Projekt międzygeneracyjny.odt

(881 KB) Pobierz

Projekt międzygeneracyjny- dla seniorów i osób młodych np. studentów, młodzieży gimnazjalnej/szkolnej, zakładający rozwijanie współpracy i aktywną wymianę zasobów pomiędzy pokoleniami ( idea integracji międzypokoleniowej).

 

 

 

                                Podział między starością, a młodością jest dość silnie zarysowany. Czasami wydaje się, że nie można go przekroczyć. Tam gdzie jest młodość często nie ma miejsca na starość. Starsze osoby nie przyjdą do Zary czy Promodu, ponieważ są to dla nich za drogie sklepy i nie ma często dla nich odpowiedniego rozmiaru. Wolą kupić coś w second handzie, gdzie młode osoby często nawet nie zaglądają. Nawet salony fryzjerskie często dzielą się na te dla osób młodych, i dla starszych-którzy zawsze przychodzą po to żeby sobie zrobić trwałą. Wielkie miasta są dla Starości wrogie: autobusy zbyt prędko odjeżdżają z przystanków, zbyt szybko zmieniają się światła na przejściach. Nie ma ławek, na których można by odpocząć, za mało jest publicznych toalet. Gdy człowiek poczuje się źle,to nie wiadomo czy ktoś będzie chciał mu pomóc. Wszędzie zauważalny jest podział między młodością, a starością. Jak to zmienić? Czy próba zmiany powinna być podjęta w myśleniu każdego człowieka, jego mentalności, czy podjętym działaniu? Najważniejsze żeby była chęć i inicjatywa zamazania tego widocznego podziału. Powinniśmy wszyscy dążyć do tego żeby panowała między nami wzajemna akceptacja i tolerancja. W każdym z nas tkwi potencjał, ale jeszcze większe możliwości mamy wtedy gdy działamy w grupie.

                                  

                        Często organizowane są projekty międzygeneracyjne- dla seniorów i osób młodych, które rozwijają współpracę i aktywną wymianę zasobów pomiędzy pokoleniami. Koncepcją takich projektów oparta jest na powstaniu miejsca, w którym spotykają się różne grupy wiekowe nie tylko w celu skorzystania z adekwatnej oferty zajęć i propozycji spędzenia wolnego czasu, ale także aby wymienić własne doświadczenia, wzajemnie się wspierać i tworzyć warunki do współpracy oraz poznawania różnych form integracji. W takich projektach są podejmowane różnego rodzaju przedsięwzięcia. Przez takie prace rozwija się całe społeczeństwo. Rozwija się idea całożyciowego uczenia się ku rozwojowi społeczeństwa opartego na wiedzy i innowacyjności. Taka inicjatywa skłania do współpracy wszystkie grupy wiekowe. Pobudza kreatywne myślenie na bazie istniejących zasobów każdego z członków. Zasadą nadrzędną przygotowywania, realizowania i ewaluowania wspomnianych projektów będzie ich międzypokoleniowy charakter i aktywność społeczności lokalnej. Ważnym elementem musi być pobudzenie kreatywności, aktywności, motywacji i zainteresowania mieszkańców, aby włączyli się w pracę twórczą i odnaleźli jej sens i cel. W takich projektach często występują : warsztaty, debaty, spotkania tematyczne, kluby dyskusyjne, seminaria, szkolenia, projekty i przedsięwzięcia okazjonalne, poradnictwo i wsparcie indywidualne czyli spotkania ze specjalistami, różne inne propozycje wynikające na rzecz uczestników, aktywizacja ruchowa, profilaktyka zdrowotna i ekologizacja życia.

                       

                         Każdy z uczestników powinien być nastawiony do tego projektu z otwartością i entuzjazmem.  Poprzez taką inicjatywę każda osoba powinna poczuć się  potrzebna i powinna poczuć się spełniona niezależnie od płci, wieku, wykształcenia i umiejętności.

                                   Stworzyłyśmy projekt, w którym starałyśmy się zawrzeć i spełnić wszystkie najważniejsze wyznaczniki owej inicjatywy.  Nasz projekt opierać się będzie na podjętym konkretnym działaniu -  chodzi tu o integracje seniorów i młodzieży gimnazjalnej/ szkolnej, gdzie ich wspólnym celem będzie zbieranie pieniędzy na szczytne cele. (tj. hospicja, domy samotnych matek, domy dziecka, różnego rodzaju inne placówki wymagające potrzeby finansowej zwłaszcza w okresie Świąt np. Bożego Narodzenia) lub po prostu ofiarowanie tych prac, dzieciom jako prezent.

             Zadaniem projektu będzie tworzenie warsztatów, na których wykonywane będą prace ręczne. Będzie to współpraca młodzieży i ludzi starszych, po czym ich prace wystawiane będą na aukcje, z których dochody przeznaczone będą na powyżej wymienione cele.

                              Projekt ten składać się będzie na kilkanaście spotkań, na których wykonywane będą prace. Na tych spotkaniach członkowie przedstawią swoje oczekiwania. Zostanie stworzony plan pod kątem umiejętności uczestników. Omówione zostaną zasady współpracy, zakres obowiązków i odpowiedzialności za przydzielone zadania. Pamiętajmy o tym, że osoby starsze jak i młodsze mają czerpać z tego ogromną przyjemność, chodzi tutaj w szczególności o integrację i odkrywanie swoich zdolności oraz umiejętności przy pomocy osób drugich oraz trzecich.

                                      

                              Często osoby starsze potrafią tworzyć różne rzeczy np. robótki ręczne, robienie ciepłych ubrań na drutach, tworzenie serwetek, obrusików itd. starsze osoby będą mogły nauczać młode osoby tej (teraz już często zapominanej) przyjemności i odwrotnie. Osoby młode będą mogły tworzyć z osobami starszymi witraże, jest to dość żmudna praca ale bardzo efektywna. Uczestnicy wspólnie poprzez kreatywne myślenie będą mogły inicjować pomysły. Razem robić czasami banalną w wykonaniu biżuterię, przy odrobinie kunsztu może wyjść z zwykłych koralików coś bardzo efektownego. Uczestnicy na spotkaniach będą mogli malować obrazy, osoba starsza z osobą młodszą- łączyć swoje inwencje twórcze. Osoby młode będą mogli przekazać seniorom wiele wiedzy z obsługi elektronicznych urządzeń. Robienie zdjęć, oprawianie je w antyramę to mogłoby być dość wartościową sztuką, która na pewno znalazła by zwolenników, którzy przy tym chcieliby wesprzeć i pomóc w realizacji cel projektu. Uczestnicy, którzy niekoniecznie odnajdują się w pracach artystycznych, będą mogli tworzyć w komputerach krzyżówki.  Osoby młode  będę mogły zajmować się oprawą graficzną, a osoby starsze będą mogły tworzyć pytania i cały schemat krzyżówki poprzez wkład swojej wiedzy np. dotyczące historii. Na pewno zbliżyłoby to do siebie uczestników, przy tym wiele będą mogli sobie przekazać i wiele od siebie nauczyć. Jest bardzo dużo pomysłów,z różnych źródeł, które mogą zostać w tym projekcie zrealizowane. Równie dobrze i łatwo jest wykonywać książeczki w Microsoft Word, w których starsze osoby będą mogli zamieszczać np. swoje przepisy kulinarne lub tworzyć poradniki o przeróżnej tematyce. Oczywiście w tych kwestiach pomagać im będą osoby młode, które znają się i mają doświadczenie w pracy z komputerem. Jest wiele pomysłów, które mogą pomóc przynosić jakieś zyski, które pomogą choć w małym stopniu potrzebującym. Trzeba spróbować, na pewno ich praca przyniesie jakieś korzyści. Udział w takim projekcie okazuje się wspaniałą okazją do wymiany doświadczeń i wiedzy.

                        

                          Mogłaby zostać wykorzystana tutaj metoda grupowa. Wybrana zostałaby jedna osoba, która dowodziłaby całą grupą. Początkowo przedstawiłaby dokładne cele, obowiązki, prawa obowiązujące w takiej grupie, zawarcie „kontraktu” np. odnośnie wzajemnego szacunku. Taki prowadzący czuwa nad realizacją celów przez intensyfikowanie współpracy by doprowadzić do wspólnych sukcesów. Stosuje w realizacji:
- dzielenie się informacjami, pomysłami, wyrażeniami i uczuciami dotyczącymi wspólnych spraw,
- pomaganie członkom aby czuli się współodpowiedzialni,
- gromadzenie przez członków wiadomości dotyczących poszczególnych zdarzeń ,     trosk i trudności,
- wspólne podejmowanie decyzji,
- grupowe rozwiązywanie problemów,
- wspólne śledzenie i ocenianie jakości podjętych decyzji oraz realizacji elementów planu działania.

 

           Jeśli chodzi o realizacje- miejscem takich spotkań mogłyby być świetlice szkolne, w mniejszych miejscowościach - świetlice wiejskie, domy kultury, sale szkolne, sanatorium, domy spokojnej starości.

 

               Czas projektu- cały projekt trwałby trzy tygodnie, zostałby podzielony na kilkanaście spotkań.

Starałybyśmy zaangażować w ten projekt dyrektorów lokalnych szkół, domów kultury, domów spokojnej starości, chciałybyśmy nawiązać współpracę również z domami dziecka, aby przekazać im zebrane pieniądze czy zrobić dla dzieci prezenty.

Jeśli chodzi o fundusze, z pewnością trzeba byłoby zgłosić się do specjalnych fundacji, które zajmują się tą dziedziną.

 

Kampania promująca projekt: ulotki, plakaty, zamieszczanie ogłoszenia na stronach internetowych, stworzenie wydarzenia na facebook'u. ( projekt naszego plakatu – rys.1) .

                          Wydaje nam się, że główne zadania takiego projektu zostałyby zrealizowane, na pewno tworzyłyby się stosunki partnerskie. Seniorzy zostaliby zachęceni do pracy z młodzieżą i różnymi wolontariatami . Zostałyby podtrzymywane więzi społeczne poprzez kontakty seniorów z młodszymi członkami społeczeństwa. Co z kolei skutecznie wpływa na łamanie stereotypu starości jako okresu społecznej bierności i bezradności. Uczestnicy wzajemnie będą mogli poznać swoje potrzeby. W dużym i znacznym stopniu wzmocniona zostałaby integracja międzypokoleniowa.

                                    W tej konfrontacji dwóch światów i zderzeniu się dwóch kultur, na pewno zawiązałoby się dużo przyjaźni, uczestnicy mogliby wypracować  sobie metody pracy z innymi pokoleniami. Taka inicjatywa rozwija umiejętności, tworzy nowe zainteresowania, a nawet pasje. Przez co skutecznie można zabić wolny czas, przez niektórych niestety bardzo często  źle wykorzystywany. Zwiększyłoby to w dużym stopniu samodzielność seniorów. Nabyliby oni wiedzę o współczesnym świecie (nowych technologiach, tendencjach, stylu życia,  itp.). Uczestnicy projektu będą mogli poznać nowe aktywne formy spędzania czasu wolnego.

                            

                                 Idea integracji międzypokoleniowej jest obecnie bardzo aktualna i wciąż jest ważnym przedmiotem badań pedagogicznych oraz socjologicznych. Powrót do idei społeczeństwa wielopokoleniowego, jest koncepcją jak i praktyką mało realną w obecnych czasach. Jak zauważa Adam A. Zych, w książce „Człowiek wobec starości” bardzo istotne zdanie Barbary Szatur-Jaworskiej (1991) : „ rozgoryczenie i poczucie krzywdy jest w tym środowisku powszechne, a w konsekwencji ludzie boją się starości , która przez wielu jest traktowana jako swoiste zagrożenie (…) . Sytuacja ludzi starszych w naszym kraju jest nie do pogodzenia z takimi wartościami jak : sprawiedliwość społeczna, równość, godność, bezpieczeństwo”. Dlatego właśnie osoby młode powinny starać się organizować takie inicjatywy aktywizujące starszych, przy czym sami by wiele przy tym wynosili i czerpali.

                        Młodzi mogą dać starszym bardzo wiele, przede wszystkim radość i optymizm nierozerwalnie złączone z młodością, natomiast ludzie starsi sędziwi mogą przekazać młodym  z takim trudem zdobyte doświadczenia życiowe, mądrości przeżytych lat. Powinni zatem poszukiwać towarzystwa młodych ludzi, utożsamiać się psychicznie z nimi łatwiej się będzie tym generacjom wzajemnie zrozumieć mimo różnic w poglądach.

 

                         Pokolenie  starszych ludzi to skarbnica uniwersalnych wartości, życiowej mądrości, jakże często niedocenianej, nieodpowiadającej współczesnym konwencjom życia. Nasi dziadkowie zostali doświadczeni przez wojnę. Ci, którzy przeżyli ten czas, mogą zaszczepić młodym umysłom pokorę, szacunek dla życia, dla drugiego człowieka, a także wiarę w to, że wszystko można przetrwać. Warto korzystać z doświadczenia starszych, ponieważ swoją postawą uczą nas cierpliwości, poszanowania wartości rodziny, pracy. Głowa przyprószona siwizną budzi mój szacunek – to symbol godności. Starsi ludzie charakteryzują się też sercem pełnym ufności, ciepła, bezinteresownej pomocy i dobrej rady. Współczesny świat powinien zaufać temu doświadczeniu i korzystać z mądrości życiowej ludzi starszych. Młode pokolenie może i powinno czerpać z doświadczenia starszych osób. Szczególnie takie wartości, jak: patriotyzm, szacunek dla innych i ich poglądów, altruizm, odpowiedzialność, poszanowanie godności każdej osoby oraz wartości religijne, są ponadczasowe i powinny trwać w świadomości oraz kształtować coraz to nowe pokolenia Polaków.

 

 

          Bądźmy otwarci na innych ludzi, nie izolujmy się, pomagajmy sobie nawzajem, wspierajmy się i traktujmy ludzi tak jak sami chcemy być przez innych traktowani, nie robiąc podziału na ludzi starszych i ludzi młodszych.

 

 

Marcella Kwiatkowska

Milena Musielak

Maja Andrzejczak

Paulina Burysz

 

 

Bibliografia:

Adam A. Zych „Człowiek wobec starości”

K.Słupska-Kwiatkowska, Młodsi-starsi. Wzajemne relacje między pokoleniami, (w:) Starość w perspektywie studiów pedagogicznych, red. A. Tokaj, str. 69-85

 

Strony internetowe:

Starość jako wartość, relacje międzypokoleniowe.

http://www.pulib.sk/elpub2/FF/Balogova1/pdf_doc/12.pdf

Edukacja wobec starości-tradycja i współczesność

http://chowanna.us.edu.pl/vol/ch33.pdf

Wymiana międzypokoleniowa

http://www.ceo.org.pl/sites/default/files/news-files/wymiana_miedzypokoleniowa_final.pdf

 

 

 

Ad.) do naszego projektu.

Stasi mogliby przejść szybkie kursy online jak wykonywać poszczególne prace.

Jak łatwo zrobić krzyżówkę:

http://komputery.spryciarze.pl/zobacz/jak-zrobic-krzyzowke-w-microsoft-word-2010

Bransoletki- krok po kroku

http://www.youtube.com/watch?v=LMCgzweVWQc

Łatwe do zrobienia kolczyki z kliszy

http://www.youtube.com/watch?v=LMCgzweVWQc

Zrób to sam-szyjemy i wyszywamy

http://www.youtube.com/watch?v=xcxe3uzSE0o

Nauka haftu kurpiowskiego

http://www.youtube.com/watch?v=8WbHM2b9Pqg

Jak wyszywać krzyżykiem:

http://kawaleksiebie.wordpress.com/2011/01/11/krzyzykowe-maki/

 

Jak zaobserwowałyśmy są to prace o niedużym nakładzie finansowym.

Przy oglądaniu tych czy wielu innych filmików, można wiele ciekawych rzeczy i ozdób zrobić.

Jest wiele stron poświęconych nauce wyszywania czy szycie- bardzo łatwymi sposobami. Osoby młodsze i starsze wspólnie mogłyby z nich korzystać.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rys.1

PLAKAT

 



 

 

 

 

 

 

 

 

Zdjęcia w antyramie

 

 

 

Puzzle w antyramie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Krzyżówka historyczna

Zgłoś jeśli naruszono regulamin