2 wer. Reduktor walcowy jednostopniowy.rtf

(1875 KB) Pobierz

Robert Kogut

Gr. 301 AiR

1. OBLICZENIA KINEMATYCZNE UKŁADU NAPĘDOWEGO            I DOBÓR SILNIKA ELEKTRYCZNEGO

Dane:

Nm

obr/min

1.1 Moc na wale wyjściowym, kW

kW

1.2 Współczynnik sprawności napędu

-sprawnośc przekładni łańcuchowej

-sprawność przekładni walcowej

-sprawność pary łożysk

1.3 Moc obliczeniowa silnika elektrycznego, kW

1.4 Częstotliwość obracania wału wyjściowego, min-1

obr/min

1.5 Minimalne i maksymalne zalacane ogólne przełożenie układu napędowego

u1-przełożenie przekładni łańcuchowej

u2-przełożenia przekładni walcowej

1.6 Obliczeniowe minimalne i maksymalne częstotliwości obracania wału silnika elktrycznego, min-1

obr/min

obr/min


1.7 Dobór silnika elektrycznego

Warunki:

obr/min

obr/min

Dobieram następujący silnik:

Sg 160M-4 dla którego Ps=4kW, ns=705 obr/min, Tmax/Tnom=2.7, J=0,0600 kg*m2, a masa wynosi 85 kg.

1.8 Rzeczywiste przełożenie ogólne układu napędowego

1.9 Rzeczywiste przełożenie poszczególny stopni układu napędowego

1.10 Obciążenie poszczególnych wałów układu napędowego

Moce na poszczególnych wałach, kW

1.10.2 Częstotliwości obracania poszczególnych wałów, obr/min

obr/min

obr/min

obr/min

obr/min


1.10.3 Momenty obrotowe na wałkach, Nm

Nm

Nm

Nm

Nm

1.11 Średnice poszczególnych wałów.

Przyjmuje następujące średnice wałów:


2. Obliczenia przekładni łańcuchowej

2.1 Obliczenia wstępne

2.1.1 Liczba zębów koła napędzającego

2.1.2 Liczba zębów koła napędzanego

2.1.3 Rzeczywiste przełożenie przekładni

Obliczam rzeczywiste obroty i moment na drugim wale

2.1.4 Współczynnik uwzględniający liczbę zębów koła napędzającego

2.1.5 Współczynnik uwzględniający warunki pracy maszyny

2.1.6 Moc skorygowana

2.1.7 Dobór łańcucha.

obr/min

Według rys. 4.2.6 dobieram łańcuch jednorzędowy o symbolu 06B

Parametry dobranego łańcucha 06B:

liczba rzędów - 1

podziałaka - 9.525

min obciążenie zrywające Fr=9.1 kN

średnica rolki d=6.35 mm

2.1.8 Średnice kół łąńcuchowych, mm


-wierzchołków zębów

2.1.9 Zalecane odległości osi, mm

2.1.10 Liczba ogniw łąńcucha, szt

szt.

2.1.11 Roztaw osi wynikający z przyjętej liczby ogniw, mm

2.1.12 Predkość liniowa łańcucha, m/s

2.1.13 Rodzaj smarowania łańcucha

nr. łańcuha 06

Przekładnia zamknięta smarowana kroplowo

2.1.14 Lepkość kinematyczna oleju

Lepkość kinematyczna oleju nie niższa niż 30 cSt


2.2 Obliczenia sprawdzające

2.2.1 Napięcie łańcucha statyczne, N

2.2.2 Napięcie łańcucha dynamiczne, N

2.2.3 Siła odśrodkowa, N

kg/m

2.2.4 Całkowite napięcie statyczne łańcucha, N

2.2.5 Całkowite napięcie dynamiczne łąńcucha, N

2.2.6 Współczynnik bezpieczeństwa na zrywanie przy obciążeniu:

-statycznym

>

-warunek spełniony

>

-warunek spełniony

 

2.2.7 Minimalny zwis łańcucha przekładni, mm

2.2.8 Siłą obciążająca wał, N


2.3 Konstruowanie kół łańcuchowych

2.3.1 Materiały kół łańcuchowych

Materiał kół łańcuchowych - C22 (nawęglana, hartowana)

Twarodość HRC - 47

2.3.2 Piasty kół łańcuchowych

Koło napędzające:

Koło napędzane:

2.3.2.1 Rodzaje otworów w piaście do zmontowania koła na wałku:

Otwór walcowy z rowkiem wpustowym (H7)

2.3.2.2 Chropowatość powierzchni piasty

-otwór piasty Ra=1.6

-boczne powierzchnie piasty Ra=2.5

2.3.2.3 Tolerancja kształtu i położenia powierzchni piasty

-bicie osiowe bocznych powierzchni piasty

Bicie osiowe wynosi - 0.09

2.4 Wymiary zarysu wrębu

2.4.1 Średnice podziałowe

2.4.2 Średnice wierzchołków

2.4.3 Średnica podstaw


2.4.4 Kąt styku rolki

2.4.5 Promień zarysu zęba

2.4.6 Promień wrębu

2.4.7 Wysokość zęba ponad wielobok podziałowy

2.5 Poprzeczne wymiary wieńca, mm

2.5.1 Szerokość uzębienia dla łańcuchów jednorzędowych

2.5.2 Szerokość ścięcia wierzchołka zęba

2.5.3 Odległość między średnicą podziałową a średnicą podtoczenia


2.5.4 Maksymalny promień podtoczenia

2.5.5 Maksymalna średnica podtoczenia

2.5.6 Minimalny promień boku zęba

2.6 Pasowania i pola tolerancji

2.6.1 Dopuszczalne odchyłki szerokości uzębienia - bf1 - h14

2.6.2 Dopuszczalne odchyłki średnicy podstaw zębów

-odchyłka wynosi 0.25

-odchyłka wynosi 0.30

2.7 Chropowatość powierzchni

Powierzchnia zębów kół łąńcuchowych współpracuje z łańcuchem przy prędkości do 8 m/s dlatego dobieram chropowatość Ra=6.3

2.8 Tolerancje kształtu i położenia

2.8.1 Dopuszczalne promieniowe bicie średnicy podstaw zębów

2.8.2 Dopuszczalne osiowe bicie uzębienia


3. Dobór materiałów przekładni walcowej

3.1 Materiał zębnika i koła zębatego

3.1.1 Dla jednostkowej produkcji

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin