Agnieszka Czarnik gr. IVa
Temat: Doskonalenie elementów pływackich w plecach okrągłych
Cele główne:
Umiejętności: uczeń potrafi wykonać pozycję skorygowaną, potrafi pływać klasykiem, kraulem na grzbiecie
Sprawność motoryczna: koordynacja, wytrzymałość
Wiadomości: uczeń zna zasady prawidłowego wykonywania zadań ruchowych w wodzie
Akcent wychowawczy: uczeń dba o bezpieczeństwo swoje i kolegów
Wada: plecy okrągłe
Przybory: piłka, laski gimnastyczne, obręcze hula - hop
Cel lekcji: wzmacnianie mm rozciągniętych, rozciąganie mm przykurczonych
Czas trwania: 45 min
Miejsce zajęć: pływalnia
Wiek: 10-12 lat
Liczba ćwiczących: 10
Tok lekcji
Zadania szczegółowe
dozowanie
Uwagi organizacyjno - metodyczne
Część wstępna
I zorganizowanie grupy i sprawdzenie gotowości do zajęć
1. Zbiórka.
2. Powitanie.
3. Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć tj. strojów, czepków, okularków pływackich.
2 min
UU w dwuszeregu przed N.
x x x x x x x
N
II motywacja do zajęć
1. Oddziaływanie styli pływackich do korekcji kolan szpotawych.
2. Przypomnienie o celu zajęć
III rozgrzewka
ożywienie organizmu przez pobudzenie układu krążenia i oddychania ćw kształtujących RR, NN i T
zabawa ożywiająca
ćwiczenia głowy i szyi z elementami pływania
ćwiczenie oddechowe
Na lądzie:
1. Autokorekcja postawy
2. Ćwiczenia RR ( NN w lekkim rozkroku):
- naprzemianstronne krążenia RR w przód
- naprzemianstronne krążenia RR w tył
- RR splecione z tyłu, odchylenie RR w górę
3. Ćwiczenia T
- krążenia bioder
- skłony T w bok, RR na biodrach
- skrętoskłony do L i PN
4. Ćwiczenia NN:
- przysiady ( RR w skrzydełka)
- przysiad podparty z jedną N wyciągniętą w bok ( przenoszenie ciężaru ciała z nogi na nogę)
- krążenie kolanami do wewnątrz i zewnątrz
5. Przejście pod prysznic.
6. Wejście do wody
6 min
4min
1 min
Uczniowie ustawieni w rozsypce. Nauczyciel przypomina prawidłową postawę ( NN na szerokość bioder, łopatki ściągnięte, wzrok skierowany przed siebie)
Całe stopy dotykają podłogi
Spokojne wejście do wody.
Ustawienie w luźnej rozsypce na płytkiej wodzie. Strzelców wyznacza N- mogą oni podawać piłkę między sobą. Poruszanie w dowolny sposób. Rozpoczęcie i zakończenie zabawy na sygnał N.
Uczniowie ustawieni przy ścianie pływalni. Na sygnał rozpoczęcie ćwiczenia. Uczniowie podzieleni na połowę
( 1 i 2 ).
Uczniowie ustawieni w luźnej rozsypce.
W wodzie:
„Strzelec”- 2 wyznaczone osoby starają się trafić w pozostałych uczestników piłką. Trafiony dołącza do grupy strzelców. Obroną przed trafieniem jest schowanie się pod wodą.
Leżenie na piersiach, NN pracują do kraula na piersiach. Laska gimnastyczna trzymana szeroko. Głęboki wdech nosem z odchyleniem głowy w tył, wydech do wody- głowa przedłużeniem T.
Uczniowie wykonują głęboki wdech nosem i przepływają pod laską gimnastyczną. Próbują wykonać przepłynięcie kilka razy, jak najdłużej wykonując wydech do wody.
Część główna
IV Kształtowanie umiejętności i doskonalenie sprawności
Zabawa kształtująca nawyk prawidłowej postawy
„Kto szybciej w kole”. Uczniowie poruszają się w dowolny sposób- RR w skrzydełka. Na sygnał N jak najszybciej wpływają do koła- tam również RR w skrzydełka
4 min
Obręczy mniej niż uczestników zabawy. Osobom, którym nie uda się wpłynąć do żadnego koła, wykonują 5 wydechów do wody.
Ćwiczenie ramion i obręczy barkowej
1. kraul na grzbiecie, 2 ruchy NN na 4 ruchy RR
Uczniowie ustawieni wzdłuż ściany pływalni. Ćwiczenia rozpoczynają się na sygnał N. RR wkładane są do wody lekko po skosie. N koryguje błędy.
Ćwiczenia oddechowe
Uczniowie wykonują wydechy do wody- RR w skrzydełka
Przy ścianie pływalni
Ćwiczenie mm grzbietu
Leżenie na grzbiecie, laska gimnastyczna trzymana przez RR na wysokości łopatek, głowa przedłużeniem T, naprzemienna praca NN do stylu klasycznego.
Uczniowie ustawieni przy ścianie pływalni. Ćwiczenie rozpoczyna się na sygnał N. Korekcja błędów.
Ćwiczenia elongacyjne
Uczniowie wykonują ćwiczenie w parach. Jedna osoba z pary leży na grzbiecie, chwyta za laskę gimnastyczną, RR lekko rozszerzone, 2 osoba staje tyłem i przeciąga osobę na drugą stronę pływalni ( RR wyprostowane)
3 min
Ćwiczenie rozpoczyna się na sygnał N. Zmiana w parach na znak nauczyciela.
Ćwiczenia rozciągające mm kl. piersiowej (połączone z ćwiczeniami oddechowymi)
Uczniowie trzymają laskę gimnastyczną na wysokości łopatek, podtrzymując RR zgiętymi w st. łokciowym, wykonują głęboki wdech nosem, starają się usiąść na dnie basenu w siadzie skrzyżnym. Powoli wykonując wydech do wody.
1,5 min
Uczniowie ustawieni w luźnej rozsypce. Każdy wykonuje ćwiczenie kilka razy.
Ćwiczenie mm pośladkowych i nóg
Uczniowie wykonują ruchy NN do stylu motylkowego. RR wyprostowane lekko rozszerzone trzymają laskę gimnastyczną, po kilku rucham wdech powietrza.
Uczniowie ustawieni przy ścianie pływalni. Ćwiczenie rozpoczyna się na sygnał N.
...
Aguuul6