przekładnie cięgnowe.docx

(402 KB) Pobierz

1.       Analiza porównawcza przekładni cięgnowych

 

Zalety przekładni cięgnowych:

-tłumienie drgań na drodze silnik – maszyna, maszyna – silnik

-łagodzenie gwałtownych zmian obciążenia

-swoboda w doborze odległości

-prosta budowa

-płynność ruchu

-cichobieżność

-niski koszt produkcji

 

Przekładnie pasowe

Zalety przekładni pasowych:

-możliwość przekazywania ruchu na duże odległość (do 15 m i więcej)

-możliwość tłumienia drgań i uderzeń

-płynna i cicha praca

-zabezpieczenie napędu przed przeciążeniem ze względu na możliwość poślizgu pasa

-prosta i tania konstrukcja, łatwa obsługa, małe koszty produkcji i eksploatacji

-możliwość uzyskania zmiennych przełożeń przez zastosowanie

kół schodkowych

Wady przekładni pasowych:

-duże wymiary gabarytowe (przy tym samym obciążeniu gabaryty przekładni pasowej są około 5 razy większe niż gabaryty przekładni zębatej)

-pewna niestałość przełożenia na skutek poślizgu pasa

-duże obciążenie wałów i łożysk wynikające ze stosunkowo dużych napięć wstępnych pasa

-niska trwałość pasów (w granicach od 1000 do 5000 godzin)

-mała odporność na podwyższoną temperaturę i na chemiczne oddziaływanie ośrodka, a zwłaszcza słabą odporność na działanie smarów i zanieczyszczeń

Cechy przekładni pasowych

-moc  przekazywana do 50 kW

-prędkość pasa do 30 m/s

-przełożenie u<6

-innym razem jako element zabezpieczający przed przeciążeniem

Przekroje pasów:

- płaski:

Materiały: skóra wołowa (rzadko stosowany – wysoka cena), tkaninowo gumowy (kilka warstw  tkaniny połączone mieszanką gumową), guma, tekstylne bawełniane, wełniane, tworzywa sztuczne poliamidowe (wysoka wytrzymałość, zwiększana przez wtapianie w pas linek stalowych), stal (grubość 0.3 – 0.8mm, rzadko stosowane)

 

       -klinowy:

Trapezowy przekrój poprzeczny. Pasy składają się z warstwy nośnej (włókna o wysokiej wytrzymałości, linki poliamidowe lub stalowe) oraz korpusu  wypełnionego gumą lub tworzywem. Całość jest owinięta zawulkanizowaną taśmą płócienną lub kordową. W napędach maszyn stosuje się przekładnie składające się z kół wielorowkowych i odpowiedniej liczbie równoległych pasów.

 

- klinowy zespolony :

(jak wyżej) + robocze powierzchnie pasa wykonane jako żebra o ilości do 36 sztuk na szerokość pasa, które rozmieszcza się w rowkach koła pasowego.

 

-okrągły

 

-zębaty:

Przełożenie do u=30. V do 80m/s, n do 10 000 obr/min. Wykonuje się z sztucznej gumy (np. neoprenowej) lub z poliuretanu (bardzo dobre własności sprężyste). Warstwę nośną stanowią linki stalowe lub poliamidowe.

Przekładnie łańcuchowe:

Zalety:

-możliwość przekazywania ruchu na duże odległości (do 8 m)

-możliwość przekazywania na kilka odbiorczych wałków

-stałe przełożenie

-możliwość przenoszenia dużych sił obwodowych przy mniejszym obciążeniu łożysk i wałów niż w przypadku przekładni pasowych

Wady:

-większy koszt

-pewna nierównomierność ruchu spowodowana osiadaniem łańcucha na wieloboku

-hałasowanie spowodowane uderzeniami przy osiadaniu łańcucha na kołach

-potrzeba smarowania

-brak zabezpieczenia innych mechanizmów przed przeciążeniami

-nieprawidłowa praca wyciągniętego łańcucha z uzębieniem kół

Cechy:

-moc do 100 kW

-prędkość łańcucha do 15m/s, n do 500 obr/min

-przełożenie do u=6, przy przekładniach wolnobieżnych do u=10

Rodzaje łańcuchów:

- rolkowe (tulejkowe):

1, 2, 3 rzędowe,

Z ogniwem złącznym prostym (zabezpieczenie: zatrzask sprężynujący, nakrętka, zawleczka), z ogniwem wygiętym (zabezpieczenie: nakrętka, zawleczka)

- rolkowe o wydłużonej podziałce

-zębate

Materiał:

Na elementy łańcuchów i kola łańcuchowe stosuje się materiały wysokiej jakości, stal węglową stopową lub do nawęglania, w stanie ulepszanym i utwardzanym

 

2.       Podstawy teorii obliczeń przekładni

Wykres naprężeń

 

Dynamika osiadania łańcucha

 

 

 

Jak zmniejszyć dynamikę:

-dobre smarowanie tłumi uderzenia i w pewnym stopniu łagodzi skutki nierównomierności biegu łańcucha

-przyjęcie nieparzystej liczby zębów w obszarze kąta opasania koła (z1)

-odpowiednie położenie kątowe koła napędzającego względem napędzanego

-duża liczba zębów zmniejsza nierównomierność biegu, lecz zwiększa wymiary kół i przekładni, dlatego należy stosować koła i łańcuchy 2 i 3 rzędowe o małej podziałce, a mimo to dużej wytrzymałości

-oscylacje drgań, zwłaszcza poprzeczne mogą być przyczyną powstawania drgań. Można temu przeciwdziałać za pomocą odpowiednich urządzeń do napinania łańcucha

 

 

 

 

 

Rozkład sił działających na ogniwa i zęby łańcucha

 

Po co stosujemy łańcuchy wielorzędowe

Mogą przenosić duże obciążenia, lub można w nich stosować mniejszą podziałkę, co korzystnie wpływa na zmniejszenie kół i gabarytów całej przekładni.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin