Rozdzial15.rtf

(4225 KB) Pobierz

 



 

ROZDZIAŁ

15

KIEROWANIE ZMIANAMI
ORGANIZACYJNYMI
I INNOWACJĄ

Po zakończeniu lektury tego rozdziału Czytelnik powinien umieć:

1

zdefiniować termin planowa zmiana i rozpoznać sytuacje, w których
znajduje on zastosowanie;

2

przedstawić i omówić koncepcje teorii pola sił Kurta Lewina;

3

wymienić trzy rodzaje planowej zmiany i podać ich przykłady;

4

zdefiniować pojęcie doskonalenia organizacji (OD) i wyjaśnić, czym się
ono różni od innych koncepcji planowej zmiany;

5

opisać najczęściej stosowane techniki OD;

6

rozróżnić innowację i zdolności twórcze oraz wyjaśnić, w jaki sposób
organizacje mogą do nich zachęcać.

 



 

Rozdział 15

Kierowanie zmianami organizacyjnymi i innowacją

399

elementy o pośrednim
i bezpośrednim
oddziaływaniu - lOb.
rozdział 3, s. 79

zmiana planowa:
systematyczne dążenie do
przeprojektowania
organizacji w sposób
ułatwiający jej
dostosowanie się do zmian
w otoczeniu albo osiąganie
nowych celów

Wiele organizacji przechodzi burzliwy, choć potencjalnie korzystny,
proces planowych Zmian. Mowiąc w uproszczeniu, planowa zmiana Jest
to systematyczne dążenie do przeprojektowania organizacji w sposób ułat-
wiający jej dostosowanie się do radykalnych zmian w otoczeniu i osiąganie
nowych celów. W tym rozdziale zajmiemy się przyczynami planowania
zmian przez organizacje, omówimy model procesu zmiany oraz zastanowi-
my się nad tym, dlaczego organizacje planują zmiany. Na koniec omówimy
doskonalenie organizacji (OD), jeden z ważniejszych sposobów przemiany
kultury organizacji oraz ludzi wchodzących w jej skład, ze szczególnym
uwzględnieniem zachęt stosowanych przez kierowników do pobudzania
twórczości i innowacji.

DLACZEGO PLANOWA ZMIANA JEST POTRZEBNA?

Oczywiście, każda organizacja wprowadza drobne korekty strukturalne
jako reakcję na zmiany zachodzące w jej środowisku o pośrednim
i bezpośrednim oddziaływaniu. Na przykład zmienia się formularz umowy
sprzedaży, aby uniknąć nieporozumień z klientami. Albo też dział gos-
podarowania zasobami ludzkimi organizuje program szkolenia w związku
znowym programem bhp, nakazanym przez przepisy państwowe. Planowa
zmiana różni się od takich rutynowych zmian swoim zakresem i roz-
miarami. Planowa zmiana zmierza do przystosowania dalej organizacji albo
jej znacznej części do istotnych zmian w celach organizacji i w kierunkach,
w jakich ta organizacja zmierza. Szczegółowa definicja planowej zmiany
brzmi następująco: "Jest to zamierzone projektowanie i wdrażanie inno-
wacji strukturalnej, nowej polityki lub nowego celu bądź zmiana w filozofii,
klimacie lub stylu działania organizacji l.

Programy zmian są dzisiaj konieczne właśnie ze względu na przesunię-
cia w czasie i we wzajemnych stosunkach występujących w całym świecie
organizacji. Wyrafinowana technika informacyjna w połączeniu z naras-
tającą globalizacją organizacji oznacza, że kierownicy bardziej niż kiedykol-
wiek przedtem są zasypywani nowymi pomysłami, nowymi wyrobami
i nowymi wyzwaniami (zob. rysunek 15-1). Aby sobie poradzić z takim
wzrostem ilości informacji przy coraz mniejszej ilości czasu przeznaczonego
na podejmowanie decyzji, kierownicy muszą rozwinąć swoje umiejętności
kierowania zmianą. Wiele dużych przedsiębiorstw organizuje dla swoich
pracowników specjalne programy kierowania zmianą, mające na celu zwięk-
szenie umiejętności przewidywania nadchodzących zmian oraz uczenia się
na dotychczasowych.

Niektóre z najpoważniejszych, odnoszących największe sukcesy i naj-
bardziej szanowanych firm padły ofiarą własnego powodzenia. W ciągu lat

1 The Management oj Change and Conflict, pod red. J.M. Thomasa i W.G. Bennisa, Penguin,
Baltimore 1972, s. 209.

 



 

400

Część IV

Organizowanie

 



 

Rozdział 15

Kierowanie zmianami organizacyjnymi i innowacją

401

przewaga konkurencyjna
- zob. rozdział 5, s. 149

zbudowały stabilne, biurokratyczne i wysmukłe struktury organizacyjne,
sprzyjające bardzo sprawnemu osiąganiu przyjętych celów w określonym
otoczeniu. Jednakże decyzje są u nich podejmowane w sposób zrutynizo-
wany, a nawet ospały, a nowe pomysły i okazje do zdobycia przewagi
konkurencyjnej toną w papierkach. Wiele organizacji eksperymentuje z bar-
dziej płaskimi strukturami organizacyjnymi, sprzyjającymi pracy zespołowej
i szybszemu komunikowaniu się. Chodzi o to, aby takie "odchudzone"
organizacje były bardziej elastyczne, twórcze i innowacyjne w swoich
reakcjach na wszelkie zmiany otoczenia.

Recesja i nowe pojawiające się możliwości prowadzenia interesów
w Europie skłoniły szwedzko-szwajcarską firmę elektrotechniczną Asea
Brown Boveri (ABB) do przeprowadzenia reorganizacji. Po raz pierwszy od
czasu fuzji, która doprowadziła do powstania firmy w 1988 r., w ABB
podjęto rewolucyjne prace nad jej restrukturyzacją. Przy dążeniu do utrzy-
mania struktury macierzowej zredukowano komitet wykonawczy firmy
o jedną trzecią. Zdaniem dyrektora naczelnego, Percy Barnevika, to "od-
chudzenie" komitetu wykonawczego doprowadziło do jaśniejszego podziału
odpowiedzialności i do przyspieszenia podejmowania decyzji w skali mię-
dzynarodowej. Barnevik wyjaśniał: "Celem reorganizacji jest ułatwienie
zintegrowanego myślenia systemowego, zachęcenie do pracy zespołowej
przez zniesienie linii podziałów, a w efekcie skuteczniejsze skupianie uwagi
na potrzebach klientów i rynków. Przy naszych wzmocnionych pionach
wyrobów i nowej strukturze regionalnej będziemy sobie skuteczniej radzić
z wyzwaniami pojawiającymi się w latach dziewięćdziesiątych. Nowa or-
ganizacja wzmocni operacyjną przewagę naszej struktury macierzowej
i umożliwi nam jeszcze szybsze reagowanie na wydarzenia zachodzące na
rynkach "2.

"WARZENIE" ZMIAN W CAMPBELL SOUP

Kiedy David Johnson przejął funkcję naczelnego dyrektora Campbell
Soup, nie wystarczyła już prosta restrukturyzacja. Johnson mówił:
"Kryzys był nieuchronny. Było zbyt wiele niesprawności, zaległych decyzji.
Rzecz jasna, stwarza to okazje dla nowego człowieka. Ale trzeba mieć
odwagę. Trzeba wierzyć, że odważnym szczęście sprzyja "3. Johnson był
odważny. W istocie przystąpił do przebudowy całej instytucji cegła po
cegle. Niekiedy wymagało to odejścia od tego, czym firma się stała, aby
odpowiedzieć na pytanie: "Czym jesteśmy ?"4.

Johnson niczego nie pozostawił po staremu. Kwestionował każdy plan
finansowy i zmuszał pracowników do przemyślenia wydatków. Poszukiwał

2 ABB's New Regional Approach, "Business Europe" 33, nr 38, 4 października 1993, s. 7.
3 B. Saporito, Campbell Soup Gets Piping Hot, "Fortune", 9 września 1991, s. 142.

4 Tamże, s. 143.

 



 

402 Część IV

TQM zob. rozdział 8,
s. 214

dziedzin, w których pracownicy stali się niedbali w wyniku zbyt wygodnego
życia. Na przykład stwierdził, że menedżerowie pionu zup marnują 10%
wszystkich środków na działalność marketingową, przeznaczając je na
doroczną promocję zupy pomidorowej w okresie zbioru. pomidorów. Miało-
by to sens, gdyby nie fakt, że już od wielu lat Campbell nie robił zup ze
świeżych pomidorów.

Ponadto Johnson wprowadził system zachęt, uzależniający 20% premii
każdego kierownika od ogólnych wyników osiąganych przez korporację,
a nie jedynie od wyników uzyskanych przez poszczególne jednostki 'opera-
cyjne. Johnson wprowadził też wszechstronny system ocen, aby każdy
z pracowników wiedział, jak jest oceniany w organizacji.

W wyniku działań Johnsona jakość znacznie się poprawiła. Fred
George, wiceprezes regionalny do spraw produkcji, zauważył, mówiąc
o wytwórni w Maxton w Północnej Karolinie: "On naprawdę wstrząsnął
tym zakładem "5. Pod kierunkiem poprzedniego dyrektora naczelnego wpro-
wadzono w Maxton zespoły robocze, statystyczną kontrolę jakości i TQM,
ale posunięcia te zaczęły przynosić efekty dopiero pod rządami Johnsona.
Sprawność wytwórni znacznie się zwiększyła, a koszty produkcji zmniej-
szono poniżej 50% detalicznej ceny wyrobów.

MODEL PROCESU ZMIAN

Chociaż na organizacje oddziałuje wiele sił wywołujących zmiany, konie-
cznie trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że przeciwnie skierowane siły
utrzymują organizację w stanie równowagi. Te przeciwne siły wspierają
zatem stabilizację, czyli prowadzą do utrzymania status quo. Aby zrozumieć
jak to działa, przyjrzyjmy się modelowi procesu zmian, opracowanemu
przez Kurta Lewina.

ANALIZA POLA SIŁ

Zgodnie z teorią pola sił sformułowaną przez Kurta Lewina, każde
zachowanie jest wynikiem równowagi między siłami napędowymi i hamu-
jącymi 6. Siły napędowe działają w jednym kierunku, siły hamujące -
w przeciwnym. Pojawiający się wynik jest wypadkową tych dwóch zbiorów
sił. Wzmocnienie sił napędowych może zwiększyć skutek, ale może też
spowodować wzrost sił hamujących.

5 Tamże, s. 148.

6 K. Lewin, Field Theory in Social Science: Selected Theoretical Papers, Harper & Brothers, Nowy
Jork 1951.

Organizowanie

 



 

Rozdział 15

Kierowanie zmianami organizacyjnymi i innowacją

403

kultura organizacji

- zob. rozdział 7, s. 186

Model Lewina (rysunek 15-2) zwraca nam uwagę na potrzebę szukania
wielu przyczyn zachowań, a nie tylko jednej. Programy planowej zmiany
oparte na koncepcjach Lewina zmierzają najpierw do zlikwidowania bądź
osłabienia sił hamujących, a następnie do stworzenia lub wzmocnienia sił
napędowych w organizacjach.

 

 

ŹRÓDŁA OPORÓW

 

S iły hamujące - te, które powodują stabilność organizacji - stanowią
szczególny przedmiot zainteresowania, ponieważ to one właśnie są
potencjalnym źródłem oporów wobec planowanej zmiany. Jeżeli kierownicy
mogą zmienić te siły albo zająć się ich źródłami, to mają większą szansę na
przeprowadzenie planowej zmiany. Dla uproszczenia podzielimy te źródła
oporów na trzy obszerne klasy: kulturę organizacji, interes własny posz-
czególnych osób oraz indywidualne poglądy na cele i strategie organizacji.

 

KUL TURA ORGANIZACJI. Z tych trzech źródeł kultura organizacji może .
odgrywać największą rolę w kształtowaniu i utrzymywaniu tożsamości
organizacji. Jak stwierdziliśmy w rozdziale 7, kultura jest jedną z pod-
stawowych sił wyznaczających zachowania pracowników. Z reguły pracow-
nicy pozostają w danej organizacji ze względu na to; że pomaga im ona
w osiąganiu życiowych celów, oraz ze względu na to, *e ich osobowości,

 



 

 

postawy i przekonania mieszczą się w kulturze organizacji. W istocie wielu
pracowników identyfikuje się ze swoją organizacją i traktuje jej zyski
i straty jako sprawę osobistą. W efekcie mogą się poczuć zagrożeni przez
próby wprowadzania radykalnych zmian w kulturze organizacji oraz
w "sposobie, w jakim tu się pracuje".

 

INTERES WŁASNY. Chociaż pracownicy mogą się identyfikować z organiza-
cją i rzeczywiście to robią, jednocześnie troszczą się o siebie. W zamian za
wykonywanie dobrej pracy oczekują odpowiedniej płacy, zadowalających
warunków pracy, pewności zatrudnienia i w pewnym stopniu uznania,
władzy i prestiżu. Kiedy następuje zmiana, pracownicy przechodzą przez
okres dostosowawczy, który może być nieprzyjemny, zanim przyzwyczają
się do nowej struktury organizacyjnej lub do przeprojektowanego stano-
wiska pracy.

 

POGLĄDY NA CELE I STRATEGIE ORGANIZACJI. Cele i strategie od-
grywają ogromną rolę w organizowaniu i koordynacji działalności każdej
organizacji. Kiedy brakuje oficjalnych procedur i zasad postępowania,
stwierdzenia misji mogą służyć jako wytyczne działania pracowników. Ta
potężna siła stabilizująca może jednak utrudnić wprowadzanie zmian.
Niekiedy pracownicy nie rozumieją potrzeby nowego celu, ponieważ nie
znają informacji, którymi dysponuje kierownictwo, albo też tęsknią do
"dawnych, dobrych czasów".

PROCES ZMIANY

Organizowanie

404

Część IV

Lewin przebadał też proces skutecznego wprowadzania zmian. Jego zda-
niem, większość dążeń do zmian zawodzi z dwóch powodów. Po
pierwsze, ludzie nie chcą (albo nie potrafią) zmieniać utrwalonych od
dawna postaw i zachowań. Jeśli się na przykład powie kierownikowi, że
powinien nauczyć się nowej techniki analitycznej, zapewne się z tym zgodzi.
Jeżeli się jednak powie temu samemu kierownikowi, że jest zbyt agresywny
i szorstki w postępowaniu z innymi, poczuje się urażony i będzie się
przeciwstawiać zmianie.

Lewin uważał, że po krótkim okresie prób postępowania w inny
sposób ludzie pozostawieni samym sobie mają skłonność do powracania do
wzorów zachowań, do których się przyzwyczaili. Aby przezwyciężyć tego
rodzaju przeszkody, Lewin opracował trójetapowy, sekwencyjny model
procesu zmiany. Model ten, rozwinięty później przez Edgara G. Scheina
i innych, odnosi się w równym stopniu do indywidualnych osób i grup, jak
i do całych organizacji7. Uwzględnia "rozmrożenie" obecnych wzorów

 

7 K. Lewin, Frontiers in Group Dynamics: Concept, Method, and Reality in Social Science, "Human
Relations" 1, 1947, nr 1, s.5-41. Zob. także EH. Schein, Organizational Psychology, Prentice Hall,
Englewood Cliffs, N.J. 1980, s.243-247.

 



 

Rozdział 1S

405

Kierowanie zmianami organizacyjnymi i innowacją

405

 

 



 

406               Część IV                                                                                                                                             Organizowanie

Rozmrożenie:

spowodowanie, aby
konieczność zmiany stała

się tak oczywista, że dana
osoba, grupa lub cała
organizacja łatwo ją
dostrzegą i zaakceptują

 

Wprowadzanie zmiany:
dostrzeżenie i przyjęcie
przy pomocy agenta
zmiany nowych postaw,
wartości i zachowań; agent
zmiany przeprowadza
przez ten proces
poszczególne osoby, grupy 3
i całą organizację;

członkowie organizacji
przyjmują za własne
wartości, postawy

i zachowania agenta

i przyswajają je, wtedy
kiedy dostrzegają ich
skuteczność w działaniu

 

Agent zmiany:

osoba kierująca lub
wiodąca w procesie zmiany

w organizacji

&#x...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin