Rozdzial09.rtf

(2171 KB) Pobierz

 

 

CZĘŚĆ TRZECIA

ROZDZIAŁ 9
ROZDZIAŁ 10
ROZDZIAŁ 11

PLANOWANIE

 

PODEJMOWANIE DECYZJI

PLANOWANIE I ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE

WDRAŻANIE STRATEGII

 

 

 



 

Przy podejmowaniu decyzji strategicznych i planowaniu przyszłości
swoich przedsiębiorstw menedżerowie powinni pamiętać o zagad-
nieniach omówionych w części II. Część II zajmuje się właśnie pla-
nowaniem. Dzięki sztuce podejmowania decyzji menedżerowie usta-
wicznie kształtują i przekształcają swoje organizacje. Ustalają, dokąd
powinny one zmierzać, i opracowują plany oraz podejmują decyzje,
które mają je tam zaprowadzić.

W rozdziale 9 omawiamy w ogólnym zarysie sztukę podej-
mowania decyzji. Wskazujemy też na wyzwania i trudności, jakie
mogą przy tym wystąpić. Rozdział 10 poświęcamy planowaniu, które
jest szczególnym rodzajem podejmowania decyzji. Planowanie nie
ma wyraźnego początku ani końca; jest procesem ciągłym.
Następnie, po omówieniu sposobu, w jaki menedżerowie dochodzą
do opracowania strategii odpowiednich dla ich organizacji za
pomocą procesu planowania i podejmowania decyzji, przechodzimy
w rozdziale 11 do rozważenia skutecznego wdrażania tych strategii.
Nadal ważnym tematem części III jest dynamiczne zaangażowanie,
gdyż wykorzystując doświadczenia z przeszłości menedżerowie
mogą skuteczniej pokierować działaniami na przyszłość.

 



 

ROZDZIAŁ

9

PODEJMOWANIE DECYZJI

Po zakończeniu lektury tego rozdziału Czytelnik powinien umieć:

1

powiązać podejmowanie decyzji z koncepcją, że menedżerowie mają
w swoich działaniach do czynienia z czasem i wzajemnymi stosunkami
między ludźmi;

2

traktować podejmowanie decyzji jako złożony problem psychologiczny
związany ze znajomością własnego świata;

3

rozróżniać decyzje programowane i nieprogramowane;

4

wyjaśnić, na czym polega racjonalny proces podejmowania decyzji;

5

patrzeć na racjonalny proces podejmowania decyzji z odpowiedniej pers-
pektywy, dostrzegając jednocześnie wpływ, jaki na ten proces wywierają:
ograniczona racjonalność, decyzje zadowalające i heurystyka;

6

wyjaśnić, w jaki sposób teoria gier i teoria chaosu opisują szerszy układ
odniesienia, w jakim menedżerowie podejmują decyzje.

 



 

Planowanie

 

 

Zarządzanie jest to praktyka świadomego i ciągłego kształtowania formal-
nej organizacji. Centralną rolę odgrywa w, nim podejmowanie decyzji.
Podejmowanie decyzji - rozpoznawanie i wybór określonego kierunku
działania, prowadzącego do rozwiązania konkretnego problemu lub do
wykorzystania pojawiającej się okazji - stanowi ważne zadanie każdego
menedżera. Oczywiście, wszyscy podejmujemy decyzje. Praktykę zarządza-
nia wyróżnia jednak systematyczna, wyspecjalizowana dbałość, z jaką
menedżerowie podejmują decyzje.

W tym rozdziale opisujemy tradycyjny proces podejmowania decyzji,
czynniki, z jakich proces ten się składa, i trudności, jakie mogą wystąpić
przy wyborze kierunku działania. Rozdział kończymy omówieniem dwóch
współcześnie pojawiających się kierunków podejmowania decyzji - teorii
gier i teorii chaosu.

Podejmowanie decyzji:
proces rozpoznawania
i wyboru określonego
kierunku działania,
prowadzącego do
rozwiązania konkretnego
problemu

CZAS I STOSUNKI MIĘDZY LUDŹMI
W PODEJMOWANIU DECYZJI

W procesie podejmowania decyzji najważniejszym i czynnikami są czas
i stosunki między ludźmi. Podejmowanie decyzji łączy sytuację, w ja-
kiej organizacja obecnie się znajduje, z działaniami, które ją zaprowadzą
w przyszłość. Podejmowanie decyzji sięga też do przeszłości; doświadczenia
z przeszłości - dobre i złe - odgrywają dużą rolę w ustalaniu, które
możliwości wyboru menedżerowie uważają za realne lub pożądane. Cele na
przyszłość są więc w pewnym stopniu oparte na doświadczeniach z prze-
szłości.

W niektórych kulturach stosunki między ludźmi mają większe znacze-
nie przy podejmowaniu decyzji o interesach niż w USA. Na przykład
Chińczycy uważają, że nawet najwszechstronniejszy plan zawsze napotka
nieoczekiwane problemy. Aby je rozwiązać, trzeba polegać na sieci wzajem-
nych stosunków między ludźmi. Chińczycy bardziej się zatem interesują
długoletnim i szczerym zaangażowaniem we wzajemną współpracę niż
pozornie doskonałymi kontraktami, w których nie widać żadnych luk.
Chińczycy uważają, że podpisanie kontraktu kończy pierwszy etap pertrak-
tacji handlowych, ale nie stanowi ostatecznej umowy. Podpis oznacza, że
podpisujący staje się tym samym "przyjacielem ", który w razie wystąpienia
trudności ma obowiązek pomagać w utrzymaniu w mocy umowy korzystnej
dla obu stron. Jest to uważane nie tylko za konieczność w interesach, ale
także za sprawę osobistej reputacji i zachowania twarzy2.

I w wielu podręcznikach wyraźnie rozróżnia się podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów.
Rozwiązanie problemu często wymaga podjęcia więcej niż jednej decyzji.

2 Min Chen, Chinese and Japanese Negociating Styles, " The International Executive", marzec-kwie-
cień 1993, s. 148.

238

Część III

 



 

Rozdział 9

Problem:

sytuacja występująca
wtedy, kiedy rzeczywisty
stan spraw odbiega od
stanu pożądanego

Podejmowanie decyzji

239

Oczywiście, kierownik nie podejmuje decyzji w izolacji. Podczas gdy on
podejmuje decyzje, inne osoby również podejmują różne decyzje zarówno
w tej samej organizacji, jak i poza nią: w przedsiębiorstwach, w urzędach
państwowych lub w organizacjach społecznych. Kiedy kierownicy rozpat-
rują konsekwencje własnych decyzji, muszą uwzględniać to, że decyzje
innych osób i jednostek mogą być z nimi sprzeczne lub mogą wywierać na
nie wpływ.

Krótko mówiąc, podejmowanie decyzji jest procesem prowadzonym
przez kierowników w powiązaniu z innymi decydentami. Zjawisko to
znajduje wyraz w pojawiających się kierunkach teorii gier i teorii chaosu,
omawianych w podrozdziale Poza rok 2000 na końcu tego rozdziału.

ROZPOZNAWANIE PROBLEMÓW
I DOSTRZEGANIE OKAZJI

Podejmowanie decyzji dotyczy problemów. Problem występuje wtedy,
kiedy rzeczywisty stan spraw odbiega od stanu pożądanego. Często
problem może być ukrytą okazją. Problem skarg klientów dotyczących
opóźnień w realizacji zamówień można też potraktować jako okazję do
przeprojektowania procesów produkcyjnych i obsługi klientów. Kierownicy
mają do czynienia z wieloma problemami i okazjami. Rozpoczniemy więc
nasze rozważania od omówienia czynników, które ułatwiają skutecznym
kierownikom dostrzeganie zarówno problemów, jak i okazji. Następnie
zajmiemy się okolicznościami powodującymi podjęcie przez kierownika
działań.

W przypadku 35 afro amerykańskich farmerów, należących do związku
małych farm w stanie Georgia, rozpoznanie problemu było pierwszym
krokiem do wyszukania okazji. Farmerzy ci sprzedawali produkowane
przez siebie ziarna soi na paszę dla zwierząt, osiągając skromny zysk,
umożliwiający im zaledwie utrzymanie się na powierzchni. Myśląc w kate-
goriach globalnych, skontaktowali się z mieszkającym od dawna w Atlancie
84-letnim Seiho Tajiri. Uznał on, że jeżeli uprawialiby soję wyższej jakości,
to mieliby okazję do jej sprzedaży w jego macierzystej Japonii, produkują-
cej zaledwie małą część potrzebnej jej soi. Przy pomocy Tajiri w 1993 r.
grupa farmerów pojechała do Japonii i wynegocjowała zamówienie na 200
ton soi dla firmy Takao Foods, największego producenta natto, ulubionej
przez Japończyków potrawy ze sfermentowanej soi. Farmerzy widzą obec-
nie możliwość zwiększenia swojego eksportu. Jak mówi Lucas Abrams,
farmer w trzecim pokoleniu: "Im jest potrzebna nasza soja, a nam jest
potrzebny ich rynek"3.

3 News/Trends, Georgia Farmera Go Global, "Fortune", 16 maja 1994, s. 16-17.

 



 

240

Część III

Planowani

PROCES ROZPOZNAWANIA PROBLEMU

William Pounds wskazuje, że proces rozpoznawania problemu często ma
charakter nieformalny i intuicyjny. Zazwyczaj cztery sytuacje zwracają
uwagę kierowników na możliwość wystąpienia problemu4.

 

Odchylenie od dotychczasowych osiągnięć oznacza, że dotychczasowy
kształt efektywności organizacji uległ załamaniu. Sprzedaż w tym roku
jest niższa niż w poprzednim, nagle wzrosły koszty, zwiększyła się
fluktuacja pracowników - tego rodzaju wydarzenia stanowią dla
kierownika sygnał, że pojawił się problem.

Odchylenie od planu oznacza, że nie spełniają się przewidywania lub
oczekiwania kierownika. Zyski są niższe od przewidywanych, jeden
z wydziałów przekracza planowane wydatki, terminy realizacji projektu
nie są dotrzymywane - tego rodzaju wydarzenia wskazują, że trzeba
coś zrobić, aby przywrócić zgodność wykonania z planem.

Inni ludzie często informują kierownika o problemach: klienci narzeka-
ją na opóźnienia w dostawach, menedżerowie wyższego szczebla nak-
ładają większe zadania na kierowany przez niego dział, pracownicy
składają wymówienia. Wiele codziennych decyzji podejmowanych przez
kierowników dotyczy problemów przedstawianych mu przez inne
osoby.

Działalność konkurentów może też prowadzić do sytuacji wymagają-
cych rozwiązania problemu. Kiedy inne firmy opracowują nowe tech-
nologie albo doskonalą już stosowane, menedżer może być zmuszony I
do przeanalizowania technologii lub procesów w jego własnej firmie.

 

Uważni kierownicy często wcześnie wyczuwają problemy. Marjorie A. Lyles
i Ian I. Mitroff w swoich badaniach uwzględnili dane uzyskane z działalno-
ści menedżerów wyższych szczebli w dużych organizacjach. Osiemdziesiąt
procent spośród tych menedżerów twierdziło, że zdają sobie sprawę z po-
wstania poważnego problemu, zanim uwidoczni się on w sprawozdaniach
finansowych lub innych oficjalnych dokumentach, a nawet - zanim
uzyskają o nim informację od innych osób. Jako źródło swoich informacji
wymieniali "nieformalne komunikowanie się oraz intuicję"5.

Rozpoznawanie problemów nie zawsze jest łatwe. Sara Kiesler i Lee
Sproull określili kilka najczęstszych błędów popełnianych przez menedże-
rów przy identyfikacji problemów. Opisują trzy główne rodzaje pułapek, na
które menedżerowie często się natykają: błędne kojarzenie wydarzeń, błędne
przewidywanie wydarzeń, błędne postrzeganie siebie i własnego wizerunku.

N a przykład w latach sześćdziesiątych i na początku siedemdziesiątych
menedżerowie w firmach produkujących duże komputery mieli błędne

1

2

3

4

4 W.E. Pounds, The Proces s of Problem Finding, "Industrial Management Review", jesień 1969,
s. 1-19.

5 MA. Lyles, I.I. Mitroff, Organizational Problem Formulation: An Empirical Study, "Administrative
Science Quarterly" 25, nr l, marzec 198O, s. 102-119.

 



 

Rozdział  9

Okazja:

sytuacja powstająca wtedy,
kiedy okoliczności dają
organizacji szansę do
przekroczenia przyjętych
celów

Metoda dialektyczna:
metoda analizy, w której
decydent określa swoje
założenia, neguje je,

a następnie opracowuje
"kontrrozwiązania" oparte
na tych przeciwnych
założeniach; zwana też
metodą adwokata diabla.

Podejmowanie decyzji

241

przewidywania: wierzyli, że nie ma i zapewne nigdy nie będzie wielkiego
popytu na komputery osobiste. Ich oczekiwania były niezgodne z rzeczywi-
stym przebiegiem wydarzeń6.

Jest to przykład sytuacji, w której doświadczenia menedżerów z prze-
szłości nie były wiarygodną wskazówką na przyszłość. Przeszłość może
odgrywać poważną rolę w podejmowaniu decyzji, ale z tego nie wynika, że
to, co się działo w przeszłości, automatycznie będzie się też dziać w przy-
szłości.

DOSTRZEGANIE OKAZJI

Nie zawsze jest jasne, czy sytuacja, z którą kierownik ma do czynienia,
jest problemem czy okazją. Na przykład nie wykorzystana okazja może
stwarzać organizacji problemy, a często przy rozważaniu problemów znaj-
duje się okazje7. David B. Gleicher, doradca organizacyjny, zaproponował
przydatne rozróżnienie obydwu terminów. Definiuje on problem jako coś,
co zagraża osiągnięciu przez organizację jej celów, zaś okazję jako coś, co
umożliwia organizacji przekroczenie tych celów.

Metoda dialektyczna, niekiedy zwana metodą adwokata diabla, jest
przydatna w rozwiązywaniu problemów i wyszukiwaniu okazji. W meto-
dzie tej podejmujący decyzję określa możliwe rozwiązania i założenia,
na których zostały one oparte, rozważa przeciwieństwa wszystkich tych
założeń i następnie, na podstawie tych przeciwnych założeń, opraco-
wuje "kontrrozwiązanie". Dzięki takiemu procesowi można wygenero-
wać więcej możliwych pożytecznych rozwiązań i ujawnić niedostrzeżone
okazje.

Ogromnie wiele badań poświęcono rozwiązywaniu problemów, podczas
gdy jak dotychczas jedynie nieliczne badania dotyczą rozpoznawania prob-
lemów, a jeszcze mniej wyszukiwania okazji. Jednakże, jak wskazuje Peter
Drucker, to okazje, a nie problemy są kluczem do powodzenia organizacji
i kierownika. Drucker powiada, że rozwiązanie problemu jedynie przywraca
stan normalny, zaś postęp jest "wynikiem wykorzystania okazji". Drucker
wiąże wykorzystanie okazji ze skutecznością działania - z wyszuka-
niem właściwego sposobu działania i koncentrowaniem na nim zasobów
i wysiłków.

Kiedy podejmowaniu decyzji towarzyszy wyszukiwanie okazji, jest

jasne, że prowadzi to do wyboru tych działań, które pomogą zapewnić

organizacji wspaniałą przyszłość.

6 s. Kiesler, L. Sproull, Managerial Response to Changing Environments, "Administrative Science
Quarterly" 27, nr 4, grudzień 1982, s. 548-570.

7 Niekiedy naukowcy posługują się terminem "teoria zarządzania Pollyanny" do opisania przekona-
nia, że w każdym problemie ukryta jest okazJa. R.J. Graham sformułował maksymę, że "problemy to tylko
okazje w przebraniu".

8 P.F. Drucker, Skuteczne zarządzanie, PWN, Warszawa 1976, s. 33.

 



 

242

benchmarking - zob.
rozdział 8, s. 226

Część III

Planowani

DECYZJA O DECYDOWANIU

Koncepcja kierownika jako tej osoby, która rozwiązuje problemy, może
prowadzić do obrazu kogoś śledzącego za biurkiem, spokojnie podej-
mującego decyzję o tym, co zrobić z każdym pojawiającym się problemem.
W istocie kierownicy bardzo się różnią w tym, co uważają za problem
i w jaki sposób zechcą się nim zająć.

PRÓG UZNANIA ZAGADNIENIA ZA PROBLEM

Jak duże jest odchylenie między rzeczywistym a pożądanym stanem
spraw? W jaki sposób to odchylenie wpływa na nasze możliwości
osiągnięcia albo przekroczenia celów organizacji? Jeżeli odchylenie stanowi
problem, jak trudno będzie je usunąć? Jak szybko musimy zadziałać, aby
rozwiązać problem albo wykorzystać okazję?

Kierownicy zadają sobie takie pytania przy definiowaniu określonej
sytuacji jako problemu lub jako okazji. Niektóre odpowiedzi można uzys-
kać w normach efektywności ustalonych przez menedżerów dla ich or-
ganizacji. Aby skutecznie odpowiadać na takie pytania, kierownicy muszą
się kierować własnym osądem na podstawie znajomości środowiska swoich
organizacji. Dlatego tak ważnym zadaniem skutecznego menedżera jest
zbieranie informacji za pomocą systemów formalnych i nieformalnych.

Jak zauważyli jednak William Guth i Renato Tagiuri, zebrane infor-
macje przechodzą przez filtr wartości i doświadczeń danego kierownika.
Jego wartości i doświadczenia wywierają też wpływ na wybór rodzajów
problemów i okazji, nad którymi zechce pracować9. Jeżeli danego kierow-
nika motywują głównie wartości ekonomiczne, zazwyczaj chce podejmować
decyzje dotyczące spraw praktycznych, na przykład marketingu, produkcji
albo zysków. Jeżeli szczególnie troszczy się o środowisko naturalne, może
aktywnie wyszukiwać problemy i okazje związane z ekologią. Jeżeli inte-
resuje się rywalizacją, może się bardziej troszczyć o konkurowanie z innymi
organizacjami albo o swoją osobistą karierę.

Przy znaczeniu przypisywanym obecnie jakości i ustawicznemu jej
doskonaleniu, benchmarking (analiza porównawcza) jest jednym z rodza-
jów zbierania informacji o coraz większy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin