Organizacja ośrodków korekcyjno.docx

(22 KB) Pobierz

Organizacja ośrodków korekcyjno- kompensacyjnych 06.03.2012

 

Cele i zadania gimnastyki korekcyjnej

 

Trochę historii

·         Indie- „hatha joga” (pozycje jogi „asany” i ćwiczenia oddechowe pranajama”)

·         Chiny- „tai- chi” ( statyczne i dynamiczne)

·         Grecja- wiele chorób leczono gimnastyką

o        Hipokrates „ corpus hippocraticum” opisał boczne skrzywienie kręgosłupa i jego szkodliwe działąnie na organizm

·         Rzym- Galen przedstawiciel myśli prozdrowotnych,

o        „Ars Parva” wskazówki dotyczące wykorzystania aktywności ruchowej do celów leczniczych

o        Wprowadził do medycyny pojęcie skoliozy kifozy, lordozy i kolana koślawego

·         Średniowiecze –

o        Ambroży Pare- metalowe gorsety do korekcji skolioz oraz leczenia ubytków ciała protezami

o        Franciszek Bacon- wpłynoł na rozwój myśli prozdrowotnych

o        Andre Tissot- 100 lat później- wykazał leczniczą rolę ćwiczeń ruchowych w korekcji wad postawy

·         Przełom XVIII i XIXw- gimnastyka szwedzka

o        Pehr Henry Ling- gimnastyka lecznicza (ćwiczenia podzielił na 3 grupy: aktywne, pasywne, opory)

§         Wykazał on relatywny wpływ codziennych czynności na postawę ciała- opracował specjalny zestaw ćwiczeń z wykorzystaniem specyficznych przyżądów gimnastycznych, który stał się podstawą gimnastyki korekcyjnej.

·         Polska

o        Ludwik Bierkowski- zajęcia z gimnastyki ortopedycznej (1837r) Krakowska Szkoła Gimnastyki, Pływania i Łyżwiarstwa

o        1906- Helena Kuczalska- Zakład Gimnastyki Szwedzkiej, Leczniczej, Zdrowotnej i Masażu dla Kobiet i Dzieci, gdzie popularyzowała szwedzki system gimnastyki.

o        Wiktor Dega- pierwszy kurs gimnastyki wyrównawczej dla dzieci

o        Maria Kutzer-ozińska, Jan Ślężyński, Tadeusz Kasperczyk, Janusz Nowotny, Tadeusz Skolimowski, Roman Liszka

 

Kompensacja i korektywa jako przedmiot studiów

·         Gimnastyka korekcyjno- kompensacyjna ma złożony rodowód: jedna jej część korzeniami tkwi w dziedzinie kultury fizycznej, druga natomiast wywodzi się z medycyny

·         Kompensacja stanowi zorganizowany system bodźców dopełniających lub tzw. Antybodźców mających wyrównywać i równoważyć ślepe działanie hiperadaptacji.

·         Korektywa to „ interwencja we wszystkich przypadkach odchyleń rozwojowych możliwych do zlikwidowania bądź złagodzenia środkami fizycznymi (ćwiczeniami)”

 

Cele i zadania gimnastyki korekcyjno- kompensacyjnej

·         Zapewnić harmonijny rozwój organizmu, realizowany poprzez odpowiedni dobór środków charakterystycznych dla postępowania korekcyjno- kompensacyjnego

·         Korygować nabyte we wczesnym okresie błędy i wady postawy stosując ćwiczenia ogólnorozwojowe i specjalne

·         Dążyć do osiągnięcia w miarę wysokiej sprawności motorycznej stosując ćwiczenia kształtujące, utylitarne i specjalne.

·         Dążyć do opanowania umiejętności ruchowych z różnych dyscyplin sportowych, które będą przydatne w formach aktywności kompensacyjno- korekcyjnej, realizacyjnej i sportowej służącej pomnażaniu zdrowia

 

Cele gimnastyki korekcyjnej dla dzieci młodzieży szkolnej

·         Korygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i przeciwdziałanie utrwalaniu i pogłębianiu ich, a jeśli to możliwe, doprowadzenie do stanu prawidłowego.

·         Wyrównywanie zaburzeń w rozwoju motoryczności

·         Zapobieganie powstawaniu zaburzeń statyki ciała oraz odchyleniom w stanie zdrowia lub rozwoju

·         Niedopuszczenie do powstania wad postawy ciała, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu

·         Doprowadzenie sprawności fizycznej ucznia do stanu uznanego za prawidłowy

 

Cele te osiąga się drogą realizacji następujących zadań:

·         Wyrobienie u dziecka nawyku prawidłowej postawy ciała we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego

·         Wytworzenie silnej i wytrzymałej stabilizacji mięśniowo- więzadłowej kręgosłupa po uprzednim usunięciu dystonii mięśniowej

·         Wdrążenie do rekreacji ruchowej uwzględniającej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dziecka

·         Opanowanie przez dziecko i jego środowisko opiekuńcze wiedzy i umiejętności dotyczących spraw jego zdrowia związanych z wadą

Cele szczegółowe gimnastyki korekcyjnej

·         Uświadamianie dziecku jego defektu i konsekwencji- wyeliminowanie ewentualnych kompleksów psychicznych i fizycznych spowodowanych uczestnictwem w zajęciach korekcyjnych- pogadanki indywidualne i zespołowe

·         Uświadomienie rodzicom przyczyn i skutków wad postawy oraz wskazania i przeciwskazania w formie pogadanek indywidualnych i zespołowych

·         Ćwiczenia ogólnorozwojowe mające na celu harmonijny rozwój fizyczny oraz wzmożenie jego wydolności i sprawności fizyczno- ruchowej

·         Nauka umiejętności skorygowania wady przez przyswojenie korekcji lokalnych, a następnie globalnych, rozciągające grup mięśni przykurczonych i wzmocnienie osłabionych

·         Ćwiczenia specjalne hamoujące określoną wadę postawy

·         Kształtowanie odruchu prawidłowej postawy

·         Wybranie wytrwałości posturalnej tj. Zdolności do długotrwałego utrzymywania skorygowanej postawy poprzez ćwiczenia elongacyjno- wyprostn

·         Utrwalanie nawyku prawidłowej postawy w najrozmaitszych warunkach zbliżonych do życia codziennego automatycznie, tj. Bez udziału ciągłej kontroli świadomości

·         Ćwiczenia oddechowe

o        Nauka prawidłowego oddychania w czasie wykonania ćwiczeń

o        Zwiększenie pojemności życiowej płuc oraz wydolności i sprawności narządu oddychania

o        Zwiększenie wentylacji płuc

·         Kontrolna ocena prawidłowej postawy ciała

·         Opracowanie przykładowych zestawów ćwiczeń domowych przeciw poszczególnym wadom

·         Współpraca z pielęgniarką szkolną, nauczycielem kultury fizycznej, rodzicami oraz opiekunami

·         Higiena dnia ucznia- wskazania, przeciwskazania

 

Podstawy prawne gimnastyki korekcyjnej   13.03.2012

·         Gimnastyka korekcyjna jako wydzieloną, obowiązkową formę prowadzenia zajęć dla dzieci z zaburzeniami statyki ciała wprowadzono do szkół zarządzeniem Ministra Oświaty i Wychowania z dn 10.07.1973 (dz. Urz. MoiW nr 11 poz 94)

·         Zarządzenie to znowelizowano w 1980 r

·         Wraz z tym zarządzeniem zmieniono pojęcie i główną postać nbazwy zajęć na ćwiczenia korekcyjno- kompensacyjne oraz wprowadzono jako nowe elementy: rozszerzono działania korekcyjne na inne grupy odchyleń (poza ortopedycznymi), gimnastyką kompensacyjną objęto uczniów z obniżoną sprawnością fizyczną.

·         Zarządzenie to stworzyło prawne podstawy systemu szkolnej korektywy. Do realizacji zawartych w nich ustaleń niezbędna była odpowiednia baza i kwalifikowana kadra pedagogiczna.

Baza

·         Planowano powstanie sal zastępczych, doposażenie już istniejącej bazy

·         Zajęcia miały być realizowane w przedszkolach, szkołach oraz wojewódzkich ośrodkach gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej

Kadra

·         Uprawniono wszystkich absolwentów kierunku nauczycielskiego wyszych uczelni wychowania fizycznego do prowadzenia zajęć tego rodzaju. W związku z tym w wyższych uczelniach wychowania fizycznego zwiększono studentom liczbę godzin programowych z korektywy w celu lepszego ....

·         Ośrodki kształcenia nauczycieli prowadziły kursy dla nauczycieli wf i nauczycieli wychowania przedszkolnego

Uprawnienia do prowadzenia zajęć gimnastyki korekcyjnej (aktualnie)

·         Absolwenci wychowania fizycznego (specjalność gimnastyka korekcyjna)

·         Fizjoterapeuci (kurs przygotowania pedagogicznego)

·         Absolwenci Podyplomowych studiów gimnastyki korekcyjno- kompensacyjnej

Zmiany w przepisach

·         Nie ma podstaw prawnych do wprowadzenia obowiązkowych zajęć gimnastyki korekcyjnej w szkołach podstawowych. Ustawa o systemie oświaty z dn 7.09.1991r z póź. Zm. Pozostawia decyzję dyrektorom szkół, którzy w ramach aktualnych potrzeb szkoły decydują o wymiarze zajęć z gimnastyki korekcyjno- kompensacyjnej.

·         ZARZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dn. 19.11.96r w sprawie zasad organizowania przez szkoły i placówki publiczne gimnastyki korekcyjnej oraz nadobowiązkowych zajęć z wychowania fizycznego. Uchylone 30.03.2001 r

·         Rozporządzenie ministra edukacji narodowej (wzór z neta) i sportu z dn. 12.02.2002 w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych – godziny do dyspozycji dyrektora:

o        Par 2 ust.5 pkt 4: zorganizowanie zajęć dla grupy uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb, w tym zajęć dydaktyczno- wyrównawczym i zajęć ruchowych o charakterze korekcyjnym- w przypadku klas w których realizowania jest dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego.

·         Od roku szkolnego 2012/2013 zaczyna obowiązywać nowa podstawa programowa (klasy IV i I gimnazjalnych, a w następnych latach w kolejnych klasach w/w szkół)

·         Rozporządzeniem ministara edukacji narodowej z dn. 09.08.2011 w spr. Dopuszczenia form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego

o        Możliwość realizacji zajęć gimnastyki korekcyjnej w ramach zajęć do wyboru przez uczniów (rozporz.)

 

Kwalifikacja do zajęć wychowania fizycznego 20.03.2012’

 

·         dziecko przewlekle chore, upośledzone, a nawet kalekie może i powinno uczestniczyć w prawie wszystkich zajęciach ruchowych z rówieśnikami.

·         umożliwia mu  to normalne i zdrowe funkcjonowanie w szkole. dzieci te powinny być zachęcane do uprawnienia aktywności fizycznej (nie wyczynowo) zgodnie z zainteresowaniami i możliwościami.

·         umiarkowana aktywność fizyczna może podnosić odporność organizmu, sprawność i wydolność jak również zwiększać wiarę we własne siły.

·         w ostatnim czasie zbyt łatwo poszerzać się grupę dzieci motorycznie zwolnionych z zajęć. często są to osoby zdrowe, ale skłonne do chorób lub opóźnione w rozwoju fizycznym w stosunku do rówieśników, otyłe.

·         w wielu zaburzeniach i jednostkach chorobowych najczęściej nie ma żadnych wskazań do ograniczenia aktywności fizycznej dziecka (cukrzyca, padaczka, niektóre choroby serca, otyłość, hemofilia, dychawica oskrzelowa, upośledzenie umysłowe).

·         istnieje duża grupa chorób i zaburzeń u dzieci, gdzie ćwiczenia fizyczne są wręcz jedną z metod terapii (dychawica oskrzelowa, mukowiscydoza, anorexia nervosa, otyłość, mózgowe porażenie dziecięce, zapalenie reumatyczne stawów itp.)

·         współpraca nauczyciela wf z rodzicami, lekarzem rodzinnym i wychowawcą klasy jest niezbędnym elementem podejmowania przez dziecko z pewnymi schorzeniami aktywności fizycznej adekwatnej do możliwości.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dn 22.12.2004 w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki nad dziećmi i młodzieżą

1.       paragraf 3 Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami obejmuje:

1.       testy przesiewowe polegające na wstępnej identyfikacji odchyleń od normy rozwojowej, nie zdiagnozowanych chorób, zaburzeń lub wad, przez zastosowanie szybkich metod badania

2.       postępowanie diagnostyczne w przypadku uzyskania........

3.       ...

4.       profilaktyczną opiekę zdrowotną sprawuje

§         lekarz podstawowej opieki zdrowotnej sprawujący opiekę nad uczniem

2.       zapisy w rozporządzeniu nie oznaczają, że zakwalifikować na zajęcia korekcyjne nie może lekarz specjalista. Decyzje o potrzebie takiej konstrukcji podejmuje zazwyczaj lekarz podstawowej opieki zdrowotnej

Grupa/ podgrupa

Charakterystyka uczniów

Udział w zawodach sportowych i sprawdzianach

Nazwa

A

Zdolni do wf bez ograniczeń

Uczniowie

1.       bez oschyleń w stanie zdrowia i rozwoju

2.       z niektórymi odchyleniami w stanie zdrowia, gdy ich rodzaj i stopień nie stanowi przeciwskazań do udziału w zajęciach wf, nie wymagają ograniczeń, zajęć dodatkowych lub specjalnej uwagi ze strony nauczyciela

Bez ograniczeń

As

Uprawiający sport w szkole lub poza szkołą

B

Zdolni do wf z ograniczeniami i/ lub wymagający specjalnej uwagi nauczyciela wf

Uczniowie z odchyleniami w stanie zdrowia i rozwoju, którzy wymagają:

1.       pewnych ograniczeń w zakresie obowiązujących zajęć wf, dotyczących intensywności wf, dotyczących intensywności i czasu trwania zajęć prowadzonych w niekorzystnych warunkach

2.       specjalnej uwagi nauczyciela wf, indywidualnego traktowania np. ze względu na większe ryzyko urazu

3.       aktywnego udziału nauczyciela wf w wyrównaniu korekcji lub leczeniu niektórych zaburzeń...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin