1. Analiza porównawcza przekładni cięgnowych
Zalety przekładni cięgnowych:
-tłumienie drgań na drodze silnik – maszyna, maszyna – silnik
-łagodzenie gwałtownych zmian obciążenia
-swoboda w doborze odległości
-prosta budowa
-płynność ruchu
-cichobieżność
-niski koszt produkcji
Przekładnie pasowe
Zalety przekładni pasowych:
-możliwość przekazywania ruchu na duże odległość (do 15 m i więcej)
-możliwość tłumienia drgań i uderzeń
-płynna i cicha praca
-zabezpieczenie napędu przed przeciążeniem ze względu na możliwość poślizgu pasa
-prosta i tania konstrukcja, łatwa obsługa, małe koszty produkcji i eksploatacji
-możliwość uzyskania zmiennych przełożeń przez zastosowanie
kół schodkowych
Wady przekładni pasowych:
-duże wymiary gabarytowe (przy tym samym obciążeniu gabaryty przekładni pasowej są około 5 razy większe niż gabaryty przekładni zębatej)
-pewna niestałość przełożenia na skutek poślizgu pasa
-duże obciążenie wałów i łożysk wynikające ze stosunkowo dużych napięć wstępnych pasa
-niska trwałość pasów (w granicach od 1000 do 5000 godzin)
-mała odporność na podwyższoną temperaturę i na chemiczne oddziaływanie ośrodka, a zwłaszcza słabą odporność na działanie smarów i zanieczyszczeń
Cechy przekładni pasowych
-moc przekazywana do 50 kW
-prędkość pasa do 30 m/s
-przełożenie u<6
-innym razem jako element zabezpieczający przed przeciążeniem
Przekroje pasów:
- płaski:
Materiały: skóra wołowa (rzadko stosowany – wysoka cena), tkaninowo gumowy (kilka warstw tkaniny połączone mieszanką gumową), guma, tekstylne bawełniane, wełniane, tworzywa sztuczne poliamidowe (wysoka wytrzymałość, zwiększana przez wtapianie w pas linek stalowych), stal (grubość 0.3 – 0.8mm, rzadko stosowane)
-klinowy:
Trapezowy przekrój poprzeczny. Pasy składają się z warstwy nośnej (włókna o wysokiej wytrzymałości, linki poliamidowe lub stalowe) oraz korpusu wypełnionego gumą lub tworzywem. Całość jest owinięta zawulkanizowaną taśmą płócienną lub kordową. W napędach maszyn stosuje się przekładnie składające się z kół wielorowkowych i odpowiedniej liczbie równoległych pasów.
- klinowy zespolony :
(jak wyżej) + robocze powierzchnie pasa wykonane jako żebra o ilości do 36 sztuk na szerokość pasa, które rozmieszcza się w rowkach koła pasowego.
-okrągły
-zębaty:
Przełożenie do u=30. V do 80m/s, n do 10 000 obr/min. Wykonuje się z sztucznej gumy (np. neoprenowej) lub z poliuretanu (bardzo dobre własności sprężyste). Warstwę nośną stanowią linki stalowe lub poliamidowe.
Przekładnie łańcuchowe:
Zalety:
-możliwość przekazywania ruchu na duże odległości (do 8 m)
-możliwość przekazywania na kilka odbiorczych wałków
-stałe przełożenie
-możliwość przenoszenia dużych sił obwodowych przy mniejszym obciążeniu łożysk i wałów niż w przypadku przekładni pasowych
Wady:
-większy koszt
-pewna nierównomierność ruchu spowodowana osiadaniem łańcucha na wieloboku
-hałasowanie spowodowane uderzeniami przy osiadaniu łańcucha na kołach
-potrzeba smarowania
-brak zabezpieczenia innych mechanizmów przed przeciążeniami
-nieprawidłowa praca wyciągniętego łańcucha z uzębieniem kół
Cechy:
-moc do 100 kW
-prędkość łańcucha do 15m/s, n do 500 obr/min
-przełożenie do u=6, przy przekładniach wolnobieżnych do u=10
Rodzaje łańcuchów:
- rolkowe (tulejkowe):
1, 2, 3 rzędowe,
Z ogniwem złącznym prostym (zabezpieczenie: zatrzask sprężynujący, nakrętka, zawleczka), z ogniwem wygiętym (zabezpieczenie: nakrętka, zawleczka)
- rolkowe o wydłużonej podziałce
-zębate
Materiał:
Na elementy łańcuchów i kola łańcuchowe stosuje się materiały wysokiej jakości, stal węglową stopową lub do nawęglania, w stanie ulepszanym i utwardzanym
2. Podstawy teorii obliczeń przekładni
Wykres naprężeń
Dynamika osiadania łańcucha
Jak zmniejszyć dynamikę:
-dobre smarowanie tłumi uderzenia i w pewnym stopniu łagodzi skutki nierównomierności biegu łańcucha
-przyjęcie nieparzystej liczby zębów w obszarze kąta opasania koła (z1)
-odpowiednie położenie kątowe koła napędzającego względem napędzanego
-duża liczba zębów zmniejsza nierównomierność biegu, lecz zwiększa wymiary kół i przekładni, dlatego należy stosować koła i łańcuchy 2 i 3 rzędowe o małej podziałce, a mimo to dużej wytrzymałości
-oscylacje drgań, zwłaszcza poprzeczne mogą być przyczyną powstawania drgań. Można temu przeciwdziałać za pomocą odpowiednich urządzeń do napinania łańcucha
Rozkład sił działających na ogniwa i zęby łańcucha
Po co stosujemy łańcuchy wielorzędowe
Mogą przenosić duże obciążenia, lub można w nich stosować mniejszą podziałkę, co korzystnie wpływa na zmniejszenie kół i gabarytów całej przekładni.
centro92