PR. BASEN.doc

(74 KB) Pobierz

OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU

 

 

              Ewolucja poglądów na oświatę zdrowotną przebiegała od koncepcji kształtowania ciała, przez koncepcję wychowania poprzez ćwiczenia ciała, do koncepcji w trosce o ciało. „Podstawa programowa  kształcenia ogólnego”zatwierdzoną przez MEN 15 lutego 1999r. uwzględniającą najnowsze strategie reformy oświatowej w Polsce skłoniła do opracowania oraz wdrożenia programu gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej  poszerzonego o zajęcia w wodzie

Wieloletnie obserwacje i doświadczenie pedagogiczne pozwalają mi na stwierdzenie, że poprze ćwiczenia w wodzie u dziecka  zachodzą pozytywne zmiany fizjologiczne w wielu układach i narządach, dochodzi do czynnej korekcji wad postawy oraz hartowania organizmu dziecka.

Wobec powyższego, w ramach formalnego nauczania proponuję poszerzenie treści zdrowotnych o program zatytułowany: Jestem sprawny jak ryba.

Wychowanie zdrowotne ma związek z jakością życia i tworzeniem dobrego fizycznego, społecznego i psychicznego samopoczucia jednostki. Obejmuje ono nie tylko przekazywanie wiedzy lecz także rozwijanie umiejętności.

U dzieci w klasach I-III zachodzą najistotniejsze zmiany rozwojowe niezwykle wrażliwe na właściwe i niewłaściwe bodźcowanie. Aby wykorzystać ten okres do budowania fundamentów zdrowia jest potrzebna wiedza o możliwościach i potrzebach rozwijającego się organizmu..

Właśnie gimnastyka korekcyjna nastawiona jest przede wszystkim na ogólny rozwój dziecka, bazując na naturalnej spontanicznej potrzebie ruchu. W ten sposób wytwarzają się u dziecka nawyki postaw i zachowań ruchowych i zdrowotnych procentujących później w życie dorosłe.

 

 

CELE  I  ZADANIA  PROGRAMU

 

Wszystkie oddziaływania korekcyjne muszą być bardzo przemyślane i bezwzględnie oparte na profesjonalnej diagnozie.. Konieczne jest określenie przyczyn i likwidacja, a dopiero później indywidualne korygowanie wady.

Nadrzędnym celem programu jest kształtowanie postaw prozdrowotnych i wzbogacenie wiedzy o samym sobie oraz otoczeniu, a w szczególności nabywanie i poszerzanie wiedzy, umiejętności w zakresie :

·         zapewnienie dziecku warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, psychicznego oraz zachowań prozdrowotnych oraz wzmożenie jego wydolności i sprawności fizyczno-ruchowej,

 

·         kształtowanie potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną,

 

·         wyrabianie czujności wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego,

 

·         kształtowania właściwych nawyków i przyzwyczajeń higieniczno- zdrowotnych,

              

·      uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka,

 

·      kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu,

 

·         kształtowanie umiejętności włączenia aktywności fizycznej w naturalny rytm dnia pracy i wypoczynku,

 

·         podnoszenia ogólnej sprawności i doskonalenia określonych umiejętności ruchowych,

 

·         rozwijania umiejętności praktycznych koniecznych do aktywnego, etycznego   i estetycznego współdziałania i współżycia w kręgu rodziny, szkoły, społeczności.

 

 

Podjęte działania służą temu, aby uczeń:

 

1.      Uświadomił sobie defekt (wadę postawy) i konsekwencje- wyeliminowanie ewentualnych kompleksów psychicznych i fizycznych spowodowanych uczestnictwem w zajęciach korekcyjnych.

 

2.      nabył umiejętność skorygowania wady przez przyswojenie korekcji lokalnych, a następnie globalnych, rozciągnięcie grup mięśni przykurczonych i wzmocnienie osłabionych.

 

3.      wykształcił odruch prawidłowej postawy.

 

4.      wyrobił zdolności do długotrwałego utrzymywania skorygowanej postawy w najrozmaitszych warunkach zbliżonych do życia codziennego automatycznie, tj. bez udziału ciągłej kontroli świadomości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TREŚCI  PROGRAMOWE – ujęto w następujących działach

 

Aby wspomagać dziecko w rozwoju należy wdrożyć następujące treści programowe sprzyjające procesowi korektywy postawy.

 

A.  GRY I ZABAWY RUCHOWE

 

I.     ZABAWY ORIENTACYJNO-PORZĄDKOWE.

·      chód, marsz, bieg z omijaniem przyborów,

·      reakcje na sygnał i polecenie celu przyjęcia i poprawienia postawy,

·      doskonalenie ustawień: parami, w kole, w rzędzie, w szeregu,

    w rozsypce,

 

II.      ZABAWY Z ELEMENTAMI CZWORAKOWANIA.

·            wzmocnienie mięśni odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz pasa   barkowego

 

 

B.  ĆWICZENIA KOREKCYJNE - PROWADZONE METODĄ ZADANIOWĄ,  NAŚLADOWCZĄ I ŚCISŁĄ.

 

I.  ĆWICZENIE OGÓLNOROZWOJOWE I SPECJALNE.

 

1.  ĆWICZENIA SZYI I GŁOWY.

·     skłony, skręty,

·     krążenia głowy w siadzie skrzyżnym, klęcznym, leżeniu przodem.

 

2.      ĆWICZENIA WZMACNIAJĄCE MIĘŚNIE OBRĘCZY BARKOWEJ.

·         różne formy czworakowania, pozycje klappa, ćwiczenia ramion

    - skurcze, rzuty, wznosy, krążenia, pełzanie,

·         poślizgi na kocach w siadach, leżeniu przodem i tyłem

·         podciąganie się na ławeczkach w leżeniu przodem i tyłem

·         półzwisy i zwisy

·         ćwiczenia siłowe ze współćwiczącym

 

3.  ĆWICZENIA WZMACNIAJĄCE MIĘŚNIE GRZBIETU I KLATKI PIERSIOWEJ.

·         w siadzie skrzyżnym, klęcznym- skłony i opady tułowia w przód

·         w leżeniu przodem skłony tułowia w tył z zastosowaniem pracy statycznej i dynamicznej, toczenie, rzuty i chwyty

 

4.  ĆWICZENIA WZMACNIAJĄCE MIĘŚNIE BRZUCHA.

·         różne formy czworakowania,

·         ruchy nóg w leżeniu tyłem,

·         podnoszenie palcami stóp przyborów i rzuty nimi

 

5.  ĆWICZENIA WZMACNIAJĄCE MIĘŚNIE POŚLADKOWE

·         napinanie i rozluźnianie mięśni pośladkowych

·         unoszenie nóg prostych tuż nad podłoże i do pionu,

·         nożycowe ruchy nóg

 

6.  ĆWICZENIA STÓP.

·         chód : na palcach, z podkurczonymi palcami stóp, skrzyżny na palcach, gąsienicą,

·         chwytanie i zbieranie palcami stóp różnych przedmiotów

 

    II.   ĆWICZENIA  KSZTAŁTUJĄCE  ODRUCH. NAWYK  PRAWIDŁOWEJ  

           POSTAWY.

·      ćwiczenia z przyborami i bez,

·      ćwiczenia stosowane w siadach, staniu, chodzie

 

III.  ĆWICZENIA  WYPROSTNE.

·         ćwiczenia w siadach, leżeniu przodem, tyłem

·         ćwiczenia z dodatkowymi ruchami rąk, ze współćwiczącym, w  podciąganiu się, zwisach

 

IV.  ĆWICZENIA  ODDECHOWE

·      ćwiczenia wolne, czynno-dynamiczne ze współpracą ramion oraz

      przyborami

 

V.   ĆWICZENIA  ANTYGRAWITACYJNE

·         nauka przyjmowania prawidłowych pozycji wyjściowych do   ćwiczeń,

·         wzmacnianie mięśni grzbietu,

·         rozciąganie mięśni klatki piersiowej,

·         wyrabianie obszerności ruchu w stawach barkowych,

·         różne formy czworakowania w celu regulowania odcinka lędźwiowego kręgosłupa,

·         ćwiczenia siłowe wzmacniające mięśnie obręczy barkowej,

·         zastosowanie poślizgów w leżeniu przodem jako ćwiczenia rozciągające i wyprostne,

·         ćwiczenia z zastosowaniem różnych form rzutu jako ćwiczenia wyrabiające obszerność ruchu w stawach barkowych oraz zręczność,

 

 

C.   ĆWICZENIA KOREKCYJNE  W  WODZIE.

 

  I.    ĆWICZENIA  I  ZABAWY  OSWAJAJĄCE  Z  WODĄ.

·         ćwiczenia ogólnorozwojowe kształtujące:                   

              -  siłę mięśni ramion ,

           -  nóg i tułowia,

 

II.  ĆWICZENIA  ZANURZENIA  SIĘ  I  OTWIERANIA  OCZU  W  WODZIE.

·         ćwiczenia na wytrzymałość mięśniową ramion i klatki piersiowej

·         świadome powiększanie fazy wdechu przed wykonaniem skoku

 

III.          ĆWICZENIA   ELONGACYJNE,  SYMETRYCZNE  I  WYPORNOŚCIOWE

·         ćwiczenia kształtujące siłę mięśni ramion i obręczy barkowej

·         symetryczne ćwiczenia wyprostne , oddechowe i antygrawitacyjne

·         skoki do wody

 

    IV.  ĆWICZENIA  ZWIĘKSZAJĄCE  RUCHOMOŚĆ  W  STAWACH

                 OBRĘCZY  BIODROWEJ                     

·         doskonalą  dokładność  i precyzję  ruchu

 

     

 

        V.   ĆWICZENIA ODDECHOWE.

·         uspokajające o charakterze elongacyjnym,

·         zalecane zwłaszcza po dynamicznych ćwiczeniach pływackich

 

VI.         ĆWICZENIA W POŚLIZGU NA PIERSIACH.

·         ćwiczenia  kształtujące  umiejętność  poprawnego pływania  na piersiach 

·         ćwiczenia przygotowujące do leżenia na piersiach

·         szczególnie przydatne w usprawnieniu dzieci ze skoliozą jednołukową.

·         ćwiczenia kształtuje nawyk przyjmowania poprawnej postawy wyprostnej

 

       VII.  ĆWICZENIA W POŚLIZGU  NA GRZBIECIE

·         ćwiczenia przygotowujące do leżenia na grzbiecie

·         ćwiczenie wypornościowe i wyprostne kształtujące nawyk przyjmowania prawidłowej postawy podczas pływania na grzbiecie

·         próba pływania na grzbiecie z pomocą ruchów rąk.

 

        VII.  PŁYWANIE  NA PIERSIACH I GRZBIECIE.

·         poślizg na grzbiecie z pracą nóg (ruchy kraulowe)

·         próby pływania na piersiach i grzbiecie

 

 

 

 

 

 

 

 

Przy opracowaniu programu pomocna okazała się literatura;

1.         M. Kutzner- Kozińska, K. Wlaźnik  „Gimnastyka korekcyjna dla dzieci 6-10 –letnich”

2.         J.Kołodziej,K. Kołodziej, I. Momola  „Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna w szkole”

3.         M.Kutzner-Kozińska ”Korekcja wad postawy”

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                           Opracowanie:

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin