzbanku z osą.

-          Zamalujcie 5 kulek na niebiesko, licząc od lewej strony.

-          Policzcie je: pierwsza... itd.

-          Skąd można rozpocząć liczenie?

U.: Od dowolnej kulki.

-          Czy liczba kulek się zmieni, kiedy będziemy zaczynać liczenie od coraz to innej kulki?

U.: Liczba kulek się nie zmieni.

-          Postawcie kropkę na piątej zamalowanej kulce, licząc od prawej strony.

-          Na ile sposobów można wykonać to polecenie?

U.: Tylko w jeden sposób.

-          Napiszcie krzyżyk pod piątą zamalowaną kulką.

-          Na ile sposobów można wykonać to polecenie?

U.: Na wiele, zależy, od której kulki zaczniemy liczenie.

 

4.      Liczba 5 w aspektach kardynalnym i miarowym z wykorzystaniem „liczb w kolorach”

-          Które rysunki pasują do  pasków dywanika?

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin