Politechnika Świętokrzyska
Wydział Mechatroniki i Budowy Maszyn
Katedra Maszyn Cieplnych
Laboratorium Silników Cieplnych
MiBM
Kierunek
EiL
Specjalność
Ćwiczenie nr:
22
Temat ćwiczenia:
OCENA STANU TECHNICZNEGO
04.06.2009
Data wykonania
Data zaliczenia
Ocena
Podpis prowadzącego
1. Cel ćwiczenia
Celem ćwiczenia jest zapoznanie z metodami użycia prostych przyrzadów diagnostycznych do oceny stanu technicznego silnik spalinowego bez jego demontażu oraz metodami określania stopnia zużycia silnika w oparciu o wyniki pomiaru nieszczelności przestrzeni roboczych.
2. Wstęp teoretyczny
`W badaniach diagnostycznych do oceny stanu technicznego silnika stosuje się najczęściej metody wykorzystujące pomiary ciśnienia do których zaliczamy:
- pomiar ciśnienia sprężania;
- pomiar podciśnienia procesu zasysania czynnika roboczego(ładunku);
- pomiar szczelności przestrzeni roboczej silnika;
Diagnostyka ma na celu stanu technicznego silnika bez jego demontażu lub z demontażem częściowym, który nie powoduje zmiany układów funkcjonalnych silnika.
Do badań diagnostycznych zaliczamy:
- badanie organoleptyczne i próba działania silnika polegające na wzrokowej kontroli kompletności silnika, znalezienie ewentualnych uszkodzeń, sprawdzenie niezbędnych ilości cieczy oraz lokalizacja wycieków;
- osłuchanie silnika umożliwiające ocenę stopnia zużycia poszczególnych podzespołów. Zwiększenie hałasu na poszczególnych złożeniach może świadczyć o zwiększeniu wielkości luzów na tych złożeniach, wykonuj się go stetoskopem i wymagana jest duża wprawa do prawidłowej oceny;
- pomiar ciśnienia sprężania w cylindrach – pomiar dokonywany jest przy wyłączonym zapłonie (ZI) lub wyłączonym wtrysku paliwa (ZS) z zastosowania obracania wału korbowego rozrusznikiem. Na podstawie pomiarów możemy wstępnie ocenić w jak duże są odchyłki nieszczelności i czy kwalifikują się do naprawy;
- powietrzna próba szczelności cylindrów – metoda ta polega na doprowadzeniu do badanego cylindra sprężonego powietrza i określeniu jak wielki, w określonym czasie będzie jego ubytek. Pozwala to określić wielkości przedmuchiwanego powietrza i dość precyzyjnie ustalić miejsce przedmuchu przez osłuchiwanie silnika;
- pomiar szczelności cylindrów z zastosowaniem porównania energii zużywanej na sprężanie ładunku w poszczególnych cylindrach – pomiar polega na uruchomieniu silnika i jego wyłączeniu. Odpowiedni sterownik odczytuje sygnały które określają nieszczelność przestrzeni roboczej cylindra, co powoduje tym większą utratę z niej części masy powietrza im niższa jest prędkość obrotowa.
- pomiar podciśnienia w kolektorze dolotowym wykorzystywany do oceny stanu technicznego czterosuwowych silników ZS mających co najmniej cztery cylindry. Podciśnienie mierzone jest za pomocą odpowiednio wyskalowanych wakuometrów podłączonych do przewodu dolotowego poniżej przepustnicy gaźnika;
3. Przebieg ćwiczenia
W czasie ćwiczenia badany był silnik dwucylindrowy od samochodu Fiat 126p. Najpierw została przeprowadzony pomiar ciśnienia sprężania w cylindrach. Po wykręceniu ściec zapłonowych w miejsce jednej z nich wkręcono odpowiednio dobraną końcówkę od próbnika który był wyskalowany w barach. Pomiar dobył się w czasie kiedy prowadzący uruchomił rozrusznik na ok. 4 sekundy przy całkowicie otwartej przepustnicy. Pomiar został w identyczny sposób powtórzony dla drugiego cylindra.
Wskazania manometru:
I cylinder [bar]
II cylinder [bar]
7,2
Następnie została przeprowadzona próbo olejowa. Wykonywana jest ona w taki sam sposób jak próba ciśnienia z tym że przed wkręceniem koncówki do cylindra przy pomocy strzykawki zostaje wpuszczone ok. 5 cm3 oleju który w trakcie próby zostaje rozprowadzony po gładzi cylindra. Wyniki pomiarów
8,5
9
4. Wnioski
Jak podaje instrukcja jeśli zmierzone ciśnienie jest o 20% mniejsze od nominalnego świadczy to o występowaniu nieszczelności które mogą być spowodowane zużyciem tłoka, cylindra pierścieni tłokowych lub zaworów. Gdy różnica przekracza 35% silnik wymaga naprawy. Dla naszego silnika ciśnienie nominalne wynosi 8-8,5 bara. Widać więc że silnik mieści się w granicy błedu i na razie nie wymaga naprawy. Nie ma różnicy w ciśnieniach w poszczególnych cylindrach co świadczy o braku uszkodzeń uszczelki miedzy nimi
Z próby olejowej wynik ze w cylindrze nr 2 mamy do czynienia z nieszczelnością tłoka i cylindra, ( wzrost ciśnienia o ponad 1,5 bara). W przypadku cylindra nr 1 też można wnioskować o nieszczelności u układzie tłok cylinder, ale w mniejszym stopniu gdyż różnica wyniosła pożniżej 1.5 bara
madziula0001